Radiologiset ultraäänilaitteet Radiologiset ultraäänilaitteet Osa-alueen laitteet ovat vaativaan radiologiseen kuvantamistoimintaan soveltuvia ultraäänilaitteita, joita tullaan hankkimaan pääasiassa Sairaala Novan röntgenosastolle. Laitteet ovat päivittäisessä käytössä ja niillä tehdään laaja-alaisesti eri kuvaus-kohteiden ultraäänitutkimuksia sekä aikuisille että lapsille, lisäksi laitteita käytetään päivittäin erilaisten toimenpiteiden yhteydessä. Laitteilta edellytetään pääasiassa erittäin hyvää kuvanlaatua ja niihin tulee olla saatavilla monipuolinen anturivalikoima pinnallisten ja syvien kohteiden tutkimiseen sekä uusimmat kuvanparannustekniikat. Laitteiden tulee mahdollistaa monipuoliset ja helpot mittaustoiminnot sekä B-kuvassa että Dopplerissa. Lisäksi laitteilta edellytetään hyvää käyttöergonomiaa ja monipuolisia säätömahdollisuuksia sekä konsolin että monitorin osalta. Järjestelmän aikana hankittavat laitteet voidaan jakaa pääasiassa kahteen kategoriaan: • Käyttökategoria 1: vaativaan monipuoliseen käyttöön soveltuva huippu-tason (high-end) yleistutkimuslaite. Tämän käyttökategorian laitteet ovat pääasiassa röntgenyksikköön hankittavia huipputason yleistutkimuslaitteita, joilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua, erittäin hyvää ergonomiaa, vahvaa suorituskykyä, laajaa anturivalikoimaa ja monipuolista käytettävyyttä. Monipuoliseen käyttöön hankittavilla laitteilla tehdään uä-ohjauksessa sekä pinnallisten että syvien alueiden paksu- ja ohutneula-biopsioita sekä dreenien asettamisia aikuisille, jolloin laitteisiin/antureihin tulee olla saatavilla biopsiaohjaimet. Laitteisiin tulee olla lisäksi saatavilla korkeatasoiset Doppler-ohjelmistot, panoraama-, kontrastiaine-, shear-wave elastografia- sekä fuusiokuvantamismahdollisuus. • Käyttökategoria 2: monipuoliseen yleiskäyttöön ja mobiiliin käyttöön soveltuva ultraäänilaite. Tämän käyttökategorian laitteet ovat pääasiassa röntgenyksikköön ja lähialueiden terveyskeskuksiin sekä sonograafereiden (ultraäänikoulutuksen suorittaneet röntgenhoitajat) käyttöön hankittavia yleistutkimuslaitteita, joilta edellytetään joko hyvää tai erittäin hyvää kuvanlaatua sekä hyvää käyttöergonomiaa ja sujuvaa laitteen käyttöä. Ultraäänilaitteita käytetään ajoittain myös röntgenosaston ulkopuolella (mm. vaativat teho-/päivystysosaston olosuhteet), jolloin laitteen tulee mahdollistaa nopea käyttövalmius, helppo liikuteltavuus sekä joustava laitteen käyttö osaston ulkopuolisissa tutkimuksissa. Laitteisiin tulee olla saatavilla monipuoliset Doppler-ohjelmistot, panoraamaohjelma ja moni-puolinen anturivalikoima. Gynekologiset ja obstetriset ultraäänilaitteet Gynekologiset ja obstetriset ultraäänilaitteet Osa-alueen laitteet ovat gynekologisia ja obstetrisia ultraäänilaitteita, joita tullaan hankkimaan pääasiassa Sairaala Novan naisten osaamiskeskukseen. Kaikkien tämän osakokonaisuuden laitteiden tulee sisältää keskeiset gynekologiaan ja obstetriikkaan liittyvien elinten, rakenteiden ja toiminnallisuuksien tutkimiseen soveltuvat kuvantamis- ja analyysiohjelmistot ja anturit. Laitteilta edellytetään myös toimintavarmuutta ja hyvää käyttöergonomiaa sekä niiden on sovelluttava erityisesti gynekologiseen ja obstetriseen käyttöön. Järjestelmän aikana hankittavat laitteet voidaan jakaa pääasiassa yhteen kategoriaan: • Käyttökategoria 1: Vaativaan monipuoliseen käyttöön soveltuva huipputason (high-end) gynekologinen ja obstetrinen ultraäänilaite. Tämän käyttökategorian laitteet ovat gynekologiaan ja obstetriikkaan soveltuvia, huipputason yleistutkimuslaitteita, joilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua, vahvaa suorituskykyä ja monipuolista käytettävyyttä gynekologisissa ja obstetrisissa ultraäänitutkimuksissa. Laitteilla tullaan tekemään vaativaa gynekologisten ja obstetristen sairauksien ja hoitojen vaatimaa diagnostiikkaa ja seurantaa (esimerkiksi vaativaa sikiödiagnostiikkaa). Laitteiden tulee mahdollistaa korkealaatuinen gynekologinen 2D/3D/4D-kuvantaminen, suorituskykyinen Doppler (väri, pulssi ja jatkuva) sekä monipuolinen anturivalikoima. Päivystys-, leikkaus-, anestesia- ja teho-osastotoiminnan ultraäänilaitteet Päivystys-, leikkaus-, anestesia- ja teho-osastotoiminnan ultraäänilaitteet: Tämän osa-alueen laitteet ovat päivystys-, leikkaus-, anestesia-, ja teho-osastotoiminnan kuvantamistoimintaan soveltuvia ultraäänilaitteita, joita tullaan hankkimaan laajalti eri Sairaala Novan yksiköihin sekä tapauskohtaisesti terveys-keskuksiin. Laitteet ovat päivittäisessä käytössä ja niitä käytetään vaativuudeltaan hyvin vaihtelevissa käyttöympäristöissä sekä niillä tehdään laaja-alaisesti vaativuudeltaan eri asteisia tutkimuksia erilaisille potilaille. Lisäksi laitteita käytetään päivittäin erilaisten toimenpiteiden yhteydessä. Tämän osakokonaisuuden laitteille on myös ominaista se, että niitä liikutellaan ajoittain runsaasti ja niitä käytetään ahtaissakin tiloissa. Laitteiden tulee olla lisäksi helposti puhdistettavissa ja näytön suuntaaminen ja asettelu tulee olla helppoa, koska tilat ovat usein rajalliset ja työasennot vaihtelevia. Laitteilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua ja niihin tulee olla saatavilla monipuolinen anturivalikoima pinnallisten ja syvien kohteiden tutkimiseen sekä uusimmat kuvanparannustekniikat. Laitteiden tulee mahdollistaa monipuoliset ja helpot mittaustoiminnot sekä B-kuvassa että Dopplerissa. Lisäksi laitteilta edellytetään hyvää käyttöergonomiaa ja monipuolisia säätömahdollisuuksia sekä konsolin että monitorin osalta. Järjestelmän aikana hankittavat laitteet voidaan jakaa pääasiassa kolmeen kategoriaan: • Käyttökategoria 1: vaativan käytön -laite teho- ja valvontaosastolle, päivystyksen shokkihuoneeseen sekä heräämöön. • Käyttökategoria 2: kevytrakenteinen perustason laite leikkaussali- ja päivystystoimintaan. • Käyttökategoria 3: mobiililaite erikoissairaanhoidon päivystystoimintaan. Pediatriset ultraäänilaitteet Pediatriset ultraäänilaitteet: Tämän osa-alueen laitteet ovat vaativaan pediatriseen kuvantamistoimintaan soveltuvia ultraäänilaitteita, joita tullaan hankkimaan pääasiassa Sairaala Novan lastentautien poliklinikalle, vastasyntyneiden osastolle ja lastenosastolle sekä päiväsairaalaan. Laitteet ovat päivittäisessä käytössä ja niillä tehdään laaja-alaisesti eri kuvauskohteiden ultraäänitutkimuksia eri ikäisille ja kokoisille lapsille. Lisäksi laitteita käytetään päivittäin erilaisten toimenpiteiden yhteydessä. Laitteilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua ja niihin tulee olla saatavilla erittäin monipuolinen anturivalikoima pinnallisten ja syvien kohteiden tutkimiseen uusimpine kuvanparannustekniikoineen, jotta haasteellistenkin lapsipotilaiden kattava ja tuloksellinen tutkimus on mahdollista. Laitteiden tulee mahdollistaa monipuoliset ja helpot mittaustoiminnot sekä B-kuvassa että Dopplerissa. Lisäksi laitteilta edellytetään hyvää käyttöergonomiaa ja monipuolisia säätömahdollisuuksia sekä konsolin että monitorin osalta. Järjestelmän aikana hankittavat laitteet voidaan jakaa pääasiassa kahteen kategoriaan: • Käyttökategoria 1: vaativaan monipuoliseen käyttöön soveltuva huipputason (high-end) pediatrinen ultraäänilaite. Tämän käyttökategorian laitteet ovat pediatriseen käyttöön soveltuvia huipputason yleistutkimuslaitteita, joilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua, vahvaa suorituskykyä ja monipuolista käytettävyyttä lastenkardiologisissa, reumatologisissa ja yleispediatrisissa ultraäänitutkimuksissa. Laitteilla tullaan tekemään vaativaa yleispediatrista kuvantamista erityisesti aivojen ja vatsan alueella. Lait-teiden tulee mahdollistaa korkealaatuinen mainittujen potilaiden kuvantaminen, suorituskykyinen Doppler sekä monipuolinen anturivalikoima. Laitteilla ei tehdä 3D ultraäänitutkimuksia mutta 3D anturia voidaan käyttää, mikäli siitä on esimerkiksi kuvanlaadullista hyötyä. • Käyttökategoria 2: perustason laite pediatriseen käyttöön. Tämän käyttö-kategorian laitteet ovat kevytrakenteisia kardiovaskulaarisia ultraäänilaitteita, jotka mahdollistavat nopean käyttövalmiuden, helpon ja kevyen liikuteltavuuden sekä hyvän käyttöergonomian ja sujuvan tutkimusten suorittamisen monipuolisissa, vaihtelevissa sekä tilankäytöltään rajoitetuissakin tiloissa. Laitteilla tehdään tyypillisesti pediatrisia ultraäänitutkimuksia vatsan ja aivojen alueille sekä pehmytkudoksiin. Lisäksi laitteilla tehdään sydämen ultraäänitutkimuksia ja niitä käytetään myös punktiossa. Satunnaisesti laitteita käytetään myös aikuispotilaiden kokoisten lasten ultraäänikuvantamiseen. Laitteilta voidaan edellyttää akkukäyttömahdollisuutta, jossa tutkimusten suorittamisen toiminta-aika on vähintään 30 min. Laitteilta edellytetään asianmukaista kuvanlaatua sekä riittävää suorituskykyä, anturi- ja ohjelmistovalikoimaa kardiologisten ultraäänitutkimusten suorittamiseen. Kliinisen neurofysiologian ultraäänilaitteet Kliinisen neurofysiologian ultraäänilaitteet: Tämän osa-alueen laitteet ovat vaativaan kliinisen neurofysiologian (KNF) kuvantamistoimintaan soveltuvia ultraäänilaitteita. Laitteet ovat säännöllisessä käytössä ja niillä tehdään laaja-alaisesti erilaisia hermojen ja lihasten ultraäänitutkimuksia ja lisäksi laitteita voidaan käyttää erilaisten toimenpiteiden yhteydessä. Laitteilta edellytetään erittäin hyvää kuvanlaatua, jotta esimerkiksi hermon sisärakenteen luotettava tutkimus on mahdollista ja niihin tulee olla saatavilla monipuolinen anturivalikoima pinnallisten ja syvien kohteiden tutkimiseen sekä uusimmat kuvanparannustekniikat. Laitteiden tulee mahdollistaa monipuoliset ja helpot mittaustoiminnot sekä B-kuvassa että Dopplerissa. Lisäksi laitteilta edellytetään hyvää käyttöergonomiaa ja monipuolisia säätömahdollisuuksia sekä konsolin että monitorin osalta. Järjestelmän aikana hankittavat laitteet voidaan jakaa pääasiassa yhteen kategoriaan: • Käyttökategoria 1: vaativan käytön (high end) -laite kliiniseen neurofysiologiaan. Reumatologiset ultraäänilaitteet Reumatologiset ultraäänilaitteet: Laitteet ovat pääasiassa päivittäisessä käytössä reumatologeilla ja ultraääntä hyödynnetään nivelten tutkimiseen ja toimenpiteisiin sekä pinnallisille että syville nivelalueille. Laitteilta edellytetään pääasiassa erittäin hyvää kuvanlaatua ja niihin tulee olla saatavilla monipuolinen anturivalikoima pinnallisten ja syvien kohteiden tutkimiseen sekä uusimmat kuvanparannustekniikat. Laitteiden tulee mahdollistaa monipuoliset ja helpot mittaustoiminnot sekä B-kuvassa että Dopplerissa. Lisäksi laitteilta edellytetään hyvää käyttöergonomiaa ja monipuolisia säätömahdollisuuksia sekä konsolin että monitorin osalta. Laitteen tulee olla helposti liikuteltavissa tiloista toiseen ja varustettu siirtoakulla. Anturivalikoimassa tulee reumatologiseen käyttöön käyvä sekä pinnalliseen (pienten ja keskisuurten nivelten), että syvempään niveltutkimukseen (esimerkiksi lonkkanivel) soveltuva anturivalikoima. Fysiatriset ultraäänilaitteet Fysiatriset ultraäänilaitteet Perustason laite TULE-potilaiden tutkimiseen ja hoitotoimenpiteisiin käytettäväksi. Tämän käyttökategorian laitteet ovat kevytrakenteisia ultraäänilaitteita, jotka mahdollistavat nopean käyttövalmiuden, helpon ja kevyen liikuteltavuuden sekä hyvän käyttöergonomian ja sujuvan tutkimusten suorittamisen monipuolisissa, vaihtelevissa sekä tilankäytöltään rajoitetuissakin tiloissa. Laitteilla tehdään tyypillisesti TULE-potilaiden (tuki- ja liikuntaelin) ultraäänitutkimuksia nivel- ja pehmytkudosalueille. Lisäksi laitteita käytetään apuna punktioissa ja nivelinjektioissa. Laitteilta voidaan edellyttää akkukäyttömahdollisuutta, jossa tutkimusten suorittamisen toiminta-aika on vähintään 30 min. Laitteilta edellytetään asianmukaista, joko hyvää tai erittäin hyvää kuvanlaatua sekä riittävää suorituskykyä, anturi- ja ohjelmistovalikoimaa TULE-potilaiden tutkimiseen, lait-teisiin tulee olla saatavilla monipuoliset Doppler-ohjelmistot.
Ilmoitustyyppi: Oikaisuilmoitus
Tiedolla johtamisen ja tekoälyn palvelut
Dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kohteena ovat tiedolla johtamisen ja tekoälyn alustat, lisenssit sekä asiantuntijapalvelut. Varsinaiset hankinnat tehdään erillisten tarjouspyyntöjen perusteella DPS:n sisäisin kilpailutuksin, jossa hankintayksikkö täsmentää ja kuvaa yksityiskohtaisen hankintatarpeensa. Alustojen ja lisenssien hankinnan kohteena voi olla esim. tiedolla johtamisen kaupalliseen valmisohjelmistoon perustuva ratkaisu, ohjelmiston käyttöoikeus, lisenssit ja/tai avoimeen lähdekoodiin perustuva ohjelmistoratkaisu. Kohteeseen voi lisäksi kuulua mm. tiedolla johtamisen hallintaan, tietovarastoautomaatioon, integraatioon, analytiikkaan ja raportointiin sekä visualisointiin tarkoitetut työkalut. Asiantuntijapalvelujen kohdetta voidaan täsmentää mm. seuraavin osa-aluein: • Tiedolla johtamisen ja AI konsultointi • Tiedon hallinnan ja johtamisen projektien suunnittelu ja johtaminen • Käsite-, tieto- ja rajapintamallinnus sekä arkkitehtuurien määrittely • Latausketjujen (ETL) ja integraatioiden kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Tietovarastojen, tietokuutioiden ja tietoaltaiden suunnittelu, kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Visualisointien ja raportoinnin suunnittelu, kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Analytiikan, edistyneen analytiikan, koneoppimisen ja robotiikan kehittäminen • Käyttöliittymä- ja sovelluskehitys (Chatbot jne.) • Kustannuslaskennan määrittely ja kehittäminen • Palveluiden, prosessien ja governance-mallien määrittely • Kehittämisessä käytettävien työkalujen valinta, konsultointi ja koulutus Hankintayksikkö ei sitoudu hankkimaan DPS:ssä mitään vähimmäismäärää. DPS:n sisällä tehty hankintasopimus ei anna toimittajalle yksinoikeutta palvelun tuottamiseen.
Älyliikenteen, automaation ja liikkumispalveluiden asiantuntijapalvelut
Ks. kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on DPS. Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hankintayksiköt ilmoittavat DPS:n voimassaolon päättämisestä jälki-ilmoituksella. Hankintayksiköt toteuttavat hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 8.11.2021 ja päättyy DPS:n voimassaolon päättyessä. Hankintayksiköt varaavat mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina.
Kustannustuotteet
Dynaamisessa hankintajärjestelmässä ovat mukana Joensuun seutukirjasto (Joensuun ja Outokummun kaupungit sekä Kontiolahden, Liperin ja Polvijärven kunnat), Heinäveden, Ilomantsin, Juuan, Rääkkylän, Tohmajärven ja Valtimon kunnat ja Kiteen, Lieksan ja Nurmeksen kaupungit ja Karelia ammattikorkeakoulu Oy.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin liittyvät järjestelmä-, menetelmä- ja sovelluskoulutukset sekä muut vastaavat koulutukset
Dynaamisen hankintajärjestelmän mukaisia koulutuspalveluja tarjoavat organisaatiot voivat jättää osallistumishakemuksia dynaamiseen hankintajärjestelmään koko sen keston ajan. Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat, jotka täyttävät ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Soveltuvuusvaatimukset on kuvattu osallistumispyynnön liitteenä olevalla ESPD-lomakkeella sekä osallistumispyynnön osiossa "Muut ehdot". Hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä erillisillä tarjouspyynnöillä. Dynaamisella hankintajärjestelmällä hankitaan mm. seuraavia koulutuspalveluita Tilaajalle: • järjestelmäkoulutukset • menetelmäkoulutukset • sovelluskoulutukset • projektiosaaminen ja hankejohtaminen • muut vastaavat koulutukset Koulutuksiin voivat osallistua 2M-IT:n henkilöstö sekä sen asiakkaiden henkilöstö. Hankittavat koulutuspalvelut kohdistuvat tarjouspyynnössä tarkemmin yksilöitäviin ja nimettäviin sosiaali- ja terveydenhuollon sovelluksiin ja tietojärjestelmiin sekä tukijärjestelmiin (esim. talous, HR, toiminnan- ja tuotannonohjaus, asianhallinta ja vastaavat) tai ovat yleisiä projektiosaamiseen ja hankejohtamiseen liittyviä koulutuksia tai edellä mainittuihin liittyviä laajempia koulutusohjelmia. Hankittavien koulutusten koulutuskieli voi tapauskohtaisesti olla suomi tai englanti. Koulutukset voivat olla täydennys- tai lisäkoulutusta tai ne voivat johtaa esim. osallistujien sertifiointiin tai muuhun erityispätevyyteen. Lisätietoa osallistumispyynnön "Muut tiedot" -osiossa.
Asiakas- ja hoitotyössä käytettävät erityissovellukset SOTE-toimialalla
Sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-palveluja tuottavat organisaatiot voivat jättää osallistumishakemuksia dynaamiseen hankintajärjestelmään koko sen keston ajan. Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat, jotka täyttävät ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Soveltuvuusvaatimukset on kuvattu osallistumispyynnön liitteenä olevalla ESPD-lomakkeella sekä osallistumispyynnön osiossa "Muut ehdot". Hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä erillisillä tarjouspyynnöillä. Lisätietoa osallistumispyynnön "Muut tiedot" -osiossa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämisen ja ICT-palveluiden konsultointi
Dynaamisen hankintajärjestelmän mukaisia palveluja tarjoavat organisaatiot voivat jättää osallistumishakemuksia dynaamiseen hankintajärjestelmään koko sen keston ajan. Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat, jotka täyttävät ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Soveltuvuusvaatimukset on kuvattu osallistumispyynnön liitteenä olevalla ESPD-lomakkeella sekä osallistumispyynnön osiossa "Muut ehdot". Dynaamisella hankintajärjestelmällä on tarkoituksena hankkia konsultointia, joka kehittää Tilaajan asiakkaiden sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja SOTE-ICT-palveluja erityisesti asiakkaiden toiminnanmuutokseen liittyvissä tilanteissa, sekä toiminnan muutoksen yhteydessä tietojärjestelmien käyttöönottoon liittyvää konsultointia ja muita tietojärjestelmien kehittämiseen -ja käyttöönottoihin liittyviä palveluja. Hankinnat tehdään dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä erillisillä tarjouspyynnöillä. Hankinnan kohteena voi olla konsulttipohjainen osaaminen tai toimittajalta tarjouspyynnössä tarkemmin määriteltävä kokonais- tai osapalvelun ostaminen. Dynaamisella hankintajärjestelmällä hankitaan mm. seuraavia palveluja ja niihin liittyviä asiantuntijaresursseja • palvelumuotoilun ja toiminnankehittäminen • tuotannonohjaus- ja sen kehittäminen • SOTE- ja SOTE-ICT-arkkitehtuuri ja sen kehittäminen • tietojärjestelmien kehittämiseen- ja käyttöönottoihin liittyvät palvelut • prosessien kehittäminen ja määrittely • toiminnanmuutoksen jalkauttaminen organisaatiossa Lisätietoa osallistumispyynnön "Muut tiedot" -osiossa.
Maantiepäällysteiden korjausurakoiden dynaaminen hankintajärjestelmä 2022-2025
Kaikkien tämän dynaamisen hankintajärjestelmän avulla hankittavien kohteiden toteutus kilpailutetaan erillistoimeksiantoina dynaamiseen hankintajärjestelmään 2022-2025 hyväksyttyjen tarjoajien eli DHJ -urakoitsijoiden kesken. Hankinnan kohteena olevat paikkaus- ja päällystysurakat sekä näiden yhteydessä tehtävät rakenteenparantamis- ja kuivatuksen kunnostustyöt on jaettu kahteen kokonaisuuteen, joille on omat asiakirjakokonaisuudet: - Päällysteen paikkaustöiden asiakirjat (A) - Päällystystöiden asiakirjat (B) Jokaisessa erillistoimeksiannossa määritetään, käytetäänkö päällysteen paikkaustöiden (A) vai päällystystöiden (B) asiakirjakokonaisuutta tai mahdollisesti myöhemmin DHJ:n aikana niiden yhdistelmää, jolloin yksittäisen erillistoimeksiannon kohteena voi olla sekä A-osan että B-osan töitä. Päällysteen paikkaustyöt (A) hankitaan yksikköhintaurakoina, jotka voivat perustua kumppanuustoimintaan. Päällystystyöt (B) hankitaan kokonaishintaperusteisina kokonaisurakoina. Mikäli hankinta tehdään A- ja B-osan yhdistelmänä, toteutetaan osa erillistoimeksiannosta kokonaishintaisena ja osa yksikköhintaisena. Laadunvarmistamisen muotona on laatuvastuurakentaminen. Erillistoimeksianto voi sisältää yksittäisen kohteen tai työlajin. Erillistoimeksianto voi olla myös useita vuosia kestävä ja sisältää useita kohteita, kohdejoukkoja ja/tai työlajeja. Töiden tarkempi sisältö, maantieteellinen sijainti, kohteet sekä kohteiden laajuus määrätietoina ilmoitetaan jokaisen erillistoimeksiannon kilpailutusasiakirjoissa. Erillistoimeksiantokohtaisten tarjousten tulee perustua tarjouspyynnössä annettuihin lähtötietoihin. Erillistoimeksiannossa voidaan asettaa vähimmäisvaatimuksia urakan työnjohtotehtävissä toimiville ja/tai urakan muulle henkilöstölle. Tilaajan arvion mukaan suurin osa dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävistä yksittäisistä erillistoimeksiannoista vaihtelee arvoltaan 0,1 - 20 miljoonan euron välillä. Kilpailutusten ratkaisuperuste määritetään erillistoimeksiantokohtaisesti. Ratkaisuperusteena käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden halvinta hintaa tai parasta hinta-laatusuhdetta ottaen huomioon erillistoimeksiantojen tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vertailuperusteet.
Tiedolla johtamisen ja tekoälyn palvelut
Dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) kohteena ovat tiedolla johtamisen ja tekoälyn alustat, lisenssit sekä asiantuntijapalvelut. Varsinaiset hankinnat tehdään erillisten tarjouspyyntöjen perusteella DPS:n sisäisin kilpailutuksin, jossa hankintayksikkö täsmentää ja kuvaa yksityiskohtaisen hankintatarpeensa. Alustojen ja lisenssien hankinnan kohteena voi olla esim. tiedolla johtamisen kaupalliseen valmisohjelmistoon perustuva ratkaisu, ohjelmiston käyttöoikeus, lisenssit ja/tai avoimeen lähdekoodiin perustuva ohjelmistoratkaisu. Kohteeseen voi lisäksi kuulua mm. tiedolla johtamisen hallintaan, tietovarastoautomaatioon, integraatioon, analytiikkaan ja raportointiin sekä visualisointiin tarkoitetut työkalut. Asiantuntijapalvelujen kohdetta voidaan täsmentää mm. seuraavin osa-aluein: • Tiedolla johtamisen ja AI konsultointi • Tiedon hallinnan ja johtamisen projektien suunnittelu ja johtaminen • Käsite-, tieto- ja rajapintamallinnus sekä arkkitehtuurien määrittely • Latausketjujen (ETL) ja integraatioiden kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Tietovarastojen, tietokuutioiden ja tietoaltaiden suunnittelu, kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Visualisointien ja raportoinnin suunnittelu, kehitys, testaus, koulutus sekä ylläpidon, hallinnan ja valvonnan suunnittelu • Analytiikan, edistyneen analytiikan, koneoppimisen ja robotiikan kehittäminen • Käyttöliittymä- ja sovelluskehitys (Chatbot jne.) • Kustannuslaskennan määrittely ja kehittäminen • Palveluiden, prosessien ja governance-mallien määrittely • Kehittämisessä käytettävien työkalujen valinta, konsultointi ja koulutus Hankintayksikkö ei sitoudu hankkimaan DPS:ssä mitään vähimmäismäärää. DPS:n sisällä tehty hankintasopimus ei anna toimittajalle yksinoikeutta palvelun tuottamiseen.
Ravintolapalvelut 2021-2025 (DPS)
Ks. kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus. DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet ehdokkaat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hansel Oy:n asiakkaat toteuttavat hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 21.1.2021, ellei perustamisvaiheen pidennyksestä muuta johdu, ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. Hankintasopimukset voivat olla voimassa enintään kuusi (6) vuotta, kuitenkin siten, että kaikki hankintasopimukset päättyvät viimeistään 31.12.2028.
Älyliikenteen, automaation ja liikkumispalveluiden asiantuntijapalvelut
Ks. kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on DPS. Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hankintayksiköt ilmoittavat DPS:n voimassaolon päättämisestä jälki-ilmoituksella. Hankintayksiköt toteuttavat hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 8.11.2021 ja päättyy DPS:n voimassaolon päättyessä. Hankintayksiköt varaavat mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina.
Oppimateriaalien graafinen suunnittelu ja taitto
Ks. kohta II.1.4) "Lyhyt kuvaus". Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on dynaaminen hankintajärjestelmä (jäljempänä DPS). Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. OPH toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 12.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. OPH varaa mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina, mikäli julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sen sallii.
Suomenkielisten oppimateriaalien kustannustoimitus ja kuvatoimitus
Ks. kohta II.1.4) "Lyhyt kuvaus". Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on dynaaminen hankintajärjestelmä (jäljempänä DPS). Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. OPH toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 12.4.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. OPH varaa mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina, mikäli julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sen sallii.
Ammatillisten tutkintojen perusteiden valmisteleva asiantuntijatyö
Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankintamenettelynä on dynaaminen hankintajärjestelmä (jäljempänä DPS). Ks. lisätietoja DPS:stä osallistumispyynnön kohdasta "Muut tiedot". Opetushallitus toteuttaa ammatillisen tutkinnon perusteiden uudistamisprojektit yhteistyökumppaneidensa kanssa. Opetushallitus on solminut ammatillisen tutkinnon perusteiden uudistamiseen liittyvää asiantuntijatyötä koskevia sopimuksia keskimäärin 20 kpl viimeisten vuosien aikana. Sopimusten arvo on vaihdellut projektin laajuuden mukaan arviolta 5 000 - 20 000 euron välillä. Opetushallituksen arvio on, että myös jatkossa DPS:n sisäisiä kilpailutuksia tullaan tekemään arviolta noin 20 kpl vuodessa. Hankinnan kohteen ennakoitu arvo on vuosittain arviolta yhteensä 240 000 euroa. Hankintojen ennakoitu arvo tulee vaihtelemaan vuosittain koulutuspoliittisten painotusten mukaan. Opetushallitus tulee jatkossa valitsemaan yhteistyökumppanit ammatillisen tutkinnon perusteiden uudistamisprojekteihin dynaamisen hankintajärjestelmään valituista ehdokkaista DPS:n sisäisten kilpailutusten kautta. Ammatillisen koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneet koulutuksen järjestäjät ja muut organisaatiot voivat jättää osallistumishakemuksensa koko DPS:n voimassaolon ajan. Hakijoiden on täytettävä tässä asiakirjassa esitetyt soveltuvuusehdot ja vähimmäisvaatimukset. Hankintajärjestelmään hakeutuminen ei itsessään sido ehdokasta jättämään tarjousta DPS:n sisäisessä kilpailutuksessa. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. OPH toteuttaa hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 11.6.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. OPH varaa mahdollisuuden sulkea DPS tilapäisesti, esim. loma-aikoina, mikäli julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sen sallii. Tavoitteena on, että vuosien 2021-2024 aikana uudistetaan perustutkinnot siten, että niiden perusteissa otetaan käyttöön yhtenäiset geneeriset osaamisen arviointikriteerit. Tässä yhteydessä perusteisiin tehdään myös tarvittavat muut muutokset. Seuraavien kolmen vuoden aikana on suunnitteilla käynnistää monien perustutkintojen, ammattitutkintojen ja erikoisammattitutkintojen perusteiden uudistukset. Tarkemmat tiedot liitteessä 1. Hankinnan kohteen kuvaus.
Maaperänäytteenotto ja havaintoputkien asennukset Suomen alueella vuosina 2021-2025
Dynaaminen hankintajärjestelmä koskee GTK:n tutkimuskohteille eri puolella Suomea hankittavaa maaperänäytteenottoa ja pohjaveden havaintoputkien asennuksia. GTK hankkii näitä palveluja tämän dynaamisen hankintajärjestelmän mukaisilla sisäisillä kilpailutuksilla. Vuosittainen kairausmäärä on yhteensä arviolta noin 2 000...3 000 metriä. Erillisiä työkohteita on vuosittain 5 - 10 kpl ja keskimääräinen kairausmäärä yhdellä työmaalla vaihtelee 100....500 m välillä. Työ tehdään Gm200 tai vastaavalla koneella, jonka nostovoiman on oltava vähintään 140 kN, syöttövoiman 80 kN ja vääntövoiman on oltava vähintään 3250 Nm 0-70 rpm ja 6200 Nm 0-35 rpm alueella. Havaintoputken materiaali PEH. Asennettavan putken sisämitan oltava vähintään 50 mm. Siiviläputket asennetaan pohjavesipinnan alapuolelle läpäiseviin maalajikerroksiin. Mikäli siiviläputki asennetaan hienohiekka-silttikerroksiin, pitää varmistaa, ettei putki pääse tukkeutumaan myöhemmin. Pohjavesiputki varustetaan metallisella lukittavalla suojaputkella, jonka oltava asennuksen jälkeen tukevasti kiinni maassa. Suojaputken ympärille laitetaan tiivis maakerros (esim. bentoniitti). Kairausten maalajihavainnot (maaperän kerrosjärjestys ja havaittujen rajapintojen syvyydet) sekä asennettujen havaintoputkien rakennetiedot merkitään ylös kairauspöytäkirjoihin maastossa. Urakoitsija toimittaa havaintoputkikortit ja maalajihavainnot, sekä kairaustiedot tiedostona (INFRA-formaattina). Havaintoputkirei'issä tehdään kalliovarmistus vähintään 3 metriin. GTK:n toiminta-ajatuksen keskeisin sisältö, geologisen tiedon tuottaminen maankamaran hallitun ja kestävän käytön edistämiseksi, luo perustan GTK:n ympäristöpolitiikalle. GTK huomioi ympäristönäkökohdat sekä kartoitus- ja tutkimustoimintansa suuntaamisessa että omien toiminta-tapojensa kehittämisessä. Yhtenä GTK:n ympäristöpäämääränä on se, että ostopalveluina hankittavien palvelujen toimittajat noudattavat GTK:n ympäristönpolitiikan edellyttämiä toimintatapoja. GTK:n ympäristöpolitiikasta saa tietoa GTK:n kotisivuilta osoitteessa http://www.gtk.fi/gtk/ymparistopolitiikka. Työmailla urakoitsijalla on oltava valmiudet mm. öljyvahinkojen torjuntaan ja huolehdittava työkohteiden siistimisestä. Mahdollisen öljy-/ympäristövahingon tms sattuessa siitä ilmoitetaan välittömästi GTK:n edustajalle ja ryhdytään toimiin vahingon minimoimiseksi. Tarvittaessa hyväksytettävä mahdollisten ympäristövahinkojen hoitaminen paikallisilla viranomaisilla. Koneessa tulee olla biohajoavat hydrauliöljyt. Kullakin työvuorolla tulee olla miehityksenä kaksi henkilöä täysiaikaisesti. Urakoitsija suorittaa työt yleisesti hyväksytyn käytännön ja Geologian tutkimuskeskuksen kairausten ja mittauspalveluiden työehtojen (liite 1) mukaisesti. Riskien havainnointi ja ennakointi on yksi merkittävimmistä keinoista estää tapaturmien sattuminen. Urakoitsija tekee jokaisen työmaan alussa arvioinnin riskeistä ja päivittää sen tarvittaessa. Tilaaja toimittaa tiedot mahdollisista suojelualueista tai muista erityishuomiota vaativista alueista. Työmailla on käytettävä turvakenkiä, kypärää, suojalaseja, kuulonsuojaimia sekä huomiovaatteita. Mikäli työmaalla havaitaan puutteita henkilökohtaisissa suojaimissa, on puutteet välittömästi korjattava tai kyseinen henkilö on poistettava työmaalta. Työnjohtaja toimittaa tilaajalle turvallisuus/poikkeamahavainnot viipymättä tilaajalle. Kone erotetaan maastosta omaksi työmaakseen huomionauhoin ja työmaa-alueesta ilmoitetaan selvin kieltokyltein. Yhteystiedoissa eristetyn alueen kulkuaukolla on oltava (puhelinnumero). Lisäksi tarvittavat suojavälineet osoitetaan merkillä.
Kallionäytekairaukset Suomen alueella vuosina 2021-2025
Dynaaminen hankintajärjestelmä koskee kallionäytteenottoa GTK:n tutkimuskohteille eri puolella Suomea. GTK hankkii näitä palveluja tämän dynaamisen hankintajärjestelmän mukaisilla kilpailutuksilla. Vuosittainen kairausmäärä on yhteensä arviolta noin 5 000...7 000 metriä. Erillisiä työkohteita on vuosittain 4 - 5 kpl ja keskimääräinen kairausmäärä yhdellä työmaalla on 1 000....2 000 m. Työmaat pyritään jaksottamaan kahteen vaiheeseen, jolloin alkuvuonna kairataan yksi jakso ja syyskautena toinen jakso. Kalliosydännäytteen kairausta tehdään T56-, T76- tai vastaavilla wirelinekalustoilla reikäsyvyyksien ollessa yleensä 100 – 300 metriä, joillakin työmailla maksimireikäsyvyys saattaa olla jopa 1 000 metriä. Joillain työmailla voidaan olosuhteista johtuen joutua kairaamaan kolmoisteräputkella ja käyttämään kairauspolymeerejä näytteensaannin turvaamiseksi. Kairauskemikaaleja käytettäessä niiden tulee olla ympäristöviranomaisten hyväksymiä. Niistä tulee toimittaa käyttöturvallisuustiedotteet tilaajalle ennen käyttöönottoa. Urakoitsija suorittaa työt yleisesti hyväksytyn käytännön ja Geologian tutkimuskeskuksen kairausten ja mittauspalveluiden työehtojen (liite 1) mukaisesti. Riskien havainnointi ja ennakointi on yksi merkittävimmistä keinoista estää tapaturmien sattuminen. Käytettävä turvakenkiä, kypärää, suojalaseja, kuulonsuojausta sekä huomiovaatteita. Mikäli työmaalla havaitaan puutteita henkilökohtaisissa suojaimissa, on puutteet välittömästi korjattava tai kyseinen henkilö on poistettava työmaalta. Työnjohtaja toimittaa tilaajalle turvallisuus/poikkeamahavainnot viipymättä tilaajalle. Kone erotetaan maastosta omaksi työmaakseen huomionauhoin ja työmaa-alueesta ilmoitetaan selvin kieltokyltein. Yhteystiedoissa eristetyn alueen kulkuaukolla on oltava (puhelinnumero). Lisäksi tarvittavat suojavälineet osoitetaan merkillä. Kairaustyömailla urakoitsijalla on oltava valmiudet mm. öljyvahinkojen torjuntaan ja huolehdittava työkohteiden siistimisestä ja tarvittaessa hyväksytettävä mahdollisten ympäristövahinkojen hoitaminen paikallisilla viranomaisilla. Mahdollisen öljy-/ympäristövahingon tms sattuessa siitä ilmoitetaan välittömästi GTK:n edustajalle ja ryhdytään toimiin vahingon minimoimiseksi. Urakoitsija tekee jokaisen työmaan alussa arvioinnin riskeistä ja päivittää sen tarvittaessa. Tilaaja toimittaa tiedot mahdollisista suojelualueista tai muista erityishuomiota vaativista alueista. GTK:n edustaja esittää ja merkitsee alustavan reitin reikäpaikalle, joka tarkistetaan urakoitsijan toimivaltaisen edustajan kanssa ja lopullisen vastuun koneen siirrosta ottaa urakoitsija. Kaltevuus mitataan joka ajon jälkeen ja urakoitsija tekee listan mittauksista joka lähetetään tilaajalle. Näytteet on säilytettävä työmaalla huolellisesti, erityisesti on varottava näytteiden sekaantumista. Näytteet pyritään säilyttämään lukitussa tilassa.
Viestintä- ja markkinointipalvelut 2020-2026 (DPS)
Luokka 1: Kokonaispalvelu Ks. liite 1 Dynaamisen hankintajärjestelmän kohde ja ehdot, kohta 3.1 Luokka 2: Erillispalvelut Ks. liite 1 Dynaamisen hankintajärjestelmän kohde ja ehdot, kohta 3.2
Siivouspalvelut 2021–2025
Luokka 1 Katso osallistumispyynnön liitteet: - A. "Dynaamisen hankintajärjestelmän kohde" - B. "Dynaamisen hankintajärjestelmän ehdot". Luokka 2 Katso osallistumispyynnön liitteet: - A. "Dynaamisen hankintajärjestelmän kohde" - B. "Dynaamisen hankintajärjestelmän ehdot".
Päiväkoti- ja koulukalusteet 2021–2025 (DPS)
Ks. kohta "Lyhyt kuvaus".
IT-konsultointi 2021-2025 (DPS)
DPS:n kohteena on IT-asiantuntijatyö. Dynaamisen hankintajärjestelmän kohteeseen kuuluvat seuraavat palvelut: 1) Suunnittelu- ja hallintapalvelut a. Projektinhallinta- ja integraattoripalvelut b. Määrittely- ja arkkitehtuuripalvelut c. Palvelumuotoilu d. Pilvipalveluiden hallinta e. IT-omaisuuden hallinta 2) Kehitys- ja ylläpitopalvelut a. Sovellus- ja ohjelmistokehityspalvelut sekä ylläpito b. Laadunvarmistus- ja testauspalvelut c. Teknologia- ja infrastruktuurikehityspalvelut Asiantuntijatyön lisäksi asiakas voi DPS:n perusteella hankkia vähäisessä määrin (korkeintaan 30 % hankinnan kokonaisarvosta) asiakaskohtaisiin sovelluksiin tarkoitettuja valmisohjelmistoja. DPS:n keston aikana kaikki kiinnostuneet ehdokkaat voivat tehdä siihen osallistumishakemuksen. DPS on voimassa hankintailmoituksessa ilmoitettuun päivään asti, ellei sitä keskeytetä tai muuteta DPS:n voimassaollessa. Hansel Oy:n asiakkaat toteuttavat hankinnat DPS:ään hyväksyttyjen ehdokkaiden kesken DPS:n sisäisillä kilpailutuksilla, jotka voivat ajoittua DPS:n koko hankintavaiheen ajalle. DPS:n hankintavaihe alkaa perustamisvaiheen jälkeen 1.3.2021 ja päättyy DPS:n voimassaoloajan päättyessä. Hankintasopimukset voivat olla voimassa enintään viisi (5) vuotta. Jos kuitenkin hankintasopimuksen kohteena on asiakkaan sovelluksen toteutus ja sen jatkuva ylläpitopalvelu tai asiakkaan sovelluksen jatkuva ylläpitopalvelu, hankintasopimuksen kesto voi olla enintään kahdeksan (8) vuotta. Tarkemmat tiedot DPS:n kohteesta ja sen ehdoista on kuvattu tässä osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.