HUSin tavoitteena on dynaamisella hankintajärjestelmällä hankkia tarvitsemiensa varus- ja muiden valmisohjelmistojen käyttöoikeudet sekä niihin liittyvät ohjelmistovalmistajan tuki- ja ylläpitopalvelut (jäljempänä "ohjelmistotuotteet") HUSin palvelin-, pilvi- ja päätelaiteympäristöön tekemällä tarvittavat sopimukset jälleenmyyjien sekä tarvittaessa ohjelmistotuotteiden päämiesten kanssa. Kyse voi olla niin perinteisten ohjelmistotuotteiden lisensseistä kuin verkon yli tuotettavien palveluiden käyttöoikeuksistakin. Ohjelmistotuotteet voivat olla HUSilla ennestään käytössä, jolloin hankintatarve johtuu esimerkiksi lisenssiehdoista, käyttövolyymin, ajoalustan tai vastaavan muutoksesta, sote-uudistuksen edellyttämistä laajennuksista tai ajantasaisen version vaatimasta ylläpidosta. Tällöin dynaamisen hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus saattaa kohdistua nimettyyn ohjelmistotuotteeseen. Valinta voidaan tehdä eri ohjelmistotuotteiden välillä, jos se on mahdollista. Hankinnan kohteena ovat myös jälleenmyyjän palvelut, kuten ohjelmistojen asiakaskohtaisen hyödyntämisen suunnittelu, konsultointi, muokkaus, käyttöönotto, koulutus, tuki ja ylläpito. Hankinnan kohde määritellään tarkemmin dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa. Sisäisen kilpailutuksen kohteena voi olla vain osa yllä mainituista palveluista, esimerkiksi pelkkä ohjelmistotuotteiden jälleenmyynti tai pelkät jälleenmyyjän palvelut. Dynaamiseen hankintajärjestelmään otetaan mukaan kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ohjelmistojen jälleenmyyjät. Myös ohjelmistovalmistajat hyväksytään, jos ne myyvät itse omia ohjelmistojaan ja täyttävät soveltuvuusvaatimukset.