Pohjois-Karjalan hyvinvointialue eli Siun sote perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän (Dynamic Purchasing System, DPS) koskien kotiin annettavia hoiva- ja hoitopalveluja sekä tukipalveluja koko Siun soten toiminta-alueen ikääntyneiden palvelujen, perhe- ja sosiaalipalvelujen sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaille ajalla 1.7.2024 - 30.6.2030.
Dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä, joka on avoin kaikille soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusehdot täyttäville ehdokkaille koko sen keston ajan. Hankintajärjestelmä koostuu perustamisvaiheesta ja hankintavaiheesta. Hankinnat tehdään järjestelmän sisällä erillisillä tarjouspyynnöillä eli sisäisillä kilpailutuksilla. Vain osallistumishakemuksen tehneillä ja järjestelmään hyväksytyillä ehdokkailla on oikeus tehdä tarjouksia hankintavaiheessa. Dynaamisen hankintajärjestelmän eri vaiheet on kuvattu osallistumispyynnön kohdassa "Muut tiedot / Hankinnan taustaa".
Siun sote voi järjestää hankinnan kohteena olevaa palvelua omana tuotantona, palvelusetelillä ja/tai ostopalveluna. Tämä osallistumispyyntö koskee ostopalveluna järjestettävää palvelua.
Osallistumispyyntö on jaettu kahteen (2) kohderyhmään ja näiden osa-alueisiin seuraavasti:
POS 1 / KOTIIN ANNETTAVAT HOIVA- JA HOITOPALVELUT
1.1 / Kotihoidon palvelut (ma - su) 24/7
1.2 / Kotihoidon palvelut (ma - su) klo 6 - 21
1.3 / Kotisairaanhoito (ma - su) klo 6 - 21
POS 2 / TUKIPALVELUT
2.1 / Ateriapalvelu asiakkaan kotona valmistettuna (ma - su) klo 6 - 18
2.2 / Ateriapalvelu kotiin kuljetettuna (ma - pe)
2.3 / Ateriointi lounasravintolassa (ma - pe)
2.4 / Vaatehuolto asiakkaan kotona (ma - pe) klo 6 - 18
2.5 / Vaatehuolto pesulassa (ma - pe) klo 6 - 18
2.6 / Siivouspalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
2.7 / Osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävät tai tukevat palvelut (ma - su) klo 6 - 21
2.8 / Asiointipalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
2.9 / Kylvetyksessä ja peseytymisessä avustaminen (ma - su) klo 6 - 18
2.10 / Pihatyöpalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
Palveluntuottaja voi jättää osallistumishakemuksensa joko yhtä tai kumpaakin kohderyhmää koskien (POS 1 ja/tai POS 2). Palveluntuottajan tulee lisäksi valita ko. kohderyhmien osa-alueet (1.1 - 1.3 ja/tai 2.1 - 2.10), joihin haluaa jättää osallistumishakemuksensa.
Tarjouksia ja hintoja ei anneta vielä osallistumisvaiheessa, vaan sisäisten kilpailutusten tarjouspyyntövaiheessa.
Hankintaa koskevat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset on kuvattu osallistumispyynnössä ja sen liitteissä, joihin palveluntuottaja sitoutuu osallistumishakemusta jättäessään.
Osallistumishakemukset käsitellään vuosittain aina samaan aikaan; huhtikuun aikana, jolloin käsitellään kaikki saman vuoden maaliskuun loppuun mennessä saapuneet osallistumishakemukset. Ensimmäisen kerran osallistumishakemukset käsitellään aikavälillä 1.4. - 30.4.2024, tällöin käsitellään kaikki viimeistään 31.3.2024 jätetyt osallistumishakemukset. Seuraavan kerran osallistumishakemukset käsitellään aikavälillä 1.4. - 30.4.2025, tällöin käsitellään kaikki viimeistään 31.3.2025 jätetyt osallistumishakemukset, jne.
Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Lisäksi palveluntuottajalla tulee olla riittävät ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia laadukkaista ja asiakas- ja potilasturvallisista palveluista.
Osallistumishakemus on sitova ja se tulee laatia suomen kielellä. Hankintaprosessi on kokonaisuudessaan suomenkielinen.
, POS 1 / KOTIIN ANNETTAVAT HOIVA- JA HOITOPALVELUT Hankinnan kohteena on kotiin annettavat hoiva- ja hoitopalvelut koko Siun soten toiminta-alueen ikääntyneiden palvelujen, perhe- ja sosiaalipalvelujen sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaille seuraavasti:
POS 1 / KOTIIN ANNETTAVAT HOIVA- JA HOITOPALVELUT
1.1 / Kotihoidon palvelut (ma - su) 24/7
1.2 / Kotihoidon palvelut (ma - su) klo 6 - 21
1.3 / Kotisairaanhoito (ma - su) klo 6 - 21
Palvelua ostetaan asiakkaalle tehdyn asiakassuunnitelman mukaisesti pääsääntöisesti arkisin (ma - pe) klo 6.00 - 18.00 välisenä aikana. Palvelua voidaan ostaa tarpeen mukaan myös seitsemänä (7) päivänä viikossa (ma - su) klo 6.00 - 21.00, jonka lisäksi voidaan ostaa myös yöaikaista osa-alueessa 1.1 tarkoitettua kotihoidon palvelua (ma - su) 24/7 klo 21.00 - 6.00 välisenä aikana.
Kotihoidolla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 a §:n mukaista palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään.
Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen:
1.) hoito ja huolenpito;
2.) toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta;
3.) muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta;
4.) terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.
Kotihoitoa järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi kotihoitoa järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella. Kotihoitoa järjestetään henkilön tarpeen mukaan vuorokaudenajasta riippumatta.
Hyvinvointialueen on järjestettävä alueensa asukkaiden kotisairaanhoito. Kotisairaanhoito on hoito- ja palvelusuunnitelman mukaista tai tilapäistä potilaan asuinpaikassa, kotona tai siihen verrattavassa paikassa moniammatillisesti toteutettua terveyden ja sairaanhoidon palvelua. Kotisairaanhoidossa käytettävät hoitosuunnitelman mukaiset pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet sisältyvät hoitoon.
Kotiin annettavaa hoiva- ja hoitopalvelua ostetaan noin 100 asiakkaalle kuukaudessa. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on noin 750 000 euroa vuodessa. Hankintamäärät ovat suuntaa antavia arvioita, jotka eivät sido tilaajaa., POS 2 / TUKIPALVELUT Hankinnan kohteena on tukipalvelut koko Siun soten toiminta-alueen ikääntyneiden palvelujen sekä perhe- ja sosiaalipalvelujen asiakkaille seuraavasti:
POS 2 / TUKIPALVELUT
2.1 / Ateriapalvelu asiakkaan kotona valmistettuna (ma - su) klo 6 - 18
2.2 / Ateriapalvelu kotiin kuljetettuna (ma - pe)
2.3 / Ateriointi lounasravintolassa (ma - pe)
2.4 / Vaatehuolto asiakkaan kotona (ma - pe) klo 6 - 18
2.5 / Vaatehuolto pesulassa (ma - pe) klo 6 - 18
2.6 / Siivouspalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
2.7 / Osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävät tai tukevat palvelut (ma - su) klo 6 - 21
2.8 / Asiointipalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
2.9 / Kylvetyksessä ja peseytymisessä avustaminen (ma - su) klo 6 - 18
2.10 / Pihatyöpalvelu (ma - pe) klo 6 - 18
Palvelua ostetaan asiakkaalle tehdyn asiakassuunnitelman mukaisesti pääsääntöisesti arkisin (ma - pe) klo 6.00 - 18.00 välisenä aikana. Palvelua voidaan ostaa, osa-alueesta riippuen, tarpeen mukaan myös seitsemänä (7) päivänä viikossa (ma - su) klo 6.00 - 21.00 välisenä aikana.
Tukipalveluilla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukaisia palveluja, joilla luodaan ja ylläpidetään henkilön kodissa sellaisia olosuhteita, että hän voi suoriutua jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti, sekä palveluja, joiden avulla henkilö voi saada hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä.
Tukipalveluina järjestetään henkilön yksilöllisen tarpeen mukaan:
1.) ateriapalvelua;
2.) vaatehuoltopalvelua;
3.) siivouspalvelua;
4.) asiointipalvelua;
5.) osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävää tai tukevaa palvelua.
Tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi tukipalveluja järjestetään henkilölle, joka tarvitsee niitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella.
Tukipalveluja ostetaan noin 250 asiakkaalle kuukaudessa. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on noin 250 000 euroa vuodessa. Hankintamäärät ovat suuntaa antavia arvioita, jotka eivät sido tilaajaa.,