Luokka 1 Innovaatiopalvelut Innovaatiopalveluihin kuuluu innovaatioiden tuottaminen ja tulevaisuustutkimus. Innovaatiopalveluiden tarkoituksena on tuottaa tilaajalle innovatiivisia ratkaisuja ja uusia menetelmiä palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi vaikuttavalla tavalla. Innovaatioita ovat esimerkiksi digitaaliset toimintamallit, teknologian innovatiiviseen hyödyntämiseen liittyvät ratkaisut tai robotiikan hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Innovaatioissa keskeistä on asiakaskokemuksen, laadun ja vaikuttavuuden näkökulmien huomioiminen. Innovaatiot voivat liittyä myös toiminnan seurantamalleihin, tulosten mittaamiseen tai strategiseen työhön. Tulevaisuustutkimus on toimintaympäristön muutosten ennakointiin tähtäävää tutkimustoimintaa. Tulevaisuustutkimuksella pyritään esimerkiksi palveluiden kysynnän ja sisällöllisten muutostarpeiden ennakointiin luotettavan datan avulla. Tulevaisuustutkimuksen avulla syntyy tietoa, skenaarioita ja näkökulmia palvelutuotannon kehittämisen ja rakenteiden arvioinnin tueksi. Tulevaisuustutkimuksen tarkoituksen on tulevaisuudessa tarvittavan ihmis- ja asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän ja palveluvalikon ennakointi. Sillä luodaan edellytyksiä muutosten vaikutusten ennakointiin esimerkiksi siinä, miten ne vaikuttavat tilaajan henkilöstön koulutus- ja osaamisvaatimuksiin, tarvittavan henkilöstön määrään, teknologiatarpeisiin ja muutostarpeisiin tietojärjestelmissä ja tilajärjestelyissä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 2 Palvelujärjestelmien kehittäminen Palvelujärjestelmien kehittäminen on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena on palveluiden, palveluprosessien, palvelujen verkostojen ja palvelujärjestelmien kehittäminen. Palvelujärjestelmien kehittämiseen kuuluu tiedon kerääminen ja analyysi nykytilasta ja tarpeista ja palveluiden vaikuttavuudesta. Tietoa hyödynnetään kehittämistoiminnassa. Tietoa tarvitaan esimerkiksi nykyisistä järjestämistavoista ja -prosesseista, niiden vaikuttavuudesta, asiakaskokemuksesta, hallinnoinnista, toteuttamistavoista ja vastaavasta. Tietoa kerätään esimerkiksi asiakkailta, työntekijöitä johdolta, kumppaneilta, ja muilta sidosryhmiltä. Palveluun kuuluu vaikuttavuuden mittaamista, vaikuttavuusmittaristojen kehittämistä ja tulosten seurantaa, analyysia ja hyödyntämistä. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi kuulua erilaisten menetelmien ja työkalujen tuottaminen tilaajan tarpeisiin muutosten toteuttamisen tueksi. Palveluun voi sisältyä sidosryhmäosallisuuden toteuttamista esimerkiksi palvelumuotoilun tai vastaavin keinoin. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi sisältyä myös valmennuksellista palvelua, jonka tarkoituksena on tukea tilaajaa kehittämistoiminnassa ja tulosten vakiinnuttamisessa. Palvelujärjestelmien kehittämisen tuloksena syntyy esimerkiksi uusia, systemaattisia toimintatapoja, uusia palveluita tai hoitomenetelmiä, tuotteistettuja palveluita, uusia palveluketjuja, palveluverkostoja tai palveluprosesseja. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 3 Hankepalvelut Hankepalvelut pitää sisällään tilaajan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvien hankkeiden hankeprosessin hallinnoinnin kokonaisuuden. Hankepalveluihin kuuluvat hankesuunnittelupalvelut, hankejohtopalvelut ja projektipalvelut. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu uusien hankkeiden suunnittelu yhteistyössä tilaajan kanssa, rahoituskanavien kartoittaminen, hankkeeseen liittyvien konsortioiden kokoaminen ja hallinnointi, hankehakemuksen laatiminen ja jättäminen sekä hankkeen valmisteluun liittyvä viestintä ja tiedottaminen. Palveluun kuuluu hankekumppaneihin ja sidosryhmiin liittyvän yhteistyön suunnittelu ja hallinnointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu hankkeen valmistelun seuranta ja raportointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu tarvittaessa myös hankesihteeripalvelu. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankkeen johtamisen kokonaisuuden. Siihen kuuluu hankepäällikköpalvelu sisältäen hankkeen konkreettisen johtamisen, etenemisen dokumentointi, palautteiden hankkiminen, seuranta ja sopimushallinta. Hankepäällikkö toimii hanketyöntekijöiden esimiehenä. Hankejohtopalveluun kuuluu myös hankkeen ohjausryhmätyöskentely, yhteistyö tilaajan päättäjien ja muiden sidosryhmien kanssa ja yhteistyö rahoittajien kanssa. Hankejohtopalveluun kuuluu yhteistyön suunnittelu ja yhteistyö hankekumppaneiden kanssa. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankeviestinnän suunnittelun ja toteutuksen. Hankejohtopalveluun kuuluu hankeen toteutuksen seuranta, toteutuksen raportointi ja arviointi (väli- ja loppuarviot). Hankejohtopalveluun kuuluvat myös hankkeen jälkityöt hankkeen päätyttyä. Projektipalvelu kattaa hankkeen tehtävien ja toimenpiteiden konkreettista toteuttamista hankesuunnitelman mukaisesti ja hankejohdon ohjauksessa. Projektipalvelun osana toteutetaan ja fasilitoidaan esimerkiksi hankkeeseen liittyviä työpajoja, tehdään kyselyjä, selvityksiä ja vastaavia sekä kerätään ja analysoidaan tietoa, vaikuttavuutta, hyötyjä, kustannuksia ja vastaavia seikkoja. Projektipalveluun kuuluu tarvittaessa sähköisen alustan ylläpitäminen hankkeen projektisuunnittelulle. Projektipalveluun kuuluu myös hankkeeseen liittyvien verkostojen konkreettiseen ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 4 Johdon konsultointi TKI-palveluissa Johdon konsultointi TKIO-palveluissa on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena mahdollistaa tilaajan johdolle kokonaisvaltainen tuki TKIO-ekosysteemin perusteella tapahtuvaan kehittämistoimintaan ja muutoshallintaan. Johdon konsultointi tuottaa monipuolista ja kokonaisvaltaista tietoa, osaamista ja näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä erikoissairaanhoidon kehittämisestä ja laajoista integrointihankkeista. Johdon konsultointi tarjoaa asiantuntijaosaamista sosiaalihuollon, terveyspalveluiden ja erikoissairaanhoidon innovaatio- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuuden, asiakaslähtöisyyden ja laadun edistämiseen sekä uusien toimintamallien ja prosessien kokonaisuuksien suunnitteluun, analysointiin ja käyttöönottoon. Johdon konsultoinnin asiantuntijapalveluun kuuluu monipuolinen osaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamisesta, rahoitusjärjestelmistä, palveluiden saavutettavuuden parantamisesta, sekä palvelujärjestelmien ja verkostojen suunnittelusta. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 5 Tiedeyhteisöt TKIO-ekosysteemi toimii keskeisenä yhteistyöalustana ja hankintakanavana tiedeyhteisöihin, kuten yliopistoihin, korkeakouluihin, oppilaitoksiin, osaamiskeskuksiin ja tutkimuslaitoksiin päin. Hankintajärjestelmässä tiedeyhteisöiltä hankittava palvelu voi pitää sisällään tieteelliseksi toiminnaksi katsottavia palveluita, jotka sisällöltään täydentävät TKIO-ekosysteemin puitteissa toteutettavia hankkeita. Tieteellinen toiminta voi pitää sisällään mitä tahansa hankintajärjestelmän kohteen mukaista tutkimustoimintaa ja palveluita, mutta näissä palveluissa korostuu aina tieteellinen ja tutkimuksellinen näkökulma. Palvelut ja tutkimustoiminta voivat olla sellaisia, joista saatava hyöty koituu muidenkin kuin hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi. Tiedeyhteisöiltä hankittavat palvelut voivat olla myös sellaisia tutkimus- ja kehittämispalveluita, joista saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Palvelun luonne täsmennetään kussakin hankintajärjestelmän sisäisessä tarjouskilpailussa. Tiedeyhteisöiltä voidaan tilata palveluja myös suoraan ilman hankintajärjestelmän sisäistä kilpailutusta, mikäli hankintalain tutkimus- ja kehittämispalveluja koskevan soveltamisalapoikkeuksen (9 § 1 mom. 13-kohta) edellytykset täyttyvät. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.