Dynaamiseen hankintajärjestelmään voi jättää osallistumishakemuksia koko sen keston ajan. DPS:ään otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Soveltuvuusvaatimukset on eritelty ESPD-lomakkeella ja tämän ilmoituksen kohdassa "Tarjouspyynnön muut ehdot" ja "Hankinnan kohteen kriteerit". Hankittavan palvelun kuvaus on osallistumispyynnön liitteessä 1.
Lähde: Hilma
Ikääntyneiden tehostettu palveluasuminen ajalle 1.9.2021 (tavoite) – 31.8.2026 ( 1v+ 1v optiot) OSALLISTUMISAIKA 15.4. – 12.5.2021. HUOM! Poikkeuksellinen osallistumisaika!
Ikääntyneiden tehostettu palveluasuminen suomenkielisille Suomenkielisten ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen palvelusisältö on kuvattu tarkemmin liitteessä 1. Hankinta on seutuhankinta, joka toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä. Ikääntyneiden tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille Ruotsinkielisten ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen palvelusisältö on kuvattu tarkemmin liitteessä 1. Hankinta on seutuhankinta, joka toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä. Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen suomenkielisille Suomenkielisten muistisairaiden vaativan tehostetun palveluasumisen palvelusisältö on kuvattu tarkemmin liitteessä 1. Hankinta on seutuhankinta, joka toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä. Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille Ruotsinkielisten muistisairaiden vaativan tehostetun palveluasumisen palvelusisältö on kuvattu tarkemmin liitteessä 1. Hankinta on seutuhankinta, joka toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä.
XAMK DPS: Kulutus- ja ammattielektroniikan laitteet sekä esitystekniikka
Elektroniikan tuotetoimitukset Ks. liite 2 Kohteen kuvaus Suunnittelu- ja asennuspalvelut Ks. liite 2 Kohteen kuvaus
Psykiatrian palvelualueen ostopalvelut
Erikoislääkäripalvelut Palveluluokka A Erikoislääkäripalvelut on jaettu neljään Palveluryhmään: A1. Psykiatrian palvelut A2. Nuorisopsykiatrian palvelut A3. Lastenpsykiatrian palvelut A4. Oikeuspsykiatrian palvelut Palvelua koskevat vaatimukset on esitetty liitteessä 1 ("Hankinnan kuvaus") Lasten terapiapalvelut Palveluluokka B Lasten terapiapalvelut on jaettu neljään Palveluryhmään: B1. Psykoterapeutin palvelut B2. Kuvataideterapeutin palvelut B3. Toimintaterapeutin palvelut B4. Musiikkiterapeutin palvelut Palvelua koskevat vaatimukset on esitetty liitteessä 1 ("Hankinnan kuvaus") Työnohjauspalvelut Palveluluokka C Työnohjauspalvelut on jaettu kahteen Palveluryhmään: C1. Esimiestyöhön ja johtamiseen liittyvät työnohjauspalvelut C2. Yksilö, ryhmä ja työyhteisön ohjaamiseen liittyvät työnohjauspalvelut Yleinen kuvaus työnohjauspalveluista: Työnohjaus on prosessiluontoista työhön, sen tavoitteisiin ja toimintastrategioihin, työyhteisöön ja työrooleihin liittyvien kysymysten ja tunteiden tutkimista, tiedostamista, jäsentämistä, arvioimista ja kehittämistä yhdessä koulutetun työnohjaajan kanssa. Työnohjauspalveluilla tarkoitetaan koulutetun työnohjaajan avulla tapahtuvaa oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden yhdessä tulkitsemista ja jäsentämistä. Työnohjaukset ovat yksilö-, ryhmä- tai työyhteisötyönohjauksia eri ammattiryhmille. Yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukset voivat sisältää ns. suoraa työnohjausta, jolloin työnohjaustilanteessa on asiakas läsnä. Palvelua koskevat vaatimukset on esitetty liitteessä 1 ("Hankinnan kuvaus")
Mielenterveys- ja päihdeasumispalvelujen hankinta
Luokka 1 Tuettu asuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 1 Tuettu asuminen jakaantuu osiin 1A Tuettu asuminen ja 1B Tuettu asuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille. Osat 1A ja 1B voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta tai tuntihinta. Lisäksi voidaan sopia tuntihintaperusteisesta lisäohjauksesta asiakkaan tarpeen mukaan. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. Luokka 2 Palveluasuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 2 Palveluasuminen jakaantuu osiin 2A Palveluasuminen yöaikaisella hälytysmahdollisuudella ja 2B Palveluasuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille yöaikaisella hälytysmahdollisuudella. Osat 2A ja 2B voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. Luokka 3 Tehostettu palveluasuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 3 Tehostettu palveluasuminen jakaantuu osiin 3A Tehostettu palveluasuminen 3B Vaativa tehostettu palveluasuminen, 3C Tehostettu palveluasuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille ja Osat 3A ja 3B on tarjottava yhdessä. Osan 3 C voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. ILMOITA TÄSSÄ LUOKAT JOITA HAKEMUS KOSKEE 1 ILMOITA TÄSSÄ LUOKAT JOITA HAKEMUS KOSKEE. Tässä ehdokas ilmoittaa luokat joita hakemus koskee. Luokka 4 Asumiseen liittyvä sosiaalinen kuntoutus Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 5 Ammatillinen tukihenkilöpalvelu Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 6 Kehittämispalvelut Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta.
Diatermia- ja savuimulaitteet sekä niiden tarvikkeet 2021-2026 (DPS)
Pyydämme osallistumishakemuksia diatermia- ja savuimulaitteiden sekä niiden tarvikkeiden hankintajärjestelmään (jäljempänä myös DPS). Järjestelmästä hankitaan diatermia- ja savuimulaitteet sekä niiden tarvikkeet. HUSin tavoitteena on hankkia joustavalla ja yksinkertaisella menettelyllä laadukkaita tarvikkeita ja tuotteita tukemaan HUSin ja sen kumppanien tehtävien täyttämistä. Dynaamisen hankintajärjestelmään voi jättää osallistumishakemuksia koko sen keston ajan. Se on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta dynaamisen hankintajärjestelmän voimassaollessa. Varsinaiset hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisillä kilpailutuksilla, joissa kuvataan ja täsmennetään hankinnan kohde. Dynaamiseen hankintajärjestelmään voi hakea tarjoajaksi, jos täyttää soveltuvuusvaatimukset, jotka on ilmoitettu ESPD-lomakkeessa. Siihen otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Dynaaminen hankintajärjestelmä on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.
Potilastietojärjestelmiin liittyvät lisenssit ja palvelut
2M-IT Oy (”2M-IT”) toimii omistaja-asiakkaillensa in-house -yhtiönä tarjoamansa asiakas- ja potilasjärjestelmiin liittyvän kokonaispalvelun osalta palveluntuottajana ja palveluintegraattorina. Palvelu koostuu useasta erityyppisestä palvelukomponentista, joita 2M-IT tuottaa itse tai kilpailuttaa alihankkijoiltaan osaksi tätä kokonaispalvelua. Palvelun osakomponentteja ovat esimerkiksi tietojärjestelmätoimittajien lisenssit ja asiantuntijapalvelut; tietotekniikan palvelut, jotka kattavat esimerkiksi tietoliikenneyhteydet ja niihin liittyvät palvelut sekä konesali- ja kapasiteettipalvelut. Lisäksi komponentteihin kuuluu erilaiset kehittämisprojektit ja testaus sekä ylläpidon aikaiset tukipalvelut, jotka koostuvat ensimmäisen tason tuesta, jota tuottaa 2M-IT:n service desk, sekä mahdollisesta toisen tason sovellustuesta. Järjestelmätoimittajat tuottavat tähän ylläpidon aikaisten tukipalvelujen kokonaisuuteen tarvittavan sovellustuen osuuden. 2M-IT Oy:n asiakkailleen tarjoama palvelu koostuu jo olemassa olevien ratkaisuiden ja uusien ratkaisuiden yhteensovittamisesta ja niiden muotoilemisesta yhtenäiseksi järjestelmäkokonaisuudeksi, edellä mainittujen palvelukomponenttien tuottamisesta sekä kokonaisuuteen olennaisesti liittyvistä asiantuntijapalveluista tai kokonaan uusista asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalveluista. 2M-IT:n tehtävänä in-house -yhtiönä on kehittää omistaja-asiakkaillensa tarjoamaansa palvelua. Dynaamisen hankintajärjestelmän (”DPS”) voimassaoloaikana tavoitteena on luoda alueellisesti yhtenäisemmät kokonaispalvelut, jotka mahdollistavat perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon osalta sellaisen perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmän toteutuksen, joka on integroitu myös erikoissairaanhoidon potilastietojärjestelmän kanssa ja joka vastaa toiminnan kehittämisen vaatimuksiin sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen edellyttämällä tavalla. Tavoitteena oleva yhtenäinen järjestelmä mahdollistaa ajantasaisen terveyttä ja hyvinvointia koskevan tilannekuvan saamisen niin kansallisella, maakunnallisella kuin yksilötasolla, jolloin rajallisten voimavarojen kohdentaminen helpottuu. Tietojärjestelmän yhtenäisyys tukee myös tieteellistä tutkimustyötä. Lisäksi yhtenäisen potilastietojärjestelmän avulla voidaan tehostaa ja sujuvoittaa työtä kokoamalla yhteen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tuottamia tietoja. Tämän DPS:n sisällä tehtävien hankintojen pohjalta 2M-IT voi hankkia potilastietojärjestelmien lisenssejä ja muita niihin liittyviä palveluja (esimerkiksi käyttöönottoprojektit ja kehittämisen aikana tuotettavat palvelut) sekä asiantuntijapalveluja, pois lukien perustietotekniikkaan ja tietoliikenteeseen liittyvät kokonaisuudet. Tämän DPS:n sisällä tehtävien hankintojen avulla voidaan toteuttaa tarvittavat eri alueellisten palvelukokonaisuuksien koostamiseksi tarvittavat alihankkijoiden kilpailutukset. Maantieteelliset alueet, 2M-IT:n asiakkaat ja muut tarvittavat seikat tullaan yksilöimään tarkemmin DPS:n sisällä tehtävissä hankinnoissa. DPS:n sisällä tehtävän hankinnan kohteena voi olla perusterveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon potilasjärjestelmään liittyvät lisenssit ja/tai palvelut ja/tai asiantuntijapalvelut tai sellaisia lisenssien käyttöoikeuksista, palveluista ja asiantuntijapalveluista muodostuvia kokonaisuuksia, joiden avulla kootaan yhteen potilasjärjestelmät perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tuottamien tietojen osalta.
Henkilökohtaisen avun ja muiden kotona asumista tukevien palveluiden hankinta dynaamisessa hankintajärjestelmässä
Luokka 1 Henkilökohtaisen avun palvelut Hankinnan kohteena on henkilökohtaisen avun palvelu. Henkilökohtaisen avun palvelu perustuu vammaispalvelulain (380/1987) 8 § (vammaisille tarkoitetut palvelut), 8 c § (henkilökohtainen apu) ja 8 d §:ään (henkilökohtaisen avun järjestämistavat). Henkilökohtaisella avulla tarkoitetaan tässä laissa vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa vaikeavammaista henkilöä toteuttamaan omia valintojaan. Henkilökohtaisen avun järjestäminen edellyttää, että vaikeavammaisella henkilöllä on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Palveluun kuuluu asiakkaan avustaminen sellaisissa kotioloissa tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja lääkehuollossa, jotka asiakas voisi ilman vamman tai sairauden aiheuttamaa rajoitetta tehdä itse. Palveluun kuuluu tarvittaessa asiakkaan terveydentilan seuranta. Hankinnan kohteena on henkilökohtaisen avun palvelu ostopalveluna. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Luokka 2 Tukihenkilöpalvelu Hankinnan kohteena on tukihenkilöpalvelu. Tukihenkilöpalvelua voidaan järjestää vammaispalvelulain 8 §: (vammaisille tarkoitetut palvelut), kehitysvammalain 2 §:n tai sosiaalihuoltolain 16 §:n (sosiaaliohjaus), 17 §:n (sosiaalinen kuntoutus) tai 28 §:n (muut sosiaalipalvelut) perusteella. Tukihenkilöpalvelun tehtävänä on asiakkaan itsenäisen toimintakyvyn tukeminen ja hyvinvoinnin ja edistäminen. Palvelu vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Sen tehtävänä on edistää ja tukea asiakkaan itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämistä asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisella tavalla. Palvelu voi olla osana laajempaa palvelukokonaisuutta tai toteutua yksinomaisena. Tukihenkilöpalvelulla tuetaan esimerkiksi asumista, liikkumista, arjen toimintoja, asiointia, sosiaalista vuorovaikutusta, palvelujen käyttämistä, opiskelua tai työssäkäyntiä ja muita vastaavia asioita. Palveluun kuuluu asiakkaan avustaminen sellaisissa kotioloissa tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja lääkehuollossa, jotka asiakas voisi ilman vamman tai sairauden aiheuttamaa rajoitetta tehdä itse. Palveluun kuuluu tarvittaessa asiakkaan terveydentilan seuranta. Tukihenkilöpalvelu voi olla valmennuksellista, jolloin sen tavoitteena voi olla uusien taitojen omaksumisen tukeminen. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Luokka 3 Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö Hankinnan kohteena on vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö on vaativaa, asiakkaan kotona toteutuvaa palvelua, johon sisältyy yleensä kokonaisvaltainen hoito, hoiva ja asiakkaan itsenäisen toimintakyvyn tukeminen asiakkaan tarpeen mukaisesti. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyötä voidaan järjestää vammaispalvelulain 8 §: (vammaisille tarkoitetut palvelut), kehitysvammalain 2 §:n tai sosiaalihuoltolain 17 §:n (sosiaalinen kuntoutus), 19 §:n (kotipalvelut), 20 §:n (kotihoito) perusteella tai 28 §:n (muut sosiaalipalvelut) perusteella. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö voi sisältää terveydenhuoltoon kuuluvia tehtäviä, joiden järjestäminen perustuu terveydenhuoltolakiin (1326/2010). Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö järjestetään yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilötyövoimalla. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyön tehtävänä on asiakkaan kotona toteutuvan terveyden- ja sairaanhoidon toteuttaminen, itsenäisen toimintakyvyn tukeminen ja hyvinvoinnin ja edistäminen asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Palvelu vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Hoito- ja huolenpitotyöhön voi kuulua asiakkaan tarpeen mukaisessa laajuudessa terveydenhuoltolain 25 §:n tarkoittamaa kotisairaanhoitoa. Palvelun tarkoituksena on edistää ja tukea asiakkaan itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämistä. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyöllä tuetaan esimerkiksi asumista, liikkumista, arjen toimintoja, asiointia, sosiaalista vuorovaikutusta, palvelujen käyttämistä, opiskelua tai työssäkäyntiä ja muita vastaavia asioita. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa.
Sosiaalipalvelujen toimittajarekisteri – Osallistumispyyntö
Lasten ja perheiden sosiaalihuollon avopalvelut Ryhmä A, Lasten ja perheiden sosiaalihuollon avopalvelut, on jaettu osiin seuraavasti: A1 Perhetyö A2 Tehostetun perhetyön palvelukokonaisuus, sisältäen perhearvioinnin ja perhekuntoutuksen A3 Ammatillinen tukihenkilötoiminta A4 Valvotut ja tuetut tapaamiset sekä valvotut vaihdot Osat A1-A3 on jaettu palveluluokkiin seuraavasti: 1. Mielenterveys- ja päihdekuntoutukseen liittyvä erityisosaaminen 2. Käytöshäiriöiden hallintaan ja oppimisvaikeuksiin liittyvä erityisosaaminen 3. Vauvaperheisiin liittyvä erityisosaaminen 4. Perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvä erityisosaaminen 5. Vammaisiin, kehitysvammaisiin ja pitkäaikaissairaisiin lapsiin ja nuoriin sekä erityiseen kommunikaatioon liittyvä erityisosaaminen. Lastensuojelun ympärivuorokautinen hoito Ryhmä B, Lastensuojelun ympärivuorokautinen hoito, on jaettu osiin seuraavasti: B1 Ammatillinen perhehoito B2 Laitoshuolto B3 Erityisyksikköjakso osana laitoshuoltoa B4 Perhekuntoutus laitoshuollossa B5 Sijoituksen jälkeinen tukiasuminen Osat B3 ja B5 ovat lisäpalveluita, joita palveluntuottaja voi tarjota osan B2 osana. Osia B3 ja B5 ei siten voi tarjota itsenäisinä palveluina, vaan ne toteutuvat osan B2, Laitoshuolto, osina. Osat B1-B2 ja B4-B5 on jaettu palveluluokkiin seuraavasti: 1. Mielenterveys- ja päihdekuntoutukseen liittyvä erityisosaaminen 2. Käytöshäiriöiden hallintaan ja oppimisvaikeuksiin liittyvä erityisosaaminen 3. Vauvaperheisiin liittyvä erityisosaaminen 4. Perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvä erityisosaaminen 5. Vammaisiin, kehitysvammaisiin ja pitkäaikaissairaisiin lapsiin ja nuoriin sekä erityiseen kommunikaatioon liittyvä erityisosaaminen. Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut Ryhmä C, Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut, on jaettu osiin seuraavasti: 1. Tuettu asuminen 2. Palveluasuminen 3. Tehostettu palveluasuminen 4. Yhteisömuotoinen päihteetön tuettu asuminen 5. Lyhytaikainen ja intensiivinen arvioiva asuminen 6. Kriisimajoitus Osa C1 jakautuu kahteen eri luokkaan asumisjärjestelyn osalta: 1. Palveluntuottaja vuokranantajana 2. Asiakas asuu joko omassa tai muualta kuin palveluntuottajalta vuokratussa asunnossa tai palveluntuottajan järjestämässä tai välivuokraamasssa asunnossa omalla vuokrasopimuksellaan. Osissa C2 ja C3 asiakas asuu palveluntuottajan palveluyksikössä. Erona osien välillä on se, että osassa C2 palveluja tuotetaan palveluaikana joko osa- tai kokoaikaisesti, osassa C3 ympärivuorokautisesti. Osa C1 on jaettu palveluluokkiin seuraavasti: 1. Kevyt tuki 2. Perustason tuki 3. Vahva tuki 4. Erityistason tuki Osa C3 on jaettu kolmeen osaan: 1. Palvelu päihteettömille 2. Palvelu päihteitä käyttäville 3. Palvelu päihteitä sekakäyttäville nuorille Osassa C4 henkilökunta on paikalla klo 8-20 joka päivä, yhden työntekijän tulee olla paikalla klo 20-8 paitsi yhteisömuotoisessa päihteettömässä tuetussa asumisessa, jossa riittää puhelintuki iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ja henkilökunta on paikalla klo 8.00-18.00. Osa C5 on jaettu osiin seuraavasti: Lyhytaikainen ja intensiivinen arvioiva asuminen 1. omassa kodissa 2. tuetussa asumisessa, palveluntuottaja vuokranantajana 3. tuetussa asumisessa itse tai muualta kuin palveluntuottajalta vuokrattu asunto tai palveluntuottajan järjestämä tai välivuokraama asunto, jossa asukas asuu omalla vuokrasopimuksella 4. palveluasumisyksikössä Osa C6 on jaettu kahteen osaan: 1. Kevyt tuki 2. Perustason tuki Päihdekuntoutujien asumispalvelut Ryhmä D, Päihdekuntoutujien asumispalvelut, on jaettu osiin seuraavasti: 1. Tuettu asuminen 2. Palveluasuminen 3. Tehostettu palveluasuminen 4. Yhteisömuotoinen päihteetön tuettu asuminen 5. Lyhytaikainen ja intensiivinen arvioiva asuminen 6. Kriisimajoitus Osa D1 jakautuu kahteen eri luokkaan asumisjärjestelyn osalta: 1. Palveluntuottaja vuokranantajana 2. Asiakas asuu joko omassa tai muualta kuin palveluntuottajalta vuokratussa asunnossa tai palveluntuottajan järjestämässä tai välivuokraamasssa asunnossa omalla vuokrasopimuksellaan. Osissa D2 ja D3 asiakas asuu palveluntuottajan palveluyksikössä. Erona osien välillä on se, että osassa D2 palveluja tuotetaan palveluaikana klo 8-20, osassa D3 ympärivuorokautisesti. Osa D1 on jaettu palveluluokkiin seuraavasti: 1. Kevyt tuki 2. Perustason tuki 3. Vahva tuki 4. Erityistason tuki Osa D3 on jaettu kolmeen osaan: 1. Palvelu päihteettömille 2. Palvelu päihteitä käyttäville 3. Palvelu päihteitä sekakäyttäville nuorille Osassa D4 henkilökunta on paikalla klo 8-20 joka päivä, yhden työntekijän tulee olla paikalla klo 20-8 paitsi yhteisömuotoisessa päihteettömässä tuetussa asumisessa, jossa riittää puhelintuki iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ja henkilökunta on paikalla klo 8.00-18.00. Osa D5 on jaettu osiin seuraavasti: Lyhytaikainen ja intensiivinen arvioiva asuminen 1. omassa kodissa 2. tuetussa asumisessa, palveluntuottaja vuokranantajana 3. tuetussa asumisessa itse tai muualta kuin palveluntuottajalta vuokratussa asunnossa tai palveluntuottajan järjestämässä tai välivuokraamassa asunnossa, jossa asukas asuu omalla vuokrasopimuksellaan 4. palveluasumisyksikössä. Osa D6 on jaettu kahteen osaan: 1. Kevyt tuki 2. Perustason tuki
Tietoliikennepalvelut
Dynaamisen hankintajärjetelmän kohteena ovat tietoliikennepalvelut - liittymät ja niihin liittyvät asiantuntijatyöt Kuntien Tiera Oy:lle ja Kuntien Tiera Oy:n asiakkaille. Kuntien Tiera Oy toteuttaa hankinnat dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla. Kilpailutukset voivat ajoittua koko dynaamisen hankintajärjestelmän hankintavaiheen voimassaoloajalle. DPS:n piirissä Tiera voi hankkia dynaamisen hankintajärjestelmän kohteen mukaisia palveluita joko yksittäiseen tai jatkuvaan tarpeeseen. Kilpailutuksiin voi sisältyä palveluiden lisäksi vähäisessä määrin tavarahankintaa, kuten palvelun käyttämisen yhteydessä tarvittavia laitteita tai ohjelmistoja. Vähäinen määrä tarkoittaa tässä korkeintään 20%:ä yksittäisen kilpailutuksen kokonaisarvosta. Liittymiä ovat esimerkiksi - Kiinteät dataliittymät - Mobiilidataliittymät toimipisteisiin - Toimipisteitä yhdistävät tietoliikenneyhteydet - Internetyhteydet Palveluita ovat esimerkiksi - Lähiverkkopalvelut (LAN/WLAN) - VPN-palvelut - Palomuuripalvelut - Tietoliikenteen tietoturvapalvelut Asiantuntijapalveluita on esimerkiksi - Tietoliikenneympäristöjen suunnittelu ja toteutus - Langattoman verkon kuuluvuuskartoitukset - Asennus, ylläpito, ongelmatilanteiden ratkaisu
Mielenterveys- ja päihdeasumispalvelujen hankinta
Luokka 1 Tuettu asuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 1 Tuettu asuminen jakaantuu osiin 1A Tuettu asuminen ja 1B Tuettu asuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille. Osat 1A ja 1B voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta tai tuntihinta. Lisäksi voidaan sopia tuntihintaperusteisesta lisäohjauksesta asiakkaan tarpeen mukaan. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. Luokka 2 Palveluasuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 2 Palveluasuminen jakaantuu osiin 2A Palveluasuminen yöaikaisella hälytysmahdollisuudella ja 2B Palveluasuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille yöaikaisella hälytysmahdollisuudella. Osat 2A ja 2B voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. Luokka 3 Tehostettu palveluasuminen Hankinnan kohteena ovat asumispalvelut asiakkaille, joilla on päihteiden ongelmakäytöstä tai mielenterveysongelmasta johtuva tuen tarve. Palveluun kuuluu asiakkaan aktiivinen ja suunnitelmallinen kuntoutus ja muu asiakkaan kuntoutumista tukeva toiminta. Palvelun tarkoituksena on vastata asiakkaan yksilölliseen asumiseen liittyvään tuen ja ohjauksen tarpeeseen. Palvelut perustuvat sosiaalihuoltolain (1301/2014) säännöksiin. Luokka 3 Tehostettu palveluasuminen jakaantuu osiin 3A Tehostettu palveluasuminen 3B Vaativa tehostettu palveluasuminen, 3C Tehostettu palveluasuminen aktiivisesti päihteitä käyttäville asiakkaille ja Osat 3A ja 3B on tarjottava yhdessä. Osan 3 C voi tarjota yhdessä tai erikseen. Palvelun hinnan perusteena on vuorokausihinta. Palvelun sisältö ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä PALVELUKUVAUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEASUMISPALVELUT. Kyseessä on luonnosasiakirja, jonka sisältö voi muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Palveluntuottajien on tutustuttava tarkoin lopullisiin asiakirjoihin. ILMOITA TÄSSÄ LUOKAT JOITA HAKEMUS KOSKEE 1 ILMOITA TÄSSÄ LUOKAT JOITA HAKEMUS KOSKEE. Tässä ehdokas ilmoittaa luokat joita hakemus koskee. Luokka 4 Asumiseen liittyvä sosiaalinen kuntoutus Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 5 Ammatillinen tukihenkilöpalvelu Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 6 Kehittämispalvelut Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta.
Dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS) Laboratorion reagenssit, kitit, kemikaalit
Tämän dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kohteena ovat HUSin ja muiden mukana olevien hankintayksiköiden laboratorioiden käyttöön käyttöön tarkoitetut reagenssit, kitit ja kemikaalit. DPS:n kautta kilpailutettuja tuotteita tullaan käyttämään pääasiassa kliinisen kemian, kliinisen mikrobiologian, genetiikan, patologian ja preanalytiikan laboratorioissa. Hankinnan kohde sekä vähimmäisvaatimukset kuvataan DPS:n sisäisten kilpailutusten tarjouspyynnöissä. Tämä DPS:n kautta kilpailutettuja tuoteryhmiä voivat olla mm. alla lueteltujen otsikoiden alle kuuluvia tuotteita, lista ei kuitenkaan ole kattava. allergia- ja autoimmunianalytiikka alukkeet antibioottiherkkyysmääritykset antigeenit diagnostiset kiekot elatusaineet ja supplementit elektroforeesi entsyymit genetiikan reagenssit huuhteluliuokset hyytymisanalytiikan reagenssit jääleikkeet kalibraattorit kitit kitit bakteriologia kitit genetiikka kitit kliininen kemia kitit serologia kitit virologia kliinisen kemian reagenssit kliinisen mikrobiologian reagenssit koettimet kromatografia laboratorion liuottimet laboratoriokemikaalit laboratorion desinfektio ja pesu laboratorion väriaineet analyysilaitteissa käytettävät erilaiset reagenssit mikrobiherkkyydet nukleiinihappoanalytiikka, -eristykset parafiini patololgian reagenssit PCR tuotteet peruskemian reagenssit pesuliuokset pikatestit puskurit päällystysaineet reagenssit soluviljelyreagenssit sytogenetiikan reagenssit uuttoliuokset vakiot vasta-aineet vertailumateriaalit värjäysliuokset DPS:n voimassaoloaikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat pyytää osallistua DPS:ään osallistumishakemuksen jättämällä. DPS:ään otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hankintayksikkö toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 7.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. Sisäisen kilpailutuksen perusteella tehty hankintasopimus voi jatkua määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana myös dynaamisen hankintajärjestelmän voimassaoloajan päättymisen jälkeen.
Förlagsredaktörstjänster och bildredaktörstjänster för svenskspråkiga läromedel
Se punkt II.1.4) ”Kort beskrivning”. Upphandlingsförfarandet för de tjänster som upphandlingen gäller är ett dynamiskt inköpssystem (nedan DIS). Läs mer om DIS under ”Annan information” i anbudsförfrågan. Alla intresserade leverantörer kan lämna in en anbudsansökan medan DIS-systemet är i kraft. DIS-systemet är i kraft fram till det datum som anges i upphandlingsannonsen, om det inte avbryts eller ändras medan DIS-systemet är i kraft. Utbildningsstyrelsen genomför upphandlingar bland de kandidater som godkänts för DIS-systemet genom interna konkurrensutsättningar inom DIS-systemet, som kan göras under hela upphandlingsskedet i DIS-systemet. Upphandlingsskedet inom DIS-systemet börjar efter grundandeskedet den 12 april 2021 och avslutas när DIS-systemets giltighetstid löper ut. Utbildningsstyrelsen förbehåller sig rätten att stänga DIS-systemet tillfälligt, exempelvis under semestertider, om lagstiftningen kring offentliga upphandlingar tillåter det.
Jäykkä endoskopia 2021-2026 (DPS)
Pyydämme osallistumishakemuksia jäykän endoskopian dynaamiseen hankintajärjestelmään (jäljempänä myös DPS). Järjestelmästä hankitaan jäykkään endoskopiaan liittyvät jäykät endoskoopit ja tornilaitteistot (sisältäen esimerkiksi kamerapään, valolähteen, keskusyksikön ja monitorin) sekä näihin liittyvät laitekohtaiset tarvikkeet. HUSin tavoitteena on hankkia joustavalla ja yksinkertaisella menettelyllä laadukkaita tarvikkeita ja tuotteita tukemaan HUSin ja sen kumppanien tehtävien täyttämistä. Dynaamisen hankintajärjestelmään voi jättää osallistumishakemuksia koko sen keston ajan. Se on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta dynaamisen hankintajärjestelmän voimassaollessa. Varsinaiset hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisillä kilpailutuksilla, joissa kuvataan ja täsmennetään hankinnan kohde. Dynaamiseen hankintajärjestelmään voi hakea tarjoajaksi, jos täyttää soveltuvuusvaatimukset, jotka on ilmoitettu ESPD-lomakkeessa. Siihen otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Dynaaminen hankintajärjestelmä on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.
Osallistumispyyntö: Juridiikan asiantuntijapalveluiden toimittajarekisteri
OSA-ALUE 1: Julkiset hankinnat ja hankintajuridiikan asiantuntijapalvelut OSA-ALUE 1: Julkiset hankinnat ja hankintajuridiikan asiantuntijapalvelut Toimeksiannot voivat koskea hankintastrategian ja hankinta-asiakirjojen valmistelua, avustamista valitun hankintastrategian mukaisessa prosessissa, hankintapäätöksen valmistelua ja markkinaoikeusvalituksia tai -vastineita sekä sopimus- että kaupallisten ehtojen laatimista. OSA-ALUE 2: Yhtiöoikeudelliset asiantuntijapalvelut OSA-ALUE 2: Yhtiöoikeudelliset asiantuntijapalvelut Osa-alueeseen sisältyy yhtiöoikeudellisiin asioihin liittyvä - juridinen neuvonta, - lausuntojen ja muistioiden laatiminen sekä - avustaminen sopimusten ja muiden oikeudellisten asiakirjojen laatimisessa ja - tarvittaessa avustaminen sopimusneuvotteluissa. OSA-ALUE 3: Tietosuoja OSA-ALUE 3: Tietosuoja Osa-alueeseen sisältyy tietosuojaan liittyvä - juridinen neuvonta, - lausuntojen ja muistioiden laatiminen sekä - avustaminen tietosuojaan liittyvien asiakirjojen laatimisessa.
Suomenkielisten oppimateriaalien kustannustoimitus ja kuvatoimitus
Ks. kohta II.1.4) "Lyhyt kuvaus". Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on dynaaminen hankintajärjestelmä (jäljempänä DPS). Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. OPH toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 12.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. OPH varaa mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina, mikäli julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sen sallii.
Oppimateriaalien graafinen suunnittelu ja taitto
Ks. kohta II.1.4) "Lyhyt kuvaus". Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on dynaaminen hankintajärjestelmä (jäljempänä DPS). Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. OPH toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 12.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. OPH varaa mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina, mikäli julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sen sallii.
Johtamisen ja kehittämisen konsultointi 2021-2025 (DPS)
Dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kohteeseen kuuluvat seuraavat johtamisen ja kehittämisen konsultoinnin palvelut, joita asiakas voi harkintansa mukaan hankkia dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisessä kilpailutuksessa: • Johtaminen, työyhteisöt ja esimiestyö • Strategian, prosessien ja palveluiden kehittäminen • Hanke- ja projektihallinta • Tietohallinnon kehittäminen ja kokonaisarkkitehtuuri • Analyytikko- ja tutkimuspalvelut DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet ehdokkaat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään 30.4.2025 asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hansel Oy:n asiakkaat toteuttavat hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 1.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. Hankintasopimukset voivat olla voimassa enintään neljä (4) vuotta. Tarkemmat tiedot DPS:n kohteesta ja sen ehdoista on kuvattu tässä osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.
Dynaaminen hankintajärjestelmä: Toimenpide- ja neuroradiologian sekä kuvantamisen aputarvikkeet
Pyydämme osallistumishakemuksia toimenpide- ja neuroradiologian sekä kuvantamisen aputarvikkeiden dynaamiseen hankintajärjestelmään (DPS). Dynaaminen hankintajärjestelmä kattaa mm. eriliaisia toimenpide- ja neuroradiologiassa sekä kuvantamisessa käytettäviä tarvikkeita ja tuotteita sekä tarvittaessa niihin liittyviä lisäpalveluita kuten koulutus-, kaupintavarastointi- tms. palveluita. HUSin tavoitteena on hankkia joustavalla ja yksinkertaisella menettelyllä laadukkaita toimenpide- ja neuroradiologian sekä kuvantamisen aputarvikkeita ja tuotteita tukemaan HUSin ja sen kumppanien tehtävien täyttämistä. DPS:ään voi jättää osallistumishakemuksia koko sen keston ajan. DPS:ään otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Varsinaiset hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisillä kilpailutuksilla, joissa kuvataan ja täsmennetään hankinnan kohde. DPS:ään voi hakea tarjoajaksi, jos täyttää soveltuvuusvaatimukset, jotka on ilmoitettu ESPD-lomakkeessa sekä kohdissa "Tarjouspyynnön muut ehdot" ja "Hankinnan kohteen kriteerit".
Henkilökohtaisen avun ja muiden kotona asumista tukevien palveluiden hankinta dynaamisessa hankintajärjestelmässä
Luokka 1 Henkilökohtaisen avun palvelut Hankinnan kohteena on henkilökohtaisen avun palvelu. Henkilökohtaisen avun palvelu perustuu vammaispalvelulain (380/1987) 8 § (vammaisille tarkoitetut palvelut), 8 c § (henkilökohtainen apu) ja 8 d §:ään (henkilökohtaisen avun järjestämistavat). Henkilökohtaisella avulla tarkoitetaan tässä laissa vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa vaikeavammaista henkilöä toteuttamaan omia valintojaan. Henkilökohtaisen avun järjestäminen edellyttää, että vaikeavammaisella henkilöllä on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Palveluun kuuluu asiakkaan avustaminen sellaisissa kotioloissa tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja lääkehuollossa, jotka asiakas voisi ilman vamman tai sairauden aiheuttamaa rajoitetta tehdä itse. Palveluun kuuluu tarvittaessa asiakkaan terveydentilan seuranta. Hankinnan kohteena on henkilökohtaisen avun palvelu ostopalveluna. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Luokka 2 Tukihenkilöpalvelu Hankinnan kohteena on tukihenkilöpalvelu. Tukihenkilöpalvelua voidaan järjestää vammaispalvelulain 8 §: (vammaisille tarkoitetut palvelut), kehitysvammalain 2 §:n tai sosiaalihuoltolain 16 §:n (sosiaaliohjaus), 17 §:n (sosiaalinen kuntoutus) tai 28 §:n (muut sosiaalipalvelut) perusteella. Tukihenkilöpalvelun tehtävänä on asiakkaan itsenäisen toimintakyvyn tukeminen ja hyvinvoinnin ja edistäminen. Palvelu vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Sen tehtävänä on edistää ja tukea asiakkaan itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämistä asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisella tavalla. Palvelu voi olla osana laajempaa palvelukokonaisuutta tai toteutua yksinomaisena. Tukihenkilöpalvelulla tuetaan esimerkiksi asumista, liikkumista, arjen toimintoja, asiointia, sosiaalista vuorovaikutusta, palvelujen käyttämistä, opiskelua tai työssäkäyntiä ja muita vastaavia asioita. Palveluun kuuluu asiakkaan avustaminen sellaisissa kotioloissa tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja lääkehuollossa, jotka asiakas voisi ilman vamman tai sairauden aiheuttamaa rajoitetta tehdä itse. Palveluun kuuluu tarvittaessa asiakkaan terveydentilan seuranta. Tukihenkilöpalvelu voi olla valmennuksellista, jolloin sen tavoitteena voi olla uusien taitojen omaksumisen tukeminen. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Luokka 3 Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö Hankinnan kohteena on vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö on vaativaa, asiakkaan kotona toteutuvaa palvelua, johon sisältyy yleensä kokonaisvaltainen hoito, hoiva ja asiakkaan itsenäisen toimintakyvyn tukeminen asiakkaan tarpeen mukaisesti. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyötä voidaan järjestää vammaispalvelulain 8 §: (vammaisille tarkoitetut palvelut), kehitysvammalain 2 §:n tai sosiaalihuoltolain 17 §:n (sosiaalinen kuntoutus), 19 §:n (kotipalvelut), 20 §:n (kotihoito) perusteella tai 28 §:n (muut sosiaalipalvelut) perusteella. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö voi sisältää terveydenhuoltoon kuuluvia tehtäviä, joiden järjestäminen perustuu terveydenhuoltolakiin (1326/2010). Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyö järjestetään yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilötyövoimalla. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyön tehtävänä on asiakkaan kotona toteutuvan terveyden- ja sairaanhoidon toteuttaminen, itsenäisen toimintakyvyn tukeminen ja hyvinvoinnin ja edistäminen asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Palvelu vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Hoito- ja huolenpitotyöhön voi kuulua asiakkaan tarpeen mukaisessa laajuudessa terveydenhuoltolain 25 §:n tarkoittamaa kotisairaanhoitoa. Palvelun tarkoituksena on edistää ja tukea asiakkaan itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämistä. Vammaisen asiakkaan hoito- ja huolenpitotyöllä tuetaan esimerkiksi asumista, liikkumista, arjen toimintoja, asiointia, sosiaalista vuorovaikutusta, palvelujen käyttämistä, opiskelua tai työssäkäyntiä ja muita vastaavia asioita. Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa.