Vastaanottopalvelut ja muun turvapaikanhakijoiden vastaanottoon kuuluvan toiminnan turvapaikanhakijalle järjestää ja tuottaa se vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi turvapaikanhakija on rekisteröity. Vastaanottopalvelut ja muu turvapaikanhakijoiden vastaanottoon kuuluva toiminta järjestetään ja tuotetaan käytännössä ja pääasiassa vastaanottokeskuksessa keskuksen henkilökunnan toimesta. Keskuksen henkilökunnan määrään ja pätevyyksiin liittyy lakisääteisiä ja muita vaatimuksia. Vastaanottopalveluihin kuuluvat majoitus, vastaanottoraha, sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, tulkki- ja käännöspalvelut sekä työ- ja opintotoiminta siten kuin vastaanottolaissa säädetään. Vastaanottokeskukset antavat muuna vastaanottoon kuuluvana toimintana turvapaikanhakijoille esimerkiksi neuvontaa ja ohjausta sekä tietoa heitä koskevista asioista, auttavat oleskeluluvan saaneiden henkilöiden kuntaan siirtymisessä, osallistuvat turvallisuuden edistämiseen yhdessä viranomaisten kanssa, järjestävät hakijoille omatoimisuutta ja pärjäämistä edistävää esikotouttavaa toimintaa. Edelleen keskukset ohjaavat vapaaehtoiseen paluuseen liittyvissä kysymyksissä, tekevät siihen liittyviä päätöksiä ja auttavat paluujärjestelyissä. Vastaanottokeskuksen tehtäviin kuuluu myös hakijan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelyyn liittyviä tehtäviä, niin hakemukseen liittyvien puhutteluiden mahdollistaminen kuin mahdollisten myönteisten päätösten tiedoksiantoon liittyviä tehtäviä. Palveluita järjestetään ja tuotetaan osin myös vastaanottokeskuksen ulkopuolisten palveluntuottajien toimesta. Esimerkiksi terveydenhuollon palveluita turvapaikanhakijoille järjestetään ja tuotetaan myös vastaanottokeskuksen ulkopuolisten julkisten ja yksityisten palveluntuottajien toimesta. Maahanmuuttovirasto on kilpailuttanut tietyt terveydenhuollon palvelut keskusten käytettäväksi. Palveluntuottaja rekrytoi keskukseen Maahanmuuttoviraston ja edellä mainitun toiminnan edellyttämän henkilöstön ja vastaa henkilöstö-, talous- ja yleishallinnollisten tehtävien järjestämisestä. Palveluntuottaja hankkii vastaanottokeskustoimintaan tarvittavat asianmukaiset kiinteistöt ja vastaa mm. turvallisuuteen, tietotekniikkaan, logistiikkaan, ruoka- ja kiinteistöhuoltoon ja muihin tarvittaviin tukipalveluihin liittyvien tehtävien ja välineistön järjestämisestä sekä toimintaan vaadittavien suunnitelmien laatimisesta. Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu liitteessä 1 Hankinnan kohteen kuvaus.