Hankinta koskee Lahden kaupungin yleisten, rakennettujen alueiden tuho- ja haittaeläinten torjuntapalveluita. Tuholaistorjuntapalveluita tarvitaan sisä- ja ulkotiloihin., Tuho- ja haittaeläintorjunta: jyrsijöiden, muurahaisten, tuhohyönteisten maan päällä tapahtuva torjunta sekä ampiaisten maan päällä ja maan alla tapahtuva torjunta Hankinnan kohteena ovat tuho- ja haittaeläinten torjuntapalvelut, joihin kuuluvat ensisijaisesti rottien, hiirien, ampiaisten, muurahaisten ja lintujen torjunta mutta myös luteiden, torakoiden, sokeri- ja paperitoukkien sekä turkiskuoriaisten torjuntapalveluita voidaan tilata., Tuho- ja haittaeläintorjunta: jyrsijätorjunta, viemäritorjunta Hankinnan kohteena on viemäreissä tapahtuva jyrsijätorjunta. Käytössä tulee olla etäluettavat myrkyttömät torjuntalaitteet. Laitteiden tulee pyytää kahteen suuntaan, jotta viemärit eivät tukkeutuisi.,
Lähde: Hilma
Takahuhdin alueurakka
Takahuhdin alueurakka Tampereen Infra Oy:n Takahuhdin alueurakkaan kuuluvien yleisten alueiden talvi- ja kesäajan liikenne- ja viheralueiden kunnossapitotyöt. Urakan kohteena olevat alueet on esitetty ja rajattu linkistä avautuvassa työaluekartassa. Tilaaja edellyttää, että urakoitsija on tutustunut urakka-alueeseen ja työskentelyolosuhteisiin ennen tarjouksen antamista.
Sopimusta ei jaeta osiin. Hinta ei ole ainoa myöntämisperuste, ja kaikki perusteet on mainittu pelkästään hankinta-asiakirjoissa. Urakka käsittää työkohdeluetteloihin ja -karttoihin merkittyjen yleisten alueiden talvi- ja kesäajan kunnossapitotehtäviä, joista tarkemmat kuvaukset hankinta-asiakirjoissa.,
KUTSU MARKKINAKARTOITUKSEEN: Junakulunvalvonnan (JKV) kunnossapidon tukipalvelu
KUTSU MARKKINAKARTOITUKSEEN: Junakulunvalvonnan (JKV) kunnossapidon tukipalvelu HANKINNAN KOHDE
Junakulunvalvonnan (JKV) kunnossapidon tukipalvelu tukee Väyläviraston tarvetta ylläpitää JKV-järjestelmää valtion rataverkolla. Tilaajana toimii Väylävirasto, ja palvelun sopimuskauden pituus ja optiomahdollisuudet määritellään myöhemmin. Palvelun keskeinen tavoite on yksinkertaistaa ja parantaa JKV-järjestelmän huolto- sekä kunnossapitotoimintaa, jotta kustannustehokkuus, riskienhallinta ja järjestelmän käyttövarmuus pysyvät hyvällä tasolla.
Palvelun sisältö jakautuu useisiin tehtäväkokonaisuuksiin, joista merkittävin on tilapäisten nopeusrajoitusten suunnittelu, tekeminen ja arkistointi. Tähän sisältyy nopeusrajoitusten JKV- ja nopeusmerkkisuunnittelu, tarvittavien baliisisanomatiedostojen luominen sekä työohjeen tekeminen sanomien asennusten toteutusta varten. Suunnitelman on läpäistävä toisen JKV-suunnittelijan tekemä sisäinen tarkastus palveluntarjoajan toimesta. Toimittajan on vastattava suunnitelmien ja sanomien oikeellisuudesta toimitettuihin lähtötietoihin nähden sekä toimitettava ne tilaajalle ja sidosryhmille. Nopeusrajoituksen poistuessa toimittajan on laadittava poistosuunnitelmat, tarkastettava ne ja poistettava sanomatiedostot arkistointijärjestelmistä viikon kuluessa.
Tämän lisäksi palveluun kuuluu JKV-neuvonta puhelimitse ja sähköpostitse, josta JKV-asiantuntija on tavoitettavissa normaalin palveluaikana. Neuvontaa voidaan tehdä tarvittaessa myös maastotyönä, joka laskutetaan erikseen työn tilanneelta kunnossapitäjältä tai urakoitsijalta. Palveluun kuuluu myös yksittäisten baliisisanomatiedostojen päivitys vikojen tai uusien pysyvien nopeusrajoitusten vuoksi.
Merkittävä osa palvelua on JKV-vikojen seuranta ja raportointi, jossa laaditaan tilastoa baliisivikailmoituksista vikakoodien perusteella. Lisäksi Toimittaja tekee JKV-järjestelmän elinkaarenhallinnan tilanneseurantaa ja raportointia, jossa seurataan varaosahallintaa, komponenttien saatavuutta ja menekin ennakointia. Toimittajan tehtäviin kuuluu myös kunnossapitourakoitsijoiden koulutus, opastaminen ja ohjaaminen palveluun liittyvissä käytännöissä. Sanomansäilytyspalvelun käyttö (Väyläviraston järjestelmässä) on olennainen osa toimintaa. Toimittaja osallistuu myös Väyläviraston, rautatieturvalaitekunnossapitäjien ja rautatieyritysten yhteiseen JKV-ohjausryhmään asiantuntijatyöllä, johon kuuluu kokousten valmistelu ja toimeenpanon seuranta.
Normaali palveluaika kaikille tehtäville on arkisin klo 8:00–16:00. Routa-aikana keväisin voidaan tilata lisävalmius kiireellisiin JKV-nopeusrajoitusten toteutuksiin arkisin klo 16:00–22:00 ja viikonloppuisin klo 8:00–22:00, jolloin suunnitelmat ja sanomat on toimitettava 24 tunnin kuluessa tilauksesta. Tilaajalla on lisäksi optio tilata ympärivuorokautinen (24/7) päivystys vähintään viikon ajaksi.
Palvelun hinnoittelu koostuu kiinteästä hinnasta ja tuntihinnoittelulla maksettavista käytön mukaan veloitettavista palveluista, kuten maastotyöt ja erikseen sovittavat lisäpalvelut. Toimittajan on myös huolehdittava tarvittavista pätevyyksistä ja noudatettava Tilaajan ohjeita. Raportointi tapahtuu neljännesvuosittain palvelun projektiraportilla sekä säännöllisillä vika- ja elinkaariraporteilla.
ILMOITUKSEN LISÄTIEDOT
Tämä ilmoitus on kutsu markkinakartoitukseen. Tällä ilmoituksella ei pyydetä tarjouksia.
Markkinakartoituksessa hankinnasta kiinnostuneilla toimittajilla on mahdollisuus käydä hankintaa koskevaa markkinakartoitusta Väyläviraston kanssa. Markkinakartoituksen tarkoituksena on käydä yleisellä tasolla vuoropuhelua hankinnan kohteesta ja sen määrittämisestä. Markkinakartoitus ei sido Väylävirastoa toteuttamaan hankintaa. Markkinakartoitus ei myöskään sido toimittajaa mahdolliseen tarjouskilpailuun osallistumiseen.
Markkinakartoitus järjestetään toimittajakohtaisten infotilaisuuksien ja tarjouspyyntöaineiston luonnosversioiden kommentoinnin ja tilaajan hankinnan kohteeseen liittyviin kysymyksiin vastaamisen kautta.
Hankinnan alustava aikataulu:
- Markkinakartoitukseen ilmoittautuminen 12/2025
- Toimittajakohtaiset infotilaisuudet 01/2026
- Tarjouspyyntöasiakirjojen kirjallinen kommentointikierros 02/2026
- Tarjouspyynnön julkaisu 03/2026
Tarjoajia pyydetään huomioimaan, että aikataulu on alustava ja siihen voi tulla muutoksia hankinnan valmistelun aikana.
Ilmoittautumisohje:
Toimittajan tulee ilmoittaa kiinnostuksensa kirjautumalla Tarjouspalveluun ja täyttämällä tämän ilmoituksen ilmoittautumislomake määräaikaan 18.12.2025 klo 12.00 mennessä.
Tässä markkinakartoituskutsussa esitetyt kuvaukset, kuten myös myöhemmin toimitettavat markkinakartoituksen luonnosmateriaalit ovat alustavia ja suuntaa antavia hankinnan ennakkotietoja.
Osallistuneille yrityksille ei makseta korvausta vastaamisesta tai osallistumisesta.,
Tiesiltoihin liittyvien konsultointipalveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä DPS
Metsähallitus Metsätalous Oy ja Metsähallituksen Luontopalvelut (myöhemmin Metsähallitus tai tilaaja) perustavat tällä hankintailmoituksella / osallistumispyynnöllä Metsähallituksen vastuualueiden käyttöön hankintalain mukaisen dynaamisen hankintajärjestelmän (jäljempänä myös DPS).
DPS perustetaan tiesiltoihin liittyvien konsultointipalveluiden hankintoja varten. DPS:n sisällä järjestetään tarjouskilpailut (ns. minikilpailut), joissa kulloinenkin konsultointipalvelun kohde ja tarve määritellään.
Osallistumispyynnössä asiantuntijapalvelulla tarkoitetaan konsultointipalvelua. Termeillä minikisa, tarjouskilpailu ja sisäinen kilpailutus tarkoitetaan samaa asiaa.
DPS on jaettu kuuteen (6) toisistaan riippumattomaan osa-alueeseen:
1. Siltojen yleistarkastus
2. Puusiltojen laajennettu yleistarkastus
3. Siltasuunnittelu (uuden sillan suunnittelu)
4. Siltasuunnittelu (sillan korjaussuunnittelu)
5. Sillan rakentamisen valvonta /siltatyön valvonta
6. Tiesiltoihin liittyvät konsultointipalvelut
Osa-alueisiin sisältyvät tehtävät on kuvattu tarkemmin osa-aluekohtaisissa palvelukuvauksissa (liitteet 3a-3f).
Jokaisen osa-alueen soveltuvuusvaatimukset hakijoille ja hankinnan kohteen vähimmäisvaatimukset kuvataan tarkemmin tässä osallistumispyynnössä.
Tilaaja määrittelee kussakin hankintajärjestelmän sisäisessä tarjouspyynnössä tarkemmin hankintajärjestelmässä kilpailutettavien toimeksiantojen kohteen ja vaatimukset.
Ehdokas voi hakea yhteen tai useampaan osa-alueeseen yhdellä hakemuksella. Ehdokkaan tulee ilmoittaa kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit", mihin osa-alueeseen tai osa-alueisiin ehdokas jättää osallistumishakemuksen. Ehdokkaan tulee toimittaa kuhunkin hakemaansa osa-alueeseen edellytetyt ehdokkaan soveltuvuutta ja osallistumispyynnön mukaisuutta osoittavat liitteet ja selvitykset osallistumispyynnössä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Toimittajat voivat hakeutua hankintajärjestelmään perustamisvaiheessa ja myöhemmin sen voimassaoloaikana jättämällä osallistumishakemuksen osallistumispyynnön mukaisesti.
Hankintamenettely on kaksivaiheinen. Päästäkseen jättämään tarjouksia toimittajan on ensin jätettävä osallistumishakemus ja tultava hyväksytyksi hankintajärjestelmään. Dynaamiseen hankintajärjestelmään otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät hakijat. DPS:n sisäisiin tarjouskilpailuihin ei voi osallistua, ellei toimittajaa ole hyväksytty hankintajärjestelmään. Järjestelmään hyväksytyt toimittajat voivat tehdä tarjouksia vastaamalla hankintayksikön lähettämään tarjouspyyntöön. Tarjouspyyntö lähetetään kaikille kyseiseen osa-alueeseen hyväksytyille toimittajille. Hankintayksikkö toteuttaa perustamisvaiheen jälkeen sisäisiä kilpailutuksia hankintajärjestelmässä omien hankintatarpeiden mukaisesti.
Osallistumishakemuksen jättäminen ja hankintajärjestelmään hyväksyminen ei velvoita toimittajaa tekemään tarjousta, vaan toimittajat voivat tehdä tarjouksia harkintansa mukaan. Toimittajalla on myös oikeus vetäytyä järjestelmästä niin halutessaan.
Hankintajärjestelmä on voimassa 31.1.2029 saakka, minä aikana hankintajärjestelmän sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Tilaaja voi jatkaa hankintajärjestelmän voimassaoloa uudella hankintailmoituksella. Metsähallituksella on oikeus perustellusta syystä keskeyttää DPS tai sen yksittäinen osa-alue kesken sen voimassaolon.
Hankintayksikkö arvioi osallistumispyynnön julkaisuhetkellä dynaamisen hankintajärjestelmän kohteena olevien suunniteltujen hankintojen arvonlisäverottomaksi arvioiduksi määräksi 800 000 euroa vuodessa huomioiden kaikki järjestelmässä mahdollisesti tehdyt hankinnat. Arvio on alustava ja perustuu tällä hetkellä tiedossa olevaan hankintatarpeeseen. Hankintayksikkö ei sitoudu mihinkään hankintamääriin tai määräostovelvoitteisiin tällä ilmoituksella.
Kilpailutusten ratkaisuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus (halvin hinta tai hinta + laatu). Valintaperuste määritellään kilpailutusasiakirjoissa., Siltojen yleistarkastus ks. hankinnan kuvaus ja liite 3a, Puusiltojen laajennettu yleistarkastus ks. hankinnan kuvaus ja liite 3b, Siltasuunnittelu (uuden sillan suunnittelu) ks. hankinnan kuvaus ja liite 3c, Siltasuunnittelu (sillan korjaussuunnittelu) ks. hankinnan kuvaus ja liite 3d, Sillan rakentamisen valvonta/siltatyön valvonta ks. hankinnan kuvaus ja liite 3e, Tiesiltoihin liittyvät konsultointipalvelut ks. hankinnan kuvaus ja liite 3f.,
Lukkarintien rakentamisurakan rakennuttamis- ja valvontatehtävät
Lukkarintien rakentamisurakan rakennuttamis- ja valvontatehtävät Toimeksianto sisältää rakennusurakan kilpailuttamisvaiheen jälkeiset rakennuttamisen projektinjohto-, valvonta- ja turvallisuuskoordinaattorin tehtävät. Työkohde sijaitsee Sipoon Nikkilässä ja se on osa NG8 Nikkilän kartano-asemakaavan toteutusta (https://www.sipoo.fi/kaavoitus-ja-kehittaminen/voimaan-tulleet-asemakaavat/ng-8-nikkilan-kartanon-keskus/). Rakennustöiden on määrä alkaa tammi-helmikuussa ja jatkua noin vuoden ajan.
Kokonaisuuteen kuuluu uuden kokoojakatuyhteyden sekä junaradan alittavan sillan sekä puron ylittävän sillan toteuttamisen rakennuttaminen ja valvonta. Kyseessä on pohjaolosuhteiltaan ja tekniseltä toteutukseltaan poikkeuksellisen vaativa rakennushanke. Rakennusurakka sisältää aikataulullisesti kriittisiä työvaiheita, ja pitää sisällään useamman ratakatkon, joiden aikana tietyt työvaiheet on saatava toteutettua. Sovittuna on kaksi 10 päivän ratakatkoa, joista ensimmäinen on pääsiäisenä 2026. Lyhyempiä, viikonlopun mittaisia ratakatkoja tulee todennäköisesti urakan aikana. Ratakatkojen lisäksi etenkin hankkeen alku on toteutuksen kannalta kriittinen ja vaatii tarjoajalta vahvaa panostamista. Projektinjohto avustaa tilaajaa hankkeen omistajaohjauksessa.,
Koetoimintapalvelut kuitutuotteiden valmistusympäristössä ja vähähiilisen energian tutkimusympäristössä
Koetoimintapalvelut kuitutuotteiden valmistusympäristössä ja vähähiilisen energian tutkimusympäristössä Hankinnan kohteena ovat koetoiminta- ja mittaustyö sekä koetoiminnan asiantuntijapalvelut VTT:n Jyväskylän toimipisteessä ja työkohteissa. Asiantuntijapalveluja käytetään kuitutuotteiden valmistusympäristössä, vähähiilisen energian tutkimustoiminnassa ja hiilidioksidin erotuksessa.
Lisäksi tarjoajan tulee kyetä tarjoamaan liitteessä 1 mainittuja palveluja satunnaisesti myös VTT:n muissa toimipisteissä ja työkohteissa.
Tarjoajan tulee nimetä molempiin alla mainittuun työtehtävään eri henkilön, koska palveluja tarvitaan mahdollisesti samanaikaisesti:
1. Henkilö koelaitesuunnitteluun kuitutuotteiden ja vähähiilisen energian tutkimuslaitteiden laiteympäristöihin
2. Kokeellisen työn tekijä vähähiilisen energian tutkimustoimintaan sekä kyseiseen aihepiiriin liittyvä koetoiminnan asiantuntijaresurssi
Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.,
Huoltokirjan sisällön tuottaminen ylläpitovaiheessa, puitejärjestely 2026–2028
Huoltokirjan sisällön tuottaminen ylläpitovaiheessa, puitejärjestely 2026–2028 Kaupunkiympäristön toimiala vastaa kiinteistönpitokirjasta ja sen laadinnasta Maankäyttö- ja rakennuslain ja siinä kohdan Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohjeen edellyttämällä tavalla sekä Kiinteistönpitokirjan-ohjesarjan mukaisesti.
Tällä kilpailutuksella haetaan sopimustoimittajia kiinteistönpitokirjan laadintaan käyttö- ja ylläpitovaiheessa sekä sähköisen huoltokirjan sisällön tuottamiseen ja ylläpitoon liittyviin tehtäviin.
Palvelukokonaisuus koskee yli 1000 kohteen kiinteistökantaa, joka koostuu pääasiassa erilaisista palvelutiloista mm:
- Kasvatuksen ja koulutuksen kiinteistöt, koulut, oppilaitokset, päiväkodit, leikkipuistot
- Kulttuuri- ja vapaa-ajan kiinteistöt, kirjastot, nuorisotalot, kulttuurikeskukset, museot
- Sosiaali- ja terveystoimen kiinteistöt, terveys- ja palvelukeskukset, sairaalat, vanhusten ja nuorten hoitokodit
- Kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian kiinteistöt, toimistot, liikekiinteistöt ja virastot
Tehtävät koostuvat palvelukuvauksessa tarkemmin esitettyjen toiminnallisuuksien sisältöjen tuottamisesta ja palvelukuvauksessa mainittua lakia ja ohjeistusta noudattaen myös mahdollisien laki- ja ohjeistusmuutokset huomioon ottaen. Tehtävien suorittamisessa noudatetaan myös tilaajan erillisohjeistuksia ja laatuvaatimuksia. Tilaajalla on oikeus päivittää ja muuttaa ohjeistuksia sisällön tuottamisen laadun parantamiseksi sekä yleisten toimintojen kehittämiseksi. Perustehtävät muodostuvat huoltosuunnitelmien ja järjestelmäkorttien laatimisesta sekä paikantamispiirustusten ja pihan puhtaanapitokarttojen ja piirtämisestä.
Puitesopimus tullaan tekemään kahden (2) tarjoajan kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Sopimuksen piiriin kuuluvista tehtävistä ja niiden sisällöstä on kerrottu tarkemmin tarjouspyynnön liitteenä olevassa Palvelukuvauksessa ja kohdekohtaisissa sähköisissä huoltokirjoissa, joihin pääsy ja sisältö on selostettu liitteenä olevassa BEM-huoltokirjaohjeessa sekä tarjouspyynnön muissa liitteissä.
LUOTTAMUKSELLINEN AINEISTO
Sopimuksen piiriin kuuluvista tehtävistä ja niiden sisällöstä on kerrottu tarkemmin kohdekohtaisissa huoltokirjoissa. Huoltokirjat sisältävät Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan luottamuksellista aineistoa. Tästä syystä tunnukset huoltokirjoihin luovutetaan vain allekirjoitettua yrityksen salassapitositoumusta (tarjouspyynnön liite) ja täytettyä ”Huoltokirjan sisällön tuottaminen kilpailutus 2026, käyttöoikeusilmoitus BEM-huoltokirjaan” -liitettä (tarjouspyynnön liite) vastaan.
Toimittakaa täytetty ja allekirjoitettu salassapitositoumus yhdessä täytetyn ”Huoltokirjan sisällön tuottaminen kilpailutus 2026, käyttöoikeusilmoitus BEM-huoltokirjaan” -liitteen kanssa hankintayksikölle sähköpostitse osoitteeseen kymp.yllapitokilpailutukset@hel.fi. Huoltokirjan käyttöoikeuksista ohjelma lähettää sähköpostin ensikirjautumista varten (ellei ole aikaisempia käyttöoikeuksia).
Sähköpostiviestin aihekenttään pyydetään kirjoittamaan ¨Salassapitositoumus Huoltokirjan sisällön tuottaminen 2026 ja yrityksen nimi. Salassapitositoumus on allekirjoitettava henkilön/henkilöiden toimesta, jolla/joilla on siihen yrityksen kaupparekisteriotteesta todennettavissa oleva laillinen edustamisoikeus.,
Rail Nordica, suunnittelupalvelut 2026-2030, osallistumispyyntö
Rail Nordica, suunnittelupalvelut 2026-2030, osallistumispyyntö Rail Nordica, suunnittelupalvelut 2026-2030
Hankinta on osa valtuushanketta "Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi".
SUUNNITTELUHANKKEEN SISÄLTÖ
Rail Nordica -hankkeessa suunnitellaan yhteys normaalilla raideleveydellä Haaparannasta lähtien Tornion ja Kemin alueilla.
Lisäksi suunnittelu sisältää esimerkiksi Tornio—Röyttä ja Kemi—Röyttä yhteysvälit, mahdollisia rajan ylittäviä yhteyksiä Tornion seudulla sekä yhden uuden siirtokuormauspaikan. Suunnittelu sisältää eri suunnitteluvaiheita sekä tarvittavat erillisselvitykset, mittaukset ja pohjatutkimukset.
Hankemuotona on yhteistoiminnallinen suunnitteluhanke sisältäen kehitysvaiheen ja suunnittelun toteutusvaiheen. Kehitysvaiheessa muun muassa määritellään hankkeen sisältö ja yleissuunnitelman laajuus, laaditaan YVA-ohjelma sekä luodaan toteutusvaiheen toimintamalli ja johtamisjärjestelmä. Kehitysvaihe ajoittuu vuodelle 2026. Kehitysvaiheesta ja mahdollisesta toteutusvaiheesta solmitaan erilliset sopimukset. Kehitysvaiheen aikana arvioidaan toteutusvaiheeseen siirtymisen edellytyksiä ja tilaaja päättää toteutusvaiheen käynnistämisestä.
SUUNNITTELUHANKKEEN TAVOITTEET
- Varmistaa hankkeen hallinnollinen valmius toteutusvaiheeseen siirtymiseksi (rakentamisen valmiuden edistäminen optimoidusti osakokonaisuuksittain).
- Varmistaa aktiivisella sidosryhmäyhteistyöllä hankkeen osapuolten sitoutuminen aikatauluun ja tarvittavien hallinnollisten prosessien eteneminen.
- Tuottaa päätöksentekoon oikea-aikaista tietoa Rail Nordica hankkeen sujuvan etenemisen varmistamiseksi
- Vastataan TEN-T vaatimuksiin ja huolehtii teknisesti korkealaatuisen normaaliraideleveyden mukaisen järjestelmän toteuttamisen Suomeen.
ALUSTAVA AIKATAULU
Tilaajan tavoiteaikataulu hankinnan toteuttamiselle on:
- Tarjouspyynnön (laatu) julkaisu vk 4
- Laatutarjouksen jättö vk 10
- Työpajat vk 13
- Hintatarjouksen jättö vk 16
HANKINNAN ARVO
Hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on 18 milj. €, josta maastotöiden osuus noin 2 milj. €.,
TP42/25EU Polttoaineperävaunut
TP42/25EU Polttoaineperävaunut Hankinnan kohteena ovat tarjouspyynnössä ja sen liitteissä mainitut polttoaineperävaunut, tarjouspyynnössä ja sen liitteissä määritellyllä tavalla.
Mikäli polttoaineperävaunujen hankintaan varattu määräraha ei riittäisikään hankinnan toteuttamiseen Hankintayksikkö varaa oikeuden:
- muuttaa tarjouspyynnössä ilmoitettujen polttoaineperävaunujen määrää
- keskeyttää hankinnan tai sen osan
- irtisanoa jo tehdyn hankintasopimuksen tai sen osan ilman irtisanomisaikaa.
Arvioidut polttoaineperävaunujen tilausmäärät vuosittain:
2026 7 kpl
2027 2-4 kpl
2028 2-4 kpl
2029 2-4 kpl,
Kutsu markkinavuoropuheluun: Viher- ja liikuntapaikkarakentaminen, pienet hankkeet (alle 450 000€)
Kutsu markkinavuoropuheluun: Viher- ja liikuntapaikkarakentaminen, pienet hankkeet (alle 450 000€) Tämä ilmoitus ei ole hankintailmoitus, tarjouspyyntö eikä ilmoituksen julkaisulla aloiteta tarjouskilpailua. Markkinavuoropuheluun osallistuminen ei ole edellytys myöhempään tarjouskilpailuun osallistumiselle.
TAUSTA JA TARKOITUS
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala on valmistelemassa hankintaa viher- ja liikuntapaikkarakentamisesta. Viher- ja liikuntapaikkarakentamisesta tullaan kilpailuttamaan kaksi erillistä sopimusta pieniin ja suuriin hankkeisiin. Ennen varsinaisen hankintamenettelyn aloittamista hankintayksikkö kartoittaa markkinatarjontaa, halukkuutta ja kiinnostusta osallistua hankintaan pienten hankkeiden osalta. Markkinavuoropuhelulla haetaan vastauksia valmisteilla olevaan hankintaan liittyviin kysymyksiin, ja hankintayksikkö kannustaa erityisesti pienempiä alan toimijoilta osallistumaan markkinavuoropuheluun.
AIKATAULU
Tarjouspyynnön alustava suunniteltu julkaisuajankohta on vuoden 2026 alkupuolella. Suunnitelmana on perustaa hankintayksikön tarpeeseen puitejärjestely tai dynaaminen hankintajärjestelmä.
HANKINNAN TAUSTA
Hankinta koostuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan eri yksiköille suoritettavista viher- ja liikuntapaikkarakentamisen urakointitöistä julkiseen käyttöön tarkoitetuilla alueilla.
Rakentamisen kohteet sijaitsevat Helsingin kaupungin omistamilla alueilla ja pienet hankkeet voivat koostua muutaman kasvin istuttamisesta tai kokonaisen puistohankkeen toteuttamisesta. Pienet hankkeet voivat sisältää esimerkiksi aidan peruskorjauksia, istutusten uusimista, liikuntapaikkojen kunnostuksia erilaisista pelikentistä ulkokuntoilupaikkoihin sekä skeittipaikkoihin. Töihin voi sisältyä myös valaistuksen korjauksia, salaojituksia ja muita hulevesirakenteita. Kilpailutuksen myötä syntyvän sopimuksen yksittäisten hankkeiden enimmäisarvo ilman arvonlisäveroa on 450 000 €.
MARKKINAVUOROPUHELU
Hankintayksikkö järjestää hankinnasta kiinnostuneille toimijoille yhteisen markkinavuoropuhelutilaisuuden. Tilaisuus järjestetään Teams:n välityksellä tiistaina 13.01.2026 klo 12:00 - 13:30.
Kiinnostuneita toimijoita pyydetään ilmoittautumaan sähköpostitse osoitteeseen kymp.infrahankinnat@hel.fi, ilmoittautumisviestin otsikoksi tulee laittaa "Ilmoittautuminen markkinavuoropuheluun 13.01.2026 YRITYKSEN NIMI". Ilmoittautumisesta tulee käydä ilmi osallistujien yhteystiedot (nimi ja sähköposti).
Tilaisuuteen tulee ilmoittautua 09.01.2026 kello 16:00 mennessä.,
Kotipalveluaterioiden pakkaustarvikkeet, Polkka – Pohjois-Karjalan tukipalvelut oy
Pohjois-Karjalan hankintatoimi pyytää antamaan tarjouksen Polkka oy:n kotipalveluaterioiden pakkaustarvikkeista sopimuskaudelle 1.3.2026 - 29.2.2028 + yhden (1) + yhden (1) vuoden optiomahdollisuus.
Tarjous on sitova ja se tulee laatia suomen kielellä. Hankintaprosessi on kokonaisuudessaan suomenkielinen.
Tavaran tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset mm. rakenteen, varusteiden, työ- ja paloturvallisuuden sekä sähköturvallisuuden osalta., Kotipalveluateriarasiat ja vuoat sekä niiden suljentakalvo (alv 0%) Kohdetta koskevat vaatimukset on esitetty tarkemmin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä., Pikarit ja niiden suljentakalvo (alv 0 %) Kohdetta koskevat vaatimukset on esitetty tarkemmin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.,
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen putkiurakka
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen putkiurakka Varsinais-Suomen hyvinvointialue kilpailuttaa Psykiatrian uudisrakennus II-vaiheen putkiurakan rajoitetulla hankintamenettelyllä asiakirjojen osoittamassa laajuudessa. Putkiurakka toteutetaan kiinteähintaisena pääurakkaan alistettuna sivu-urakkana.,
Nautojen teolliset väkirehut
Nautojen teolliset väkirehut Pyydämme tarjousta Auto-Krossi II irtotäysrehusta tai vastaavasta lypsyrobotille 1.1.2026 -31.12.2029. Rehu tullaan käyttämään SASKY koulutuskuntayhtymässä Kokemäen toimipisteessä lypsylehmien ruokinnassa. Rehussa tulee olla monipuolinen raaka ainekoostumus tukemaan riittävää kivennäisruokintaa ja pötsiterveyttä sekä orgaaniset hivenaineet. Arvioimme robotilla
käytettävän täysrehun hankinta-arvioksi noin 70 000 kg vuodessa. Ostettava eräkoko on noin 15 000 kg.
Täysrehun tulee olla lehmiä robotille houkuttelevaa. Valituksi tulleen toimittajan rehuvalikoimasta tullaan hankkimaan myös kaikki nuorkarjan rehut päivän hinnan mukaan.
Hinta irtotäysrehusta ilmoitetaan €/t. Tilaaja valitsee yhden (1) toimittajan, jonka kanssa se tekee
sopimuksen. Tilaaja ei sitoudu mihinkään vähimmäistilausmääriin eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitteita.
Toimittaja voi esittää sopimushintojen hinnantarkistusta tilaajalle perustellusta syystä, yleistä kustannuskehitystä vastaavasti, yhden (1) vuoden välein. Ensimmäinen hinnantarkistus voi tulla voimaan aikaisintaan vuoden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta. Hinnantarkistusesitykset on esitettävä tilaajalle kirjallisesti vähintään 2 kuukautta ennen uusien sopimushintojen voimaantuloa.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin tarjous. Tarjoaja ilmoittaa väkirehun hinnan ja rahdin hinnan arvonlisäverottomina (alv 0%) €/1000 kg. Halvimman kokonaishinnan tarjonnut tarjoaja valitaan
sopimustoimittajaksi.
Perusteena halvimman hinnan käyttämiselle on, että hankintaa koskevat laatuvaatimukset on asetettu
pakollisiksi vaatimuksiksi tarjouspyynnössä. Pidätämme oikeuden pyytää tarpeelliseksi katsomiamme lisäselvityksiä ennen tarjousten vertailua. Hankintayksikkö pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä mitään saaduista tarjouksista.
Lisätietoa antaa Heidi Helminen p 0400 129644,
Ommelaineet – Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote (osittainen uudelleen kilpailutus)
Pohjois-Karjalan hankintatoimi pyytää antamaan tarjouksen Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun soten toimipaikkojen käyttöön tulevista ommelaineista sopimuskaudelle (tavoite) 1.1.2026 - 31.3.2026 + toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Hankinta on osittainen uudelleenkilpailutus Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun soten hankintaan 495684 / Ommelaineet.
Tarjottavien tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset mm. rakenteen, varusteiden, työ- ja paloturvallisuuden sekä sähköturvallisuuden osalta. Tuotekohtaiset vaatimukset on ilmoitettu tarkemmin jäljempänä tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tuotenäytteitä tai koekäyttötuotteita tarjouspyynnön osa-alueisiin tarjotuista tuotteista ei tarvitse toimittaa, mikäli tarjottu tuote on koekäytetty hankinnan 495684 (Ommelaineet - Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote) yhteydessä ja ko. tuotetta ei ole suljettu vertailusta tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjous on sitova ja se tulee laatia suomen kielellä. Hankintaprosessi on kokonaisuudessaan suomenkielinen., 1. RESORBOITUVAT SYNTEETTISET MONOFILAMENTIT (alv 0 %) Osa-alue 1 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alue 1), sisältää ommelaineiden resorboituvat synteettiset monofilamentit.
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 2. RESORBOITUMATTOMAT SYNTEETTISET MULTIFILAMENTIT (alv 0%), materiaali polyesteri (esim. Ethibond, Ticron, Premicron, Mersilene) Osa-alue 2 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alue 6), sisältää ommelaineiden resorboitumattomat synteettiset multifilamentit, joiden materiaalina on polyesteri (esim. Ethibond, Ticron, Premicron, Mersilene).
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 3. RESORBOITUMATTOMAT SYNTEETTISET MULTIFILAMENTIT (alv 0%), materiaali polyetyleeni, UHMWPE tai vastaava (esim. Fiberwire, Niceloop tai vastaava) Osa-alue 3 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alue 12), sisältää sisältää ommelaineiden resorboitumattomat synteettiset multifilamentit.
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 4. KERTAKÄYTTÖINEN IHONSULKUINSTRUMENTTI 35 wide, NIKKELITÖN (alv 0 %) Osa-alue 4 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alueen 15, kohde 15.1) sisältää kertakäyttöisen, nikkelittömän ihonsulkuinstrumentin (35 wide).
Sopimustuotteeksi valitaan hankinnassa 495684 osa-alueeseen 16. sopimustuotteeksi valitun tuotteen (Medline International B.V.:n valmistama Skin Stable Remover C-W (Sailab-koodi 009247) kanssa yhteensopiva tuote, ts. osa-alueen 4. sopimustuotteeksi valittavalla ihohakaslaitteella asetetut ihohakaset tulee saada poistettua em. ihohakasten poistolaitteella.
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 5. KERTAKÄYTTÖINEN IHONSULKUINSTRUMENTTI 35 wide (alv 0%) Osa-alue 5 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alueen 15 kohde 15.2) sisältää kertakäyttöisen ihonsulkuinstrumentin 35 wide.
Sopimustuotteeksi valitaan hankinnassa 495684 osa-alueeseen 16. sopimustuotteeksi valitun tuotteen (Medline International B.V.:n valmistama Skin Stable Remover C-W (Sailab-koodi 009247) kanssa yhteensopiva tuote ts. osa-alueen 5. sopimustuotteeksi valittavalla ihohakaslaitteella asetetut ihohakaset tulee saada poistettua em. ihohakasten poistolaitteella.
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 6. KERTAKÄYTTÖINEN IHONSULKUINSTRUMENTTI 35 regular (alv 0%) Osa-alue 6 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alueen 15 kohde 15.3) sisältää kertakäyttöisen ihonsulkuinstrumentin 35 regular.
Sopimustuotteeksi valitaan hankinnassa 495684 osa-alueeseen 16. sopimustuotteeksi valitun tuotteen (Medline International B.V.:n valmistama Skin Stable Remover C-W (Sailab-koodi 009247) kanssa yhteensopiva tuote ts. osa-alueen 6. sopimustuotteeksi valittavalla ihohakaslaitteella asetetut ihohakaset tulee saada poistettua em. ihohakasten poistolaitteella.
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova., 7. KERTAKÄYTTÖISET SAKSET 11-13 cm, kaareva tai suora, ty/ty (alv 0%) Osa-alue 7 (hankinnan 495684 / Ommelaineet - Pohjois-Karjalan HVA Siun sote osa-alue 19) sisältää ruostumattomasta teräksestä valmistetut, haavan mekaaniseen puhdistukseen (haavojen teräväpuhdistus ts. nekroosin ja katteen poisto) tarkoitetut kertakäyttöiset (KK) sakset 11-13 cm cm, (ty/ty).
Tarjottujen tuotteiden tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Osa-alueen tuotteita koskevat vaatimukset on ilmoitettu kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit.
Tarjous tulee laatia suomen kielellä ja se on sitova.,
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen sähköurakka
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen sähköurakka Varsinais-Suomen hyvinvointialue kilpailuttaa Psykiatrian uudisrakennus II-vaiheen sähköurakan rajoitetulla hankintamenettelyllä asiakirjojen osoittamassa laajuudessa. Sähköurakka toteutetaan kiinteähintaisena pääurakkaan alistettuna sivu-urakkana.,
Lajittelu- ja kierrätyskeskuksen konetyöt, Metsäsairila Oy
Lajittelu- ja kierrätyskeskuksen konetyöt, Metsäsairila Oy Hankinnan kohteena on Metsäsairila Oy:n lajittelu- ja kierrätyskeskuksen alueella (os. Kiertotaloudenkatu 18, 50800 Mikkeli) tehtävät konetyöt. Konetyö sisältää kuorman lastausta, lumen aurausta, lumen siirtoa, liukkauden torjuntaa, hiekoitushiekan poistamista ja erikseen tilattavia töitä. Hankinnan tarkempi kuvaus on tarjouspyynnön liitteenä "Palveluhankinnan sisältö".
Hankinnassa valitaan yksi toimittaja. Määräaikainen sopimuskausi alkaa arvion mukaan 1.2.2026 ja päättyy 31.1.2028.,
Kutsu markkinavuoropuheluun: Kiinteistöhuollon kokonaispalvelut
Kutsu markkinavuoropuheluun: Kiinteistöhuollon kokonaispalvelut YLEISTÄ
Kiljavan Sairaala Oy on käynnistänyt kiinteistöhuollon kokonaispalveluiden kilpailutuksen valmistelun. Kiljavan Sairaala Oy:n hallinnassa on noin 15 000 m²:n sairaalakiinteistö. Tulevan hankinnan kohteena on palveluna hankittava kiinteistöhoidon kokonaisuus, joka koostuu useasta eri osiosta. Kiinteistöhoidon kokonaisuuden osiot on avattu tarkemmin alustavalla hankinnan kohteen kuvauksella, joka toimitetaan markkinavuoropuheluun osallistuville yrityksille.
Tulevan kilpailutuksen tavoitteena on varmistaa muun muassa:
- Kiinteistön toimintavarmuus ja turvallisuus
- Joustava ja kehitysmyönteinen palveluntuottaja
- Energiatehokkuuden jatkuva kehittäminen
- Kustannusten ennakoitavuus ja seurattavuus
Osana kilpailutuksen valmistelua hankintayksikkö toteuttaa markkinavuoropuhelun. Hankinta tullaan toteuttamaan avoimena hankintamenettelynä.
Huomioittehan, että kyseessä on markkinakartoitusilmoitus, eikä tällä ilmoituksella vielä pyydetä tarjouksia. Markkinavuoropuheluun osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Markkinavuoropuheluun osallistuminen tai osallistumatta jättäminen ei vaikuta tarjoajan mahdollisuuksiin osallistua myöhemmin toteutettavaan hankintamenettelyyn. Markkinavuoropuhelu ei velvoita ketään osallistumaan kilpailutukseen, eikä myöskään sulje ketään sen ulkopuolelle.
Tällä ilmoituksella, sekä markkinavuoropuhelussa annetut tiedot ovat alustavia, ja ne saattavat muuttua valmistelun edetessä.
MARKKINAVUOROPUHELU
Markkinavuoropuhelu on tarkoitettu tarjoamisesta kiinnostuneille yrityksille, ja se sisältää alustavien tarjouspyyntömateriaalien kommentointia ennen tarjouspyynnön julkaisua. Tarjouspyyntömateriaalien kirjallinen kommentointi on alustavasti suunniteltu järjestettävän loppuvuodesta 2025, tai viimeistään alkuvuodesta 2026.
Varsinaisen tarjouspyynnön julkaisu on alustavasti suunniteltu alkuvuodelle 2026.
MARKKINAVUOROPUHELUUN ILMOITTAUTUMINEN
Hankinnasta kiinnostuneita yrityksiä pyydetään ilmoittamaan yhteystietonsa oheisen Forms-lomakkeen kautta:
https://forms.office.com/e/7cbGcsesDT
Ilmoita lomakkeelle organisaatiosi nimi, organisaation yhteyshenkilön nimi, sekä yhteyshenkilön sähköpostiosoite, johon tarjouspyynnön luonnosmateriaalit lähetetään.
Pyydämme ilmoittautumisia markkinavuoropuheluun viimeistään 19.12.2025 kello 15:00 mennessä.,
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen ilmanvaihtourakka
Psykiatrian uudisrakennuksen II-vaiheen ilmanvaihtourakka Varsinais-Suomen hyvinvointialue kilpailuttaa Psykiatrian uudisrakennus II-vaiheen ilmanvaihtourakan rajoitetulla hankintamenettelyllä asiakirjojen osoittamassa laajuudessa. Ilmanvaihtourakka toteutetaan kiinteähintaisena pääurakkaan alistettuna sivu-urakkana.,
Uuden moottorityökoneen hankinta
Uuden moottorityökoneen hankinta Inarin kunta pyytää tarjousta rekisteröidystä moottorityökoneesta Ivaloon toimitettuna.
Koneen pääasiallinen käyttö on urheilukentän ulkokaukalon ja sen vieressä olevan ulkokentän
jäädytys, raskaiden tavaroiden siirtäminen ja nostaminen sisähallissa, talvelle sijoittuvat
kunnossapitotyöt koskien auraamista ja lumien siirtoa.,
Putkilinjojen kuvaukset, huuhtelut ja loka-autopalvelut 2026-2029 (+1)
Hankinnan kohteena on Keravan kaupungin putkilinjojen huuhtelut, kuvaukset, kaivojen tyhjennykset sekä erityyppiset puhdasvesipalvelut. Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus".
Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Putkilinjojen kuvaus ja huuhtelu
Osa-alue 2: Imu- ja yhdistelmäautopalvelut
Osa-alue 3: Hulevesikaivojen tyhjennys
Osa-alue 4: Puhdasvesipalvelut vesihuollon häiriötilanteisiin
Osa-alue 5: Zoom-kuvaus
Osa-alue 6: Painekoe
Osa-alue 7: Vesijohtoverkoston desinfiointi
Osa-alue 8: Vesijohtojen elementtipuhdistus (possutus)
Hankinnassa perustetaan puitejärjestely, jossa jokaiseen osa-alueeseen valitaan enintään kolme (3) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyttä toimittajaa. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta.
Tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjoajan saamien osa-alueiden määrää ei ole rajoitettu, eli tarjoaja voidaan valita palveluntuottajaksi yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Varsinainen sopimuskausi on kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy myös enintään yksi (1) optiovuosi. Sopimuskauden arvioitu aloitusajankohta on 1.3.2026., Putkilinjojen kuvaus ja huuhtelu Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Imu- ja yhdistelmäautopalvelut Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Hulevesikaivojen tyhjennys Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Puhdasvesipalvelut vesihuollon häiriötilanteisiin Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Zoom-kuvaus Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Painekoe Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Vesijohtoverkoston desinfiointi Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus"., Vesijohtojen elementtipuhdistus (possutus) Katso hankinnan kohteen tarkempi kuvaus liitteestä 2 "Hankinnan kohteen kuvaus".,