Hankinnan kohteena on ultraäänitutkimuspalveluiden ja lausuntojen hankinta SataDiagin kuvantamisen terveysasemien tiloissa ja laitteilla tai Palveluntuottajan omissa tiloissa ja omilla laitteilla saman kunnan alueella. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset on kuvattu yksityiskohtaisesti seuraavissa liitteissä: - Hankintasopimusluonnos - Liite 1 DPS kuvaus osallistumispyyntöön - Liite 2 Tutkimusnimikkeet ja arvioidut vuosittaiset tutkimusmäärät - Liite 3 JYSE 2014 palvelut Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä eli Satasairaala perustaa dynaamisen kaltaisen hankintajärjestelmän, jolla tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä (DPS eli Dynamic Purchasing System), joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville ehdokkaille koko sen keston ajan. Se koostuu perustamisvaiheesta ja hankintavaiheesta. Hankinnat tehdään järjestelmän sisällä erillisillä tarjouspyynnöillä eli sisäisillä kilpailutuksilla. Vain osallistumishakemuksen tehneillä ja järjestelmään hyväksytyillä ehdokkailla on oikeus tehdä tarjouksia hankintavaiheessa.
Lähde: Hilma
Esiopetuksen ostopalvelut, Joensuun kaupunki
Esiopetuksen ostopalvelut, osallistumishakemus Tähän kohderyhmään Pohjois-Karjalan hankintatoimi pyytää palveluntuottajia jättämään osallistumishakemuksen Joensuun kaupungin esiopetuksen järjestämistä koskevaan hankintajärjestelmään, jonka perusteella Joensuun kaupunki hankkii omaa palvelutuotantoa täydentäviä esiopetuksen ostopalveluja lukuvuosille 2022 - 2032. Dynaamisella hankintajärjestelmä on täysin sähköinen 2-vaiheinen hankintamenettely, joka koostuu perustamisvaiheesta ja hankintavaiheesta. Dynaaminen hankintajärjestelmä on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville ehdokkaille koko sen voimassaoloajan, mikä tarkoittaa sitä että järjestelmään voi hakeutua palveluntuottajaksi milloin tahansa sopimuskauden aikana. Esiopetuksen dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä hankinnat tehdään pääsääntöisesti kerran vuodessa erillisillä tarjouspyynnöillä eli sisäisillä kilpailutuksilla. Vain osallistumishakemuksen tehneillä ja järjestelmään hyväksytyillä ehdokkailla on oikeus tehdä tarjouksia hankintavaiheen sisäisiin kilpailutuksiin. Dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisillä kilpailutuksilla esiopetuksen ostopalveluita hankitaan vuosittain 1.8. alkavalle lukuvuodelle. Tarjous esiopetuspaikoista lukuvuodelle 2022 - 2023 Tähän kohderyhmään Pohjois-Karjalan hankintatoimi pyytää palveluntuottajia jättämään tarjouksen, esiopetuksen ostopalveluista Joensuun kaupungille lukuvuodelle 2022 - 2023. Tarjous on sitova ja se tulee laatia suomen kielellä. Hankintaprosessi on kokonaisuudessaan suomenkielinen.
Rakennustekniset palvelut, dynaaminen hankintajärjestelmä
Pudasjärven kaupunkin (myöhemmin hankintayksikkö) julkaisee Rakennusteknisten palveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän mikä on avoin hankintajärjestelmä kaikille soveltuvuusehdot täyttäville hakijoille. Rakennusteknisten palveluiden hankintajärjestelmä pitää sisällään hankintoja Pudasjärven kaupungin teettämien rakennusteknisten töiden suorittamiseksi. Töiden luonne vaihtelee ylläpidollisista kunnostustehtävistä, peruskorjauksiin ja tilamuutoksiin sekä pieniin erillisinvestointeihin. Toimeksiannot voivat liittyä niin rakennuksiin kuin myös esimerkiksi liikuntapaikka- ja retkeilyrakenteisiin. Toimeksiantojen arvo vaihtelee työn sisällöstä riippuen. Rakennusteknisten töiden dynaaminen hankintajärjestelmä on voimassa 31.1.2025 asti. Dynaamisessa hankintajärjestelmässä kaikki kiinnostuneet toimittajat voivat hakea mukaan järjestelmään sen keston ajan. Hankintayksikkö hyväksyy kaikki hankinta-asiakirjoissa asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat järjestelmään. Järjestelmään hakevien toimittajien tulee jättää hakemus Cloudia hankintajärjestelmään. Hakemuksen sisältöä arvioidaan asetettujen soveltuvuusvaatimusten näkökulmasta. Hankintayksikkö tekee päätöksen ehdokkaan hyväksymisestä järjestelmään 10 työpäivän kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta (perustamisvaiheessa 30 päivää ilmoituksen julkaisemisesta). Yksittäistapauksissa määräaikaa voidaan pidentää 15 työpäivään. Hankintayksikkö voi milloin tahansa dynaamisen hankintajärjestelmän keston aikana vaatia hyväksyttyjä ehdokkaita toimittamaan poissulkemisen ja soveltuvuuden selvitykset viiden päivän kuluessa pyynnön esittämisestä. Hankintayksikkö käyttää yksinomaan sähköisiä viestintätapoja dynaamisen hankintajärjestelmän perustamisessa ja sitä käytettäessä. Käytettävä kilpailutus- ja sopimushallintajärjestelmä on Cloudia. Hankintayksikkö ei peri toimittajilta maksuja järjestelmään osallistumisesta. Asiakirjoissa on esitetty dynaamisen hankintajärjestelmän kaupaulliset ehdot (liite 1.) mitä noudatetaan suoraan useimmissa hankinnoissa. Mahdolliset poikkeavat ehdot ilmoitetaan aina erikseen yksittäisen hankinnan yhteydessä. Hakiessaan dynaamiseen hankintajärjestelmään toimittaja hyväksyy esitetyt kaupalliset ehdot. Noudatettavat sopimusehdot YSE98, kaupalliset ehdot asiakirjassa esitetyin tarkennuksin. Tästä Dynaamisesta hankintajärjestelmästä on aikaisemmin julkaistu samansisältöinen osallistumispyyntö (2021-089462) 30.12.2022 jonka osallistumishakemusten määräaika päättyi 31.1.2022. Tässä osallistumispyynnössä osallistumishakemusten määräaika on korjattu koko dynaamisen hankintajärjestelmän voimassaoloajalle 31.1.2025 asti.
Työnohjauspalveluiden hankinta
Osa-alue 1: Yksilötyönohjaus Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3 (Palvelukuvaus). Osa-alue 2: Ryhmätyönohjaus Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3 (Palvelukuvaus). Osa-alue 3: Työyhteisön työnohjaus Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3 (Palvelukuvaus). Osa-alue 4: Esihenkilöiden ja johdon työnohjaus Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3 (Palvelukuvaus). Osa-alue 5: Tilannetyönohjaus Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3 (Palvelukuvaus).
Prosessiautomaation ratkaisukokonaisuuksien tai niiden osakokonaisuuksien asiantuntijatyö
Hankinnan kohteena on Sarastia-konsernin omaan käyttöön tulevien, asiakkaille myytävien ohjelmistoautomaation palveluiden kehittäminen ja ylläpito käyttäen Python-ohjelmointikieltä ja Sarastian määrittämää ajoalustaa. Asiantuntijatyö, jolla toteutetaan edellä mainittu kehitys- ja ylläpitotyö voi olla esimerkiksi: o Suunnittelu- ja määrittely. o Toteutus. o Käyttöönotto. o Palvelun hallinta. o Koulutus. o Dokumentointi. Dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan 1.2.2022 ja se on voimassa 30.12.2025 asti. Dynaaminen hankintajärjestelmän minikilpailutusten perusteella Sarastia konserni tilaa edellä listattuja palveluita. Ostettavien palveluiden sisältö ja vähimmäisvaatimukset määritellään kussakin minikilpailutuksessa erikseen. • Minikilpailutuksessa voidaan yhdistellä kohteita. Projektiin voidaan hankkia palveluita monelta toimittajalta.
Sosiaalisen asumisen palvelut, Siun sote, 347/02.08.00.03/2022
7. Tehostettu palveluasuminen, vaativa tuki, pitkäaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 7 on pitkäaikainen vaativan tuen tehostetun palveluasumisen palvelu uusille asiakkaille. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 1. Tuettu asuminen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 1 on tuetun asumisen palvelut. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 2. Palveluasuminen, pitkäaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 2 on pitkäaikainen palveluasumisen palvelu uusille asiakkaille. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 3. Palveluasuminen, lyhytaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 3 on lyhytaikainen palveluasumisen palvelu. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 4. Palveluasuminen, pitkäaikainen, VANHAT ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 4 on pitkäaikainen palveluasumisen palvelu vanhoille asiakkaille. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 5. Tehostettu palveluasuminen, perustason tuki, pitkäaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 5 on pitkäaikainen perustason tuen tehostetun palveluasumisen palvelu uusille asiakkaille. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 6. Tehostettu palveluasuminen, perustason tuki, lyhytaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 6 on lyhytaikainen perustason tuen tehostetun palveluasumisen palvelu. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 8. Tehostettu palveluasuminen, vaativa tuki, lyhytaikainen, UUDET ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 8 on lyhytaikainen vaativan tuen tehostetun palveluasumisen palvelu. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä. 9. Tehostettu palveluasuminen, pitkäaikainen, VANHAT ASIAKKAAT Hankinnan kohteena osassa (osa-alueessa) 9 on pitkäaikainen tehostetun palveluasumisen palvelu vanhoille asiakkaille. Tarkempi kuvaus osallistumispyynnön kohdassa Hankinnan taustaa, Hankinnan kohteen kriteerit sekä osallistumispyynnön liitteissä.
Lastensuojelun sijaishuollon palvelut 2022
Vaativan tason laitoshoito Katso kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus * Perustason laitoshoito Katso kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus * Erityistason laitoshoito Katso kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus * Ammatillinen perhekotihoito Katso kohta II.1.4) Lyhyt kuvaus *
Sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisten lasten ja perheiden palveluiden hankinta
LUOKKA 1 Sosiaalihuollon lapsi- ja perhepalvelut Hankinnan kohteena luokassa 1 ovat perhetyö, lapsiperheiden kotipalvelu ja kotipalvelun tukipalvelut, sosiaalisen kuntoutuksen palvelu, ammatillinen tukihenkilötoiminta, lapsen ja vanhemman tapaamisten valvonta sekä kasvatus- ja perheneuvonta. Perhetyöllä tarkoitetaan hyvinvoinnin tukemista sosiaaliohjauksella ja muulla tarvittavalla avulla tilanteissa, joissa asiakas ja hänen perheensä tai asiakkaan hoidosta vastaava henkilö, tarvitsevat tukea ja ohjausta omien voimavarojen vahvistamiseksi ja keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi. Perhetyöllä tuetaan myös kodin arjen ja arkirutiinien hallintaa. Perhetyö voi toteutua kaikissa lapsen ja perheen arjen ympäristöissä, kuten kotona, koulunkäyntiin liittyen, harrastuksissa ja vastaavissa. Lapsiperheiden kotipalvelu on palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö tai perhe suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotipalvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Kotipalvelun tukipalvelut ovat ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalveluja, sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja sekä muita vastaavia palveluita, joiden avulla luodaan ja ylläpidetään henkilön tai perheen kodissa sellaisia olosuhteita, jotka mahdollistavat suoriutumisen jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti ja turvallisesti. Sosiaalisen kuntoutuksen palvelu on sosiaaliohjauksen keinoin toteutettavaa tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseen, syrjäytymisen torjumiseen ja osallisuuden edistämiseen. Sosiaaliseen kuntoutukseen voi kuulua esimerkiksi vertais- tai muuta ryhmätoimintaa tai ohjausta, neuvontaa ja valmennusta arjen toiminnoista suoriutumiseen ja elämänhallintaan, tukea sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Sosiaalisen kuntoutuksen tarkoituksena voi olla myös tuki sijoittumiseen työ-, työkokeilu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikkaan. Ammatillinen tukihenkilötoiminta on sosiaalihuoltolain tai lastensuojelulain perusteella järjestettävää palvelua, jonka tehtävänä on lapsen, nuoren ja perheen yksilöllinen tukeminen, voimavarojen vahvistaminen ja hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen. Ammatillinen tukihenkilötoiminta voi toteutua kaikissa lapsen ja perheen arjen ympäristöissä, kuten kotona, koulukäyntiin liittyen, harrastuksissa ja vastaavissa. Lapsen ja vanhemman tapaamisten valvonta tarkoittaa sosiaalihuoltolain tai lastensuojelulain perusteella järjestettävää palvelua, jossa tapaamisten valvonnalla huolehditaan siitä, että lapsen ja vanhemmat tapaaminen toteutuu lapsen edun mukaisesti silloin, kun lapsi ja vanhempi asuvat erillään joko lapsenhuoltolakiin perustuen taikka lastensuojelun sijaishuollossa. Valvotuissa vaihdoissa valvoja huolehtii, että lapsi siirtyy sopimuksen tai päätöksen mukaisesti vanhemmalta toiselle. Tuetuissa tapaamisissa valvoja on käytettävissä tapaamisen ajan. Valvotuissa tapaamisissa valvoja on tapaamisen ajan näkö- ja kuuloyhteydessä lapseen ja vanhempaan. Kasvatus- ja perheneuvonta on lapsen hyvinvoinnin, yksilöllisen kasvun ja myönteisen kehityksen edistämiseen, vanhemmuuden tukemiseen sekä lapsiperheiden suoriutumisen ja omien voimavarojen vahvistamisen edistämiseen tarkoitettu monialainen palvelu, johon kuuluu sosiaalityön, psykologian ja lääketieteen sekä tarpeen mukaan muu asiantuntemus. Kasvatus- ja perheneuvontaan sisältyy lasten kasvuun ja kehitykseen, perhe-elämään, ihmissuhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyvää arviointia, ohjausta, asiantuntijaneuvontaa ja muuta tukea. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. LUOKKA 2 Lastensuojelun avopalvelut Hankinnan kohteena luokassa 2 ovat tehostettu perhetyö ja perhekuntoutus. Tehostettu perhetyö tarkoittaa lastensuojelulain perusteella järjestettävää hyvinvoinnin tukemista sosiaaliohjauksella ja muulla tarvittavalla avulla tilanteissa, joissa asiakas ja hänen perheensä tai asiakkaan hoidosta vastaava henkilö, tarvitsevat tukea ja ohjausta omien voimavarojen vahvistamiseksi ja keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi. Perhekuntoutus tarkoittaa lastensuojelulain perusteella lapsen ja perheen kotiin annettavaa koko perheelle tarkoitettua korjaavaa palvelua, jonka tarkoituksena on edistää lapsen tervettä kasvua ja kehitystä ja vanhempien kasvatuskykyä sekä tukea perheen voimavaroja. Tarvittaessa palveluun kuuluu lapsen hyvinvoinnin varmistamista ja turvaamista. Perhekuntoutus tuottaa tietoa lapsen ja perheen vuorovaikutuksesta, voimavaroista, vanhempien kasvatuskyvystä ja vastaavista lapsen olosuhteisiin vaikuttavista seikoista. Perhekuntoutus voi toteutua perheen kotona tai arkiympäristöissä. Lastensuojelulaitoksessa toteutuvat perhekuntoutus kilpailutetaan hankintajärjestelmän luokassa 5 Lastensuojelulaitosten palvelut. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. LUOKKA 3 Perhehoidon tukipalvelut Hankinnan kohteena luokassa 3 ovat tukiperheiden ja perhehoidon valmennuksen ja tuen kokonaisuus. Tukiperheiden ja perhehoidon valmennuksen ja tuen kokonaisuus tarkoittaa sosiaalihuoltolain tai lastensuojelulain ja perhehoitolain perusteella järjestettävää palvelua, jossa palveluntuottaja vastaa tuki- ja perhehoitoperheiden rekrytoinnista, valmennuksesta ja tukemisesta tukiperheenä tai perhehoitoperheenä toimiselle. Perhehoitajalain mukainen toimeksiantosopimus tehdään tilaajan ja tuki- tai perhehoitovanhempien välillä. Perhehoitajalle maksettavat korvaukset ja palkkiot määräytyvät tilaajan toimintaohjeen mukaisesti. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. LUOKKA 4 Ammatilliset perhekotipalvelut Hankinnan kohteena luokassa 4 on ammatillisessa perhekodissa toteutuva lapsen sijoitus avohuollon tukitoimena ja sijaishuollon palvelu. Ammatillinen perhehoito on perhehoitoa, jota annetaan yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 7 §:ssä tarkoitetun luvan perusteella ammatillisessa perhekodissa. Sijoitus avohuollon tukitoimena on lastensuojelulain perusteella lapselle järjestettävää tuen tarvetta arvioivaa tai kuntouttavaa perhehoitoa yhdessä vanhemman, huoltajan tai muun lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavan henkilön kanssa. Sijoitus avohuollon tukitoimena voi kohdistua myös lapseen yksin. Sijaishuollon palvelu on lastensuojelulain perusteella huostaanotetun, kiireellisesti sijoitetun tai hallintotuomioistuimen väliaikaismääräyksen nojalla sijoitetun lapsen hoidon ja kasvatuksen järjestämistä kodin ulkopuolella. Sijaishuolto on sijoitetun lapsen ympärivuorokautista hoitoa ja huolenpitoa ammatillisessa perhekodissa. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. LUOKKA 5 Lastensuojelulaitosten palvelut Hankinnan kohteena luokassa 5 on lastensuojelulaitoksessa toteutuva perhekuntoutus, lapsen sijoitus avohuollon tukitoimena, sijaishuollon palvelu ja erityisen huolenpidon järjestäminen. Lastensuojelulaitoksia ovat lastensuojelulain 57 §:n tarkoittamat lastenkodit ja koulukodit sekä muut näihin rinnastettavat lastensuojelulaitokset. Perhekuntoutus tarkoittaa lastensuojelulain perusteella koko perheelle tarkoitettua korjaavaa palvelua, jonka tarkoituksena on edistää lapsen tervettä kasvua ja kehitystä ja vanhempien kasvatuskykyä sekä tukea perheen voimavaroja. Tarvittaessa palveluun kuuluu lapsen hyvinvoinnin varmistamista ja turvaamista. Perhekuntoutus tuottaa tietoa lapsen ja perheen vuorovaikutuksesta, voimavaroista, vanhempien kasvatuskyvystä ja vastaavista lapsen olosuhteisiin vaikuttavista seikoista. Perhekuntoutus toteutuu lastensuojelulaitoksessa. Perheen kotiin tai muuhun arjen ympäristöön annettava perhekuntoutus kilpailutetaan hankintajärjestelmän luokassa 2 Lastensuojelun avopalvelut. Sijoitus avohuollon tukitoimena on lastensuojelulain perusteella lapselle järjestettävää tuen tarvetta arvioivaa tai kuntouttavaa laitoshuoltoa yhdessä vanhemman, huoltajan tai muun lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavan henkilön kanssa. Sijoitus avohuollon tukitoimena voi kohdistua myös lapseen yksin. Sijaishuollon palvelu on lastensuojelulain perusteella huostaanotetun, kiireellisesti sijoitetun tai hallintotuomioistuimen väliaikaismääräyksen nojalla sijoitetun lapsen hoidon ja kasvatuksen järjestämistä kodin ulkopuolella. Sijaishuolto on sijoitetun lapsen ympärivuorokautista hoitoa ja huolenpitoa lastensuojelulaitoksessa. Sijaishuollon palvelu voi olla myös vaativaa sijaishuoltoa, jossa lastensuojelulaitokselta voidaan edellyttää lääketieteen, psykologian, sosiaalihuollon ja vastaavaa erityisosaamista sekä asettaa muita vaativan sijaishuollon edellyttämiä erityisvaatimuksia. Erityisen huolenpidon järjestäminen lastensuojelulaitoksessa on lastensuojelulain 71 §:n perusteella 12 vuotta täyttäneelle lapselle järjestettävää erityistä, moniammatillista hoitoa ja huolenpitoa. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. LUOKKA 6 Kehittämispalvelut Luokan 6 Kehittämispalvelu on lasten, nuorten ja perheiden palveluiden moniammatillista, erikoistuneiden asiantuntijoiden toteuttamaa asiantuntijapalvelua. Kehittämispalvelun tavoitteena voi olla muun muassa palvelun laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen, asiakkaiden osallisuuden ja osallistumisen mahdollisuuksien kehittäminen, monialaisen yhteistyön kehittäminen, kannustin- ja sanktiojärjestelmien kehittäminen ja muu vastaava palveluihin ja palvelujärjestelmään liittyvä kehittäminen. Kehittämispalvelun tuloksena voi syntyä esimerkiksi uusia työ- ja yhteistyömenetelmiä ja -välineitä tai sähköisiä työkaluja, joita voidaan hyödyntää palvelussa, yhteistyössä tai lähiyhteisöön suuntautuvassa yhteistyössä sekä verkostoyhteistyössä. Kehittämistyön sisältöön voi kuulua myös uusien menetelmien käyttöönottoprojektin toteutuminen, jolloin tuloksena on käyttöönotettu ja käytännössä toimiva malli. Tällöin osa kehittämispalvelusta voi olla palvelumuotoilua tai valmennus- ja koulutustyyppistä toimintaa. Tilaaja määrittelee kehittämispalvelun sisällön ja kehittämistyön tarkemmat tavoitteet palveluntuottajarekisterin sisäisen kilpailutuksen tarjouspyynnössä. Palveluntuottajarekisterin kohde ja toiminta on kuvattu liitteessä "Palveluntuottajarekisterin periaatteet". Hankinnan kohde kuvataan tarkemmin kunkin palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Luokka 7 Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 8 Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 9 Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta. Luokka 10 Hankintayksikkö voi perustaa tämän luokan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana. Tähän luokkaan ei voi vielä jättää osallistumishakemusta.
Kehitysvammaisten asumispalvelujen, työ- ja päivätoiminnan sekä omaishoidon vapaiden ja tilapäishoidon hankinta
Asumispalvelut Osa-alue sisältää seuraavat kohderyhmät: - 1.1 Tuettu asuminen - 1.2 Palveluasuminen - 1.3 Tehostettu palveluasuminen, palveluluokka 1 - Tehostetun tuen asuminen - 1.4 Tehostettu palveluasuminen, palveluluokka 2 - Vaativan tuen asuminen - 1.5 Tehostettu palveluasuminen, palveluluokka 3 - Erityisen vaativan tuen asuminen - 1.6 Tehostettu palveluasuminen, palveluluokka 4 - Yksilöllisesti suunnitellun erityistason ympärivuorokautisen tuen asuminen Osa-tarjoukset kohderyhmittäin ovat sallittuja. Liitteellä 2 on alustava palvelukuvaus, jossa on kuvattu tarkemmat alustavat tiedot kohderyhmien sisältämistä palveluista. Tarkempi palvelukuvaus tullaan määrittämään myöhemmin julkaistavissa tarjouspyynnöissä. Tarjousten hinnoittelu tulee alustavasti perustumaan kattohintamalliin. Päivätoiminta Osa-alue sisältää seuraavat kohderyhmät: - 2.1 Palveluluokka 1 (Päivätoiminta) + Palveluluokka 1a (Osapäivätoiminta enintään 4 tuntia). Palvelu tuotetaan erillisessä yksikössä ja omalla henkilöstöllä. - 2.2 Palveluluokka 2 (Vaikeasti kehitysvammaisten päivätoiminta) + Palveluluokka 2a (Vaikeasti kehitysvammaisten osapäivätoiminta enintään 4 tuntia). Palvelu tuotetaan erillisessä yksikössä ja omalla henkilöstöllä. - 2.3 Palveluluokka 3 (Erittäin vaikeasti kehitysvammaisten päivätoiminta) + Palveluluokka 3a (Erittäin vaikeasti kehitysvammaisten osapäivätoiminta enintään 4 tuntia. Palvelu tuotetaan erillisessä yksikössä ja omalla henkilöstöllä. - 2.4 Palveluluokka 1 (Päivätoiminta) + Palveluluokka 1a (Osapäivätoiminta enintään 4 tuntia). Palvelu tuotetaan samalla/osittain samalla henkilöstöllä asumisyksikön välittömässä läheisyydessä. - 2.5 Palveluluokka 2 (Vaikeasti kehitysvammaisten päivätoiminta) + Palveluluokka 2a (Vaikeasti kehitysvammaisten osapäivätoiminta enintään 4 tuntia). Palvelu tuotetaan samalla/osittain samalla henkilöstöllä asumisyksikön välittömässä läheisyydessä. - 2.6 Palveluluokka 3 (Erittäin vaikeasti kehitysvammaisten päivätoiminta) + Palveluluokka 3a (Erittäin vaikeasti kehitysvammaisten osapäivätoiminta enintään 4 tuntia. Palvelu tuotetaan samalla/osittain samalla henkilöstöllä asumisyksikön välittömässä läheisyydessä. Osa-tarjoukset kohderyhmittäin ovat sallittuja. Liitteellä 2 on alustava palvelukuvaus, jossa on kuvattu tarkemmat alustavat tiedot kohderyhmien sisältämistä palveluista. Tarkempi palvelukuvaus tullaan määrittämään myöhemmin julkaistavissa tarjouspyynnöissä. Tarjousten hinnoittelu tulee alustavasti perustumaan kattohintamalliin. Työtoiminta Osa-alue sisältää seuraavat kohderyhmät: - 3.1 Palveluluokka 1 (Työllistymistä tukeva toiminta) - 3.2 Palveluluokka 2 (Työtoiminta) + Palveluluokka 2a (Osapäiväinen työtoiminta enintään 4 tuntia) Osa-tarjoukset kohderyhmittäin ovat sallittuja. Liitteellä 2 on alustava palvelukuvaus, jossa on kuvattu tarkemmat alustavat tiedot kohderyhmien sisältämistä palveluista. Tarkempi palvelukuvaus tullaan määrittämään myöhemmin julkaistavissa tarjouspyynnöissä. Tarjousten hinnoittelu tulee alustavasti perustumaan kattohintamalliin. Omaishoidon vapaa ja kehitysvammaisten tilapäishoito Osa-alue sisältää seuraavat kohderyhmät: - 4.1 Palveluasumisen lyhytaikaishoito (vähintään 24 tuntia) + Palveluasumisen lyhytaikaishoito (4-8 tuntia) - 4.2 Tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 1) lyhytaikaishoito (vähintään 24 tuntia) + tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 1a) osapäiväinen (4-8 tuntia) lyhytaikaishoito - 4.3 Tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 2) lyhytaikaishoito (vähintään 24 tuntia) + tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 2a) osapäiväinen (4-8 tuntia) lyhytaikaishoito - 4.4 Tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 3) lyhytaikaishoito (vähintään 24 tuntia) + tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 3a) osapäiväinen (4-8 tuntia) lyhytaikaishoito - 4.5 Tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 4) lyhytaikaishoito (vähintään 24 tuntia) + tehostetun palveluasumisen (palveluluokka 4a) osapäiväinen (4-8 tuntia) lyhytaikaishoito - 4.6 Erityislasten ja -nuorten omaishoidontuen ja kehitysvammaisten tilapäishoidon ryhmälomitus (vähintään 24 tuntia) + osapäiväinen (4-8 tuntia) ryhmälomitus: Palvelukuvauksen mukainen perustaso tilaajan tiloissa toteutettaessa. - 4.7 Erityislasten ja -nuorten omaishoidontuen ja kehitysvammaisten tilapäishoidon ryhmälomitus (vähintään 24 tuntia) + osapäiväinen (4-8 tuntia) ryhmälomitus: Palvelukuvauksen mukainen vaativan tason hoito tilaajan tiloissa toteutettaessa. - 4.8 Erityislasten ja -nuorten omaishoidontuen ja kehitysvammaisten tilapäishoidon ryhmälomitus (vähintään 24 tuntia) + osapäiväinen (4-8 tuntia) ryhmälomitus: Palvelukuvauksen mukainen perustaso palveluntuottajan tiloissa toteutettaessa. - 4.9 Erityislasten ja -nuorten omaishoidontuen ja kehitysvammaisten tilapäishoidon ryhmälomitus (vähintään 24 tuntia) + osapäiväinen (4-8 tuntia) ryhmälomitus: Palvelukuvauksen mukainen vaativan tason hoito palveluntuottajan tiloissa toteutettaessa. Osa-tarjoukset kohderyhmittäin ovat sallittuja. Liitteellä 2 on alustava palvelukuvaus, jossa on kuvattu tarkemmat alustavat tiedot kohderyhmien sisältämistä palveluista. Tarkempi palvelukuvaus tullaan määrittämään myöhemmin julkaistavissa tarjouspyynnöissä. Tarjousten hinnoittelu tulee alustavasti perustumaan kattohintamalliin. Aamu- ja iltapäivätoiminta sekä loma-ajan hoito Osa-alue sisältää seuraavan kohderyhmän: - 5.1 Perustason ja vaativan tason hoito. Liitteellä 2 on alustava palvelukuvaus, jossa on kuvattu tarkemmat alustavat tiedot kohderyhmien sisältämistä palveluista. Tarkempi palvelukuvaus tullaan määrittämään myöhemmin julkaistavissa tarjouspyynnöissä. Tarjousten hinnoittelu tulee alustavasti perustumaan kattohintamalliin.
Strategian ja liiketoiminnan konsultointi
Yleisradio Oy (jäljempänä Yle) perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän, jossa hankitaan strategian ja liiketoiminnan konsultointiin liittyviä palveluita. Dynaamisen hankintajärjestelmän kohteeseen kuuluvat muun muassa seuraavat palvelut: - toimintaympäristön ja markkinoiden analyysit - sidosryhmäanalyysit - ennakointi- ja tulevaisuustyöt - strategia- ja visiotyöt - strategian toimeenpanon suunnittelu ja tukeminen - tavoitteiden asettaminen ja onnistumisen mittaaminen - organisaatio- ja rakennemuutokset, erilaiset toiminnan järjestelyt, toiminnan merkittävät muutokset, tehostaminen ja säästöhankkeet - pienimuotoiset yritysjärjestelyt (ei kuitenkaan niiden juridinen neuvonta) - prosessien ja palveluiden kehittäminen - hankesalkun hallinta - johtamisjärjestelmät ja niiden kehittäminen - journalismi, journalistinen työ ja työprosessit - sisältöjen tuotanto ja siihen liittyvät työprosessit - muu liiketoiminnan kehittäminen. Ylellä on tarvetta palvelulle niin suomen kuin ruotsin kielellä. Odotamme myös englannin kielen hallintaa. Tähän hankintaan eivät sisälly muut yrityksille tarjolla olevat asiantuntijapalvelut, kuten esimerkiksi: - laajat, kvantitatiiviset tutkimukset - IT-asiantuntijapalvelut, teknologiakonsultointi ja digipalveluiden suunnittelu - asianajopalvelut - tilintarkastuspalvelut - henkilöstön koulutus sekä osaamisen ja työyhteisöjen kehittäminen muuten kuin liittyen hankinnan kohteessa määriteltyihin osa-alueisiin - työhyvinvointipalvelut - viestinnän konsultointi - mainonta ja markkinointi. Ks. myös liite 1 DPS:n kohteen kuvaus.
Porasahajärjestelmät ja kulutustarvikkeet (DPS)
Luokka 1 Kulutustarvikkeet olemassa oleviin porasahajärjestelmiin Tässä luokassa tulemme kilpailuttamaan olemassa olevien porasahajärjestelmien laitekantaan kulutustarvikkeita sekä niihin mahdollisesti liittyviä lisäpalveluita, esim. tuotekoulutus ja mahdolliset logistiikkaratkaisut, kuten kaupintavarastosopimus. Yhteensopivuus ja laitekanta määritellään kussakin tarjouspyynnössä erikseen DPS:n sisäisissä kisoissa. Hankittavat tuotteet määritellään tarkemmin kussakin dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisessä kilpailutuksessa. Luokka 2 Porasahajärjestelmät ja niiden laitesidonnaiset kulutustarvikkeet Tässä luokassa kilpailutetaan porasahajärjestelmät, niiden laitesidonnaiset kulutustarvikkeet sekä niihin liittyvät lisäpalvelut kuten tuotekoulutus ja huoltopalvelut. Lisäksi tullaan tarvittaessa solmimaan kaupintavarastosopimus osana hankintasopimusta. Hankittavat tuotteet määritellään tarkemmin kussakin dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisessä kilpailutuksessa.
TKI-ekosysteemin asiantuntijapalvelut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle
Luokka 1 Innovaatiopalvelut Innovaatiopalveluihin kuuluu innovaatioiden tuottaminen ja tulevaisuustutkimus. Innovaatiopalveluiden tarkoituksena on tuottaa tilaajalle innovatiivisia ratkaisuja ja uusia menetelmiä palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi vaikuttavalla tavalla. Innovaatioita ovat esimerkiksi digitaaliset toimintamallit, teknologian innovatiiviseen hyödyntämiseen liittyvät ratkaisut tai robotiikan hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Innovaatioissa keskeistä on asiakaskokemuksen, laadun ja vaikuttavuuden näkökulmien huomioiminen. Innovaatiot voivat liittyä myös toiminnan seurantamalleihin, tulosten mittaamiseen tai strategiseen työhön. Tulevaisuustutkimus on toimintaympäristön muutosten ennakointiin tähtäävää tutkimustoimintaa. Tulevaisuustutkimuksella pyritään esimerkiksi palveluiden kysynnän ja sisällöllisten muutostarpeiden ennakointiin luotettavan datan avulla. Tulevaisuustutkimuksen avulla syntyy tietoa, skenaarioita ja näkökulmia palvelutuotannon kehittämisen ja rakenteiden arvioinnin tueksi. Tulevaisuustutkimuksen tarkoituksen on tulevaisuudessa tarvittavan ihmis- ja asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän ja palveluvalikon ennakointi. Sillä luodaan edellytyksiä muutosten vaikutusten ennakointiin esimerkiksi siinä, miten ne vaikuttavat tilaajan henkilöstön koulutus- ja osaamisvaatimuksiin, tarvittavan henkilöstön määrään, teknologiatarpeisiin ja muutostarpeisiin tietojärjestelmissä ja tilajärjestelyissä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 2 Palvelujärjestelmien kehittäminen Palvelujärjestelmien kehittäminen on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena on palveluiden, palveluprosessien, palvelujen verkostojen ja palvelujärjestelmien kehittäminen. Palvelujärjestelmien kehittämiseen kuuluu tiedon kerääminen ja analyysi nykytilasta ja tarpeista ja palveluiden vaikuttavuudesta. Tietoa hyödynnetään kehittämistoiminnassa. Tietoa tarvitaan esimerkiksi nykyisistä järjestämistavoista ja -prosesseista, niiden vaikuttavuudesta, asiakaskokemuksesta, hallinnoinnista, toteuttamistavoista ja vastaavasta. Tietoa kerätään esimerkiksi asiakkailta, työntekijöitä johdolta, kumppaneilta, ja muilta sidosryhmiltä. Palveluun kuuluu vaikuttavuuden mittaamista, vaikuttavuusmittaristojen kehittämistä ja tulosten seurantaa, analyysia ja hyödyntämistä. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi kuulua erilaisten menetelmien ja työkalujen tuottaminen tilaajan tarpeisiin muutosten toteuttamisen tueksi. Palveluun voi sisältyä sidosryhmäosallisuuden toteuttamista esimerkiksi palvelumuotoilun tai vastaavin keinoin. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi sisältyä myös valmennuksellista palvelua, jonka tarkoituksena on tukea tilaajaa kehittämistoiminnassa ja tulosten vakiinnuttamisessa. Palvelujärjestelmien kehittämisen tuloksena syntyy esimerkiksi uusia, systemaattisia toimintatapoja, uusia palveluita tai hoitomenetelmiä, tuotteistettuja palveluita, uusia palveluketjuja, palveluverkostoja tai palveluprosesseja. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 3 Hankepalvelut Hankepalvelut pitää sisällään tilaajan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvien hankkeiden hankeprosessin hallinnoinnin kokonaisuuden. Hankepalveluihin kuuluvat hankesuunnittelupalvelut, hankejohtopalvelut ja projektipalvelut. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu uusien hankkeiden suunnittelu yhteistyössä tilaajan kanssa, rahoituskanavien kartoittaminen, hankkeeseen liittyvien konsortioiden kokoaminen ja hallinnointi, hankehakemuksen laatiminen ja jättäminen sekä hankkeen valmisteluun liittyvä viestintä ja tiedottaminen. Palveluun kuuluu hankekumppaneihin ja sidosryhmiin liittyvän yhteistyön suunnittelu ja hallinnointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu hankkeen valmistelun seuranta ja raportointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu tarvittaessa myös hankesihteeripalvelu. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankkeen johtamisen kokonaisuuden. Siihen kuuluu hankepäällikköpalvelu sisältäen hankkeen konkreettisen johtamisen, etenemisen dokumentointi, palautteiden hankkiminen, seuranta ja sopimushallinta. Hankepäällikkö toimii hanketyöntekijöiden esimiehenä. Hankejohtopalveluun kuuluu myös hankkeen ohjausryhmätyöskentely, yhteistyö tilaajan päättäjien ja muiden sidosryhmien kanssa ja yhteistyö rahoittajien kanssa. Hankejohtopalveluun kuuluu yhteistyön suunnittelu ja yhteistyö hankekumppaneiden kanssa. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankeviestinnän suunnittelun ja toteutuksen. Hankejohtopalveluun kuuluu hankeen toteutuksen seuranta, toteutuksen raportointi ja arviointi (väli- ja loppuarviot). Hankejohtopalveluun kuuluvat myös hankkeen jälkityöt hankkeen päätyttyä. Projektipalvelu kattaa hankkeen tehtävien ja toimenpiteiden konkreettista toteuttamista hankesuunnitelman mukaisesti ja hankejohdon ohjauksessa. Projektipalvelun osana toteutetaan ja fasilitoidaan esimerkiksi hankkeeseen liittyviä työpajoja, tehdään kyselyjä, selvityksiä ja vastaavia sekä kerätään ja analysoidaan tietoa, vaikuttavuutta, hyötyjä, kustannuksia ja vastaavia seikkoja. Projektipalveluun kuuluu tarvittaessa sähköisen alustan ylläpitäminen hankkeen projektisuunnittelulle. Projektipalveluun kuuluu myös hankkeeseen liittyvien verkostojen konkreettiseen ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 4 Johdon konsultointi TKI-palveluissa Johdon konsultointi TKIO-palveluissa on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena mahdollistaa tilaajan johdolle kokonaisvaltainen tuki TKIO-ekosysteemin perusteella tapahtuvaan kehittämistoimintaan ja muutoshallintaan. Johdon konsultointi tuottaa monipuolista ja kokonaisvaltaista tietoa, osaamista ja näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä erikoissairaanhoidon kehittämisestä ja laajoista integrointihankkeista. Johdon konsultointi tarjoaa asiantuntijaosaamista sosiaalihuollon, terveyspalveluiden ja erikoissairaanhoidon innovaatio- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuuden, asiakaslähtöisyyden ja laadun edistämiseen sekä uusien toimintamallien ja prosessien kokonaisuuksien suunnitteluun, analysointiin ja käyttöönottoon. Johdon konsultoinnin asiantuntijapalveluun kuuluu monipuolinen osaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamisesta, rahoitusjärjestelmistä, palveluiden saavutettavuuden parantamisesta, sekä palvelujärjestelmien ja verkostojen suunnittelusta. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 5 Tiedeyhteisöt TKIO-ekosysteemi toimii keskeisenä yhteistyöalustana ja hankintakanavana tiedeyhteisöihin, kuten yliopistoihin, korkeakouluihin, oppilaitoksiin, osaamiskeskuksiin ja tutkimuslaitoksiin päin. Hankintajärjestelmässä tiedeyhteisöiltä hankittava palvelu voi pitää sisällään tieteelliseksi toiminnaksi katsottavia palveluita, jotka sisällöltään täydentävät TKIO-ekosysteemin puitteissa toteutettavia hankkeita. Tieteellinen toiminta voi pitää sisällään mitä tahansa hankintajärjestelmän kohteen mukaista tutkimustoimintaa ja palveluita, mutta näissä palveluissa korostuu aina tieteellinen ja tutkimuksellinen näkökulma. Palvelut ja tutkimustoiminta voivat olla sellaisia, joista saatava hyöty koituu muidenkin kuin hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi. Tiedeyhteisöiltä hankittavat palvelut voivat olla myös sellaisia tutkimus- ja kehittämispalveluita, joista saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Palvelun luonne täsmennetään kussakin hankintajärjestelmän sisäisessä tarjouskilpailussa. Tiedeyhteisöiltä voidaan tilata palveluja myös suoraan ilman hankintajärjestelmän sisäistä kilpailutusta, mikäli hankintalain tutkimus- ja kehittämispalveluja koskevan soveltamisalapoikkeuksen (9 § 1 mom. 13-kohta) edellytykset täyttyvät. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.
TKI-ekosysteemin asiantuntijapalvelut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle
Luokka 1 Innovaatiopalvelut Innovaatiopalveluihin kuuluu innovaatioiden tuottaminen ja tulevaisuustutkimus. Innovaatiopalveluiden tarkoituksena on tuottaa tilaajalle innovatiivisia ratkaisuja ja uusia menetelmiä palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi vaikuttavalla tavalla. Innovaatioita ovat esimerkiksi digitaaliset toimintamallit, teknologian innovatiiviseen hyödyntämiseen liittyvät ratkaisut tai robotiikan hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Innovaatioissa keskeistä on asiakaskokemuksen, laadun ja vaikuttavuuden näkökulmien huomioiminen. Innovaatiot voivat liittyä myös toiminnan seurantamalleihin, tulosten mittaamiseen tai strategiseen työhön. Tulevaisuustutkimus on toimintaympäristön muutosten ennakointiin tähtäävää tutkimustoimintaa. Tulevaisuustutkimuksella pyritään esimerkiksi palveluiden kysynnän ja sisällöllisten muutostarpeiden ennakointiin luotettavan datan avulla. Tulevaisuustutkimuksen avulla syntyy tietoa, skenaarioita ja näkökulmia palvelutuotannon kehittämisen ja rakenteiden arvioinnin tueksi. Tulevaisuustutkimuksen tarkoituksen on tulevaisuudessa tarvittavan ihmis- ja asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän ja palveluvalikon ennakointi. Sillä luodaan edellytyksiä muutosten vaikutusten ennakointiin esimerkiksi siinä, miten ne vaikuttavat tilaajan henkilöstön koulutus- ja osaamisvaatimuksiin, tarvittavan henkilöstön määrään, teknologiatarpeisiin ja muutostarpeisiin tietojärjestelmissä ja tilajärjestelyissä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 2 Palvelujärjestelmien kehittäminen Palvelujärjestelmien kehittäminen on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena on palveluiden, palveluprosessien, palvelujen verkostojen ja palvelujärjestelmien kehittäminen. Palvelujärjestelmien kehittämiseen kuuluu tiedon kerääminen ja analyysi nykytilasta ja tarpeista ja palveluiden vaikuttavuudesta. Tietoa hyödynnetään kehittämistoiminnassa. Tietoa tarvitaan esimerkiksi nykyisistä järjestämistavoista ja -prosesseista, niiden vaikuttavuudesta, asiakaskokemuksesta, hallinnoinnista, toteuttamistavoista ja vastaavasta. Tietoa kerätään esimerkiksi asiakkailta, työntekijöitä johdolta, kumppaneilta, ja muilta sidosryhmiltä. Palveluun kuuluu vaikuttavuuden mittaamista, vaikuttavuusmittaristojen kehittämistä ja tulosten seurantaa, analyysia ja hyödyntämistä. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi kuulua erilaisten menetelmien ja työkalujen tuottaminen tilaajan tarpeisiin muutosten toteuttamisen tueksi. Palveluun voi sisältyä sidosryhmäosallisuuden toteuttamista esimerkiksi palvelumuotoilun tai vastaavin keinoin. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi sisältyä myös valmennuksellista palvelua, jonka tarkoituksena on tukea tilaajaa kehittämistoiminnassa ja tulosten vakiinnuttamisessa. Palvelujärjestelmien kehittämisen tuloksena syntyy esimerkiksi uusia, systemaattisia toimintatapoja, uusia palveluita tai hoitomenetelmiä, tuotteistettuja palveluita, uusia palveluketjuja, palveluverkostoja tai palveluprosesseja. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 3 Hankepalvelut Hankepalvelut pitää sisällään tilaajan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvien hankkeiden hankeprosessin hallinnoinnin kokonaisuuden. Hankepalveluihin kuuluvat hankesuunnittelupalvelut, hankejohtopalvelut ja projektipalvelut. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu uusien hankkeiden suunnittelu yhteistyössä tilaajan kanssa, rahoituskanavien kartoittaminen, hankkeeseen liittyvien konsortioiden kokoaminen ja hallinnointi, hankehakemuksen laatiminen ja jättäminen sekä hankkeen valmisteluun liittyvä viestintä ja tiedottaminen. Palveluun kuuluu hankekumppaneihin ja sidosryhmiin liittyvän yhteistyön suunnittelu ja hallinnointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu hankkeen valmistelun seuranta ja raportointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu tarvittaessa myös hankesihteeripalvelu. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankkeen johtamisen kokonaisuuden. Siihen kuuluu hankepäällikköpalvelu sisältäen hankkeen konkreettisen johtamisen, etenemisen dokumentointi, palautteiden hankkiminen, seuranta ja sopimushallinta. Hankepäällikkö toimii hanketyöntekijöiden esimiehenä. Hankejohtopalveluun kuuluu myös hankkeen ohjausryhmätyöskentely, yhteistyö tilaajan päättäjien ja muiden sidosryhmien kanssa ja yhteistyö rahoittajien kanssa. Hankejohtopalveluun kuuluu yhteistyön suunnittelu ja yhteistyö hankekumppaneiden kanssa. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankeviestinnän suunnittelun ja toteutuksen. Hankejohtopalveluun kuuluu hankeen toteutuksen seuranta, toteutuksen raportointi ja arviointi (väli- ja loppuarviot). Hankejohtopalveluun kuuluvat myös hankkeen jälkityöt hankkeen päätyttyä. Projektipalvelu kattaa hankkeen tehtävien ja toimenpiteiden konkreettista toteuttamista hankesuunnitelman mukaisesti ja hankejohdon ohjauksessa. Projektipalvelun osana toteutetaan ja fasilitoidaan esimerkiksi hankkeeseen liittyviä työpajoja, tehdään kyselyjä, selvityksiä ja vastaavia sekä kerätään ja analysoidaan tietoa, vaikuttavuutta, hyötyjä, kustannuksia ja vastaavia seikkoja. Projektipalveluun kuuluu tarvittaessa sähköisen alustan ylläpitäminen hankkeen projektisuunnittelulle. Projektipalveluun kuuluu myös hankkeeseen liittyvien verkostojen konkreettiseen ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 4 Johdon konsultointi TKI-palveluissa Johdon konsultointi TKIO-palveluissa on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena mahdollistaa tilaajan johdolle kokonaisvaltainen tuki TKIO-ekosysteemin perusteella tapahtuvaan kehittämistoimintaan ja muutoshallintaan. Johdon konsultointi tuottaa monipuolista ja kokonaisvaltaista tietoa, osaamista ja näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä erikoissairaanhoidon kehittämisestä ja laajoista integrointihankkeista. Johdon konsultointi tarjoaa asiantuntijaosaamista sosiaalihuollon, terveyspalveluiden ja erikoissairaanhoidon innovaatio- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuuden, asiakaslähtöisyyden ja laadun edistämiseen sekä uusien toimintamallien ja prosessien kokonaisuuksien suunnitteluun, analysointiin ja käyttöönottoon. Johdon konsultoinnin asiantuntijapalveluun kuuluu monipuolinen osaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamisesta, rahoitusjärjestelmistä, palveluiden saavutettavuuden parantamisesta, sekä palvelujärjestelmien ja verkostojen suunnittelusta. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 5 Tiedeyhteisöt TKIO-ekosysteemi toimii keskeisenä yhteistyöalustana ja hankintakanavana tiedeyhteisöihin, kuten yliopistoihin, korkeakouluihin, oppilaitoksiin, osaamiskeskuksiin ja tutkimuslaitoksiin päin. Hankintajärjestelmässä tiedeyhteisöiltä hankittava palvelu voi pitää sisällään tieteelliseksi toiminnaksi katsottavia palveluita, jotka sisällöltään täydentävät TKIO-ekosysteemin puitteissa toteutettavia hankkeita. Tieteellinen toiminta voi pitää sisällään mitä tahansa hankintajärjestelmän kohteen mukaista tutkimustoimintaa ja palveluita, mutta näissä palveluissa korostuu aina tieteellinen ja tutkimuksellinen näkökulma. Palvelut ja tutkimustoiminta voivat olla sellaisia, joista saatava hyöty koituu muidenkin kuin hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi. Tiedeyhteisöiltä hankittavat palvelut voivat olla myös sellaisia tutkimus- ja kehittämispalveluita, joista saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Palvelun luonne täsmennetään kussakin hankintajärjestelmän sisäisessä tarjouskilpailussa. Tiedeyhteisöiltä voidaan tilata palveluja myös suoraan ilman hankintajärjestelmän sisäistä kilpailutusta, mikäli hankintalain tutkimus- ja kehittämispalveluja koskevan soveltamisalapoikkeuksen (9 § 1 mom. 13-kohta) edellytykset täyttyvät. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.
TKI-ekosysteemin asiantuntijapalvelut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle
Luokka 1 Innovaatiopalvelut Innovaatiopalveluihin kuuluu innovaatioiden tuottaminen ja tulevaisuustutkimus. Innovaatiopalveluiden tarkoituksena on tuottaa tilaajalle innovatiivisia ratkaisuja ja uusia menetelmiä palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi vaikuttavalla tavalla. Innovaatioita ovat esimerkiksi digitaaliset toimintamallit, teknologian innovatiiviseen hyödyntämiseen liittyvät ratkaisut tai robotiikan hyödyntäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Innovaatioissa keskeistä on asiakaskokemuksen, laadun ja vaikuttavuuden näkökulmien huomioiminen. Innovaatiot voivat liittyä myös toiminnan seurantamalleihin, tulosten mittaamiseen tai strategiseen työhön. Tulevaisuustutkimus on toimintaympäristön muutosten ennakointiin tähtäävää tutkimustoimintaa. Tulevaisuustutkimuksella pyritään esimerkiksi palveluiden kysynnän ja sisällöllisten muutostarpeiden ennakointiin luotettavan datan avulla. Tulevaisuustutkimuksen avulla syntyy tietoa, skenaarioita ja näkökulmia palvelutuotannon kehittämisen ja rakenteiden arvioinnin tueksi. Tulevaisuustutkimuksen tarkoituksen on tulevaisuudessa tarvittavan ihmis- ja asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän ja palveluvalikon ennakointi. Sillä luodaan edellytyksiä muutosten vaikutusten ennakointiin esimerkiksi siinä, miten ne vaikuttavat tilaajan henkilöstön koulutus- ja osaamisvaatimuksiin, tarvittavan henkilöstön määrään, teknologiatarpeisiin ja muutostarpeisiin tietojärjestelmissä ja tilajärjestelyissä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 2 Palvelujärjestelmien kehittäminen Palvelujärjestelmien kehittäminen on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena on palveluiden, palveluprosessien, palvelujen verkostojen ja palvelujärjestelmien kehittäminen. Palvelujärjestelmien kehittämiseen kuuluu tiedon kerääminen ja analyysi nykytilasta ja tarpeista ja palveluiden vaikuttavuudesta. Tietoa hyödynnetään kehittämistoiminnassa. Tietoa tarvitaan esimerkiksi nykyisistä järjestämistavoista ja -prosesseista, niiden vaikuttavuudesta, asiakaskokemuksesta, hallinnoinnista, toteuttamistavoista ja vastaavasta. Tietoa kerätään esimerkiksi asiakkailta, työntekijöitä johdolta, kumppaneilta, ja muilta sidosryhmiltä. Palveluun kuuluu vaikuttavuuden mittaamista, vaikuttavuusmittaristojen kehittämistä ja tulosten seurantaa, analyysia ja hyödyntämistä. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi kuulua erilaisten menetelmien ja työkalujen tuottaminen tilaajan tarpeisiin muutosten toteuttamisen tueksi. Palveluun voi sisältyä sidosryhmäosallisuuden toteuttamista esimerkiksi palvelumuotoilun tai vastaavin keinoin. Palvelujärjestelmien kehittämiseen voi sisältyä myös valmennuksellista palvelua, jonka tarkoituksena on tukea tilaajaa kehittämistoiminnassa ja tulosten vakiinnuttamisessa. Palvelujärjestelmien kehittämisen tuloksena syntyy esimerkiksi uusia, systemaattisia toimintatapoja, uusia palveluita tai hoitomenetelmiä, tuotteistettuja palveluita, uusia palveluketjuja, palveluverkostoja tai palveluprosesseja. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 3 Hankepalvelut Hankepalvelut pitää sisällään tilaajan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvien hankkeiden hankeprosessin hallinnoinnin kokonaisuuden. Hankepalveluihin kuuluvat hankesuunnittelupalvelut, hankejohtopalvelut ja projektipalvelut. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu uusien hankkeiden suunnittelu yhteistyössä tilaajan kanssa, rahoituskanavien kartoittaminen, hankkeeseen liittyvien konsortioiden kokoaminen ja hallinnointi, hankehakemuksen laatiminen ja jättäminen sekä hankkeen valmisteluun liittyvä viestintä ja tiedottaminen. Palveluun kuuluu hankekumppaneihin ja sidosryhmiin liittyvän yhteistyön suunnittelu ja hallinnointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu hankkeen valmistelun seuranta ja raportointi. Hankesuunnittelupalveluun kuuluu tarvittaessa myös hankesihteeripalvelu. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankkeen johtamisen kokonaisuuden. Siihen kuuluu hankepäällikköpalvelu sisältäen hankkeen konkreettisen johtamisen, etenemisen dokumentointi, palautteiden hankkiminen, seuranta ja sopimushallinta. Hankepäällikkö toimii hanketyöntekijöiden esimiehenä. Hankejohtopalveluun kuuluu myös hankkeen ohjausryhmätyöskentely, yhteistyö tilaajan päättäjien ja muiden sidosryhmien kanssa ja yhteistyö rahoittajien kanssa. Hankejohtopalveluun kuuluu yhteistyön suunnittelu ja yhteistyö hankekumppaneiden kanssa. Hankejohtopalvelu pitää sisällään hankeviestinnän suunnittelun ja toteutuksen. Hankejohtopalveluun kuuluu hankeen toteutuksen seuranta, toteutuksen raportointi ja arviointi (väli- ja loppuarviot). Hankejohtopalveluun kuuluvat myös hankkeen jälkityöt hankkeen päätyttyä. Projektipalvelu kattaa hankkeen tehtävien ja toimenpiteiden konkreettista toteuttamista hankesuunnitelman mukaisesti ja hankejohdon ohjauksessa. Projektipalvelun osana toteutetaan ja fasilitoidaan esimerkiksi hankkeeseen liittyviä työpajoja, tehdään kyselyjä, selvityksiä ja vastaavia sekä kerätään ja analysoidaan tietoa, vaikuttavuutta, hyötyjä, kustannuksia ja vastaavia seikkoja. Projektipalveluun kuuluu tarvittaessa sähköisen alustan ylläpitäminen hankkeen projektisuunnittelulle. Projektipalveluun kuuluu myös hankkeeseen liittyvien verkostojen konkreettiseen ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 4 Johdon konsultointi TKI-palveluissa Johdon konsultointi TKIO-palveluissa on asiantuntijapalvelua, jonka tarkoituksena mahdollistaa tilaajan johdolle kokonaisvaltainen tuki TKIO-ekosysteemin perusteella tapahtuvaan kehittämistoimintaan ja muutoshallintaan. Johdon konsultointi tuottaa monipuolista ja kokonaisvaltaista tietoa, osaamista ja näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä erikoissairaanhoidon kehittämisestä ja laajoista integrointihankkeista. Johdon konsultointi tarjoaa asiantuntijaosaamista sosiaalihuollon, terveyspalveluiden ja erikoissairaanhoidon innovaatio- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuuden, asiakaslähtöisyyden ja laadun edistämiseen sekä uusien toimintamallien ja prosessien kokonaisuuksien suunnitteluun, analysointiin ja käyttöönottoon. Johdon konsultoinnin asiantuntijapalveluun kuuluu monipuolinen osaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamisesta, rahoitusjärjestelmistä, palveluiden saavutettavuuden parantamisesta, sekä palvelujärjestelmien ja verkostojen suunnittelusta. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut sekä jatkuva kehittäminen ja hallinnointi. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tarkoituksena on TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneiden uusien tai uudelleen muotoiltujen palveluiden tai toimintojen toteutus siten, että toteutukseen sisältyy niiden jatkuva kehittäminen osana palvelutuotantoa tai muuta tilaajan toimintaa. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin palvelu voi olla osana mitä tahansa hankintajärjestelmän luokkaa. Jatkuvaan kehittämiseen ja hallinnointiin kuuluu tulosten vakiinnuttaminen yhteistyössä tilaajan kanssa osaksi toiminnan kokonaisuutta, vaikuttavuuden mittaaminen, seuranta ja analyysi. Jatkuvan kehittämisen ja hallinnoinnin tuloksena syntyy tilaajan tarvitsemia palveluita ja toimintoja, tietoa niiden vaikuttavuudesta sekä toimintasuosituksia palveluiden ja järjestelmien uusista kehittämistarpeista. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet. Luokka 5 Tiedeyhteisöt TKIO-ekosysteemi toimii keskeisenä yhteistyöalustana ja hankintakanavana tiedeyhteisöihin, kuten yliopistoihin, korkeakouluihin, oppilaitoksiin, osaamiskeskuksiin ja tutkimuslaitoksiin päin. Hankintajärjestelmässä tiedeyhteisöiltä hankittava palvelu voi pitää sisällään tieteelliseksi toiminnaksi katsottavia palveluita, jotka sisällöltään täydentävät TKIO-ekosysteemin puitteissa toteutettavia hankkeita. Tieteellinen toiminta voi pitää sisällään mitä tahansa hankintajärjestelmän kohteen mukaista tutkimustoimintaa ja palveluita, mutta näissä palveluissa korostuu aina tieteellinen ja tutkimuksellinen näkökulma. Palvelut ja tutkimustoiminta voivat olla sellaisia, joista saatava hyöty koituu muidenkin kuin hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi. Tiedeyhteisöiltä hankittavat palvelut voivat olla myös sellaisia tutkimus- ja kehittämispalveluita, joista saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikön toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Palvelun luonne täsmennetään kussakin hankintajärjestelmän sisäisessä tarjouskilpailussa. Tiedeyhteisöiltä voidaan tilata palveluja myös suoraan ilman hankintajärjestelmän sisäistä kilpailutusta, mikäli hankintalain tutkimus- ja kehittämispalveluja koskevan soveltamisalapoikkeuksen (9 § 1 mom. 13-kohta) edellytykset täyttyvät. Lisäksi hankinnan kohteena ovat pilotointi- ja kokeilupalvelut. Pilotointi- ja kokeilupalveluiden tarkoituksena on kokeilla uusia, TKIO-ekosysteemin tuloksena syntyneitä innovaatioita ja palveluja käytännössä. Toiminnassa korostuu yhteistyö ja vuorovaikutus tilaajan ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa. Pilotointi- ja kokeilupalvelun kuuluu kokeiltavan toiminnan käytännön toteutus aidoissa ympäristössä. Siihen kuuluu olennaisena osana vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi, sekä tulosten analyysi. Katso tarkemmin liite TKIO-ekosysteemin dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.
Maahanmuuttovirasto: Vastaanottokeskustoiminta
Vastaanottopalvelut ja muun turvapaikanhakijoiden vastaanottoon kuuluvan toiminnan turvapaikanhakijalle järjestää ja tuottaa se vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi turvapaikanhakija on rekisteröity. Vastaanottopalvelut ja muu turvapaikanhakijoiden vastaanottoon kuuluva toiminta järjestetään ja tuotetaan käytännössä ja pääasiassa vastaanottokeskuksessa keskuksen henkilökunnan toimesta. Keskuksen henkilökunnan määrään ja pätevyyksiin liittyy lakisääteisiä ja muita vaatimuksia. Vastaanottopalveluihin kuuluvat majoitus, vastaanottoraha, sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, tulkki- ja käännöspalvelut sekä työ- ja opintotoiminta siten kuin vastaanottolaissa säädetään. Vastaanottokeskukset antavat muuna vastaanottoon kuuluvana toimintana turvapaikanhakijoille esimerkiksi neuvontaa ja ohjausta sekä tietoa heitä koskevista asioista, auttavat oleskeluluvan saaneiden henkilöiden kuntaan siirtymisessä, osallistuvat turvallisuuden edistämiseen yhdessä viranomaisten kanssa, järjestävät hakijoille omatoimisuutta ja pärjäämistä edistävää esikotouttavaa toimintaa. Edelleen keskukset ohjaavat vapaaehtoiseen paluuseen liittyvissä kysymyksissä, tekevät siihen liittyviä päätöksiä ja auttavat paluujärjestelyissä. Vastaanottokeskuksen tehtäviin kuuluu myös hakijan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelyyn liittyviä tehtäviä, niin hakemukseen liittyvien puhutteluiden mahdollistaminen kuin mahdollisten myönteisten päätösten tiedoksiantoon liittyviä tehtäviä. Palveluita järjestetään ja tuotetaan osin myös vastaanottokeskuksen ulkopuolisten palveluntuottajien toimesta. Esimerkiksi terveydenhuollon palveluita turvapaikanhakijoille järjestetään ja tuotetaan myös vastaanottokeskuksen ulkopuolisten julkisten ja yksityisten palveluntuottajien toimesta. Maahanmuuttovirasto on kilpailuttanut tietyt terveydenhuollon palvelut keskusten käytettäväksi. Palveluntuottaja rekrytoi keskukseen Maahanmuuttoviraston ja edellä mainitun toiminnan edellyttämän henkilöstön ja vastaa henkilöstö-, talous- ja yleishallinnollisten tehtävien järjestämisestä. Palveluntuottaja hankkii vastaanottokeskustoimintaan tarvittavat asianmukaiset kiinteistöt ja vastaa mm. turvallisuuteen, tietotekniikkaan, logistiikkaan, ruoka- ja kiinteistöhuoltoon ja muihin tarvittaviin tukipalveluihin liittyvien tehtävien ja välineistön järjestämisestä sekä toimintaan vaadittavien suunnitelmien laatimisesta. Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu liitteessä 1 Hankinnan kohteen kuvaus.
Ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen palveluiden hankinta
Tehostettu palveluasuminen ikäihmisille tarkoittaa sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 §:n mukaista asumispalvelua, joka järjestetään palvelutaloissa tai asumisyksiköissä, joissa henkilökunta on paikalla ympärivuorokauden. Palveluntuottajalla tulee olla toimintaan Aluehallintoviraston tai Valviran lupa. Hankinnan kohteena oleva palvelu on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteellä yksi (1) palvelukuvaus. Tilaajan hankinnalle asettamat yksityiskohtaiset tavoitteet ovat: 1. Asiakkaan valinnan vapauden edistäminen 2. Palvelun laadun kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi 3. Monituottajuusmallin tukeminen 4. Uusien yritysten joustavan markkinoille pääsyn mahdollistaminen 5. Kuntien taloudellista kantokykyä tukeva palvelumalli
Ikääntyneiden palveluasumisen palveluiden hankinta
Sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisella palveluasumisella tarkoitetaan palveluasunnossa järjestettävää asumista ja palveluja, kuten hoiva- ja hoitopalveluja sekä ateriapalveluja. Palveluasuminen on tarkoitettu henkilöille, joiden palvelutarve ei ole ympärivuorokautista, mutta joiden palvelutarvetta ei pystytä järjestämään kotiin. Palveluntuottajalla tulee olla toimintaan Aluehallintoviraston tai Valviran lupa. Hankinnan kohteena oleva palvelu on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteellä yksi (1) palvelukuvaus. Tilaajan hankinnalle asettamat yksityiskohtaiset tavoitteet ovat: 1. Asiakkaan valinnan vapauden edistäminen 2. Palvelun laadun kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi 3. Monituottajuusmallin tukeminen 4. Uusien yritysten joustavan markkinoille pääsyn mahdollistaminen 5. Kuntien taloudellista kantokykyä tukeva palvelumalli
Ikääntyneiden kotihoidon palvelujen hankinta
Kotihoidolla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisen kotipalvelun 19 §:ään ja terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:ään sisätyvien kotisairaanhoidon tehtävien muodostamaa kokonaisuutta. Kotihoidon tavoitteena on tukea asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja mahdollisimman itsenäistä selviytymistä kotona sekä ylläpitää ja parantaa heidän fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyään. Kotihoito myönnetään asiakkaille palvelutarpeen ja -päätösten mukaisesti. Palveluntuottajalla tulee olla toimintaan Aluehallintoviraston ja Valviran lupa. Hankinnan kohteena oleva palvelu on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteellä yksi (1) palvelukuvaus. Tilaajan hankinnalle asettamat yksityiskohtaiset tavoitteet ovat: 1. Asiakkaan valinnan vapauden edistäminen 2. Palvelun laadun kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi 3. Monituottajuusmallin tukeminen 4. Uusien yritysten joustavan markkinoille pääsyn mahdollistaminen 5. Kuntien taloudellista kantokykyä tukeva palvelumalli
Dynaaminen hankintajärjestelmä: Työnohjaus 2022-2024
Kouvolan kaupunki perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän, jonka sisällä tullaan hankkimaan Kouvolan kaupungin työyhteisöille työnohjauksen palveluita.
Tehostetun palveluasumisen hankintajärjestelmä, OSALLISTUMISPYYNTÖ SOPIMUSAJALLE 1.5.2022 – 30.4.2024
Hankittavan palvelun sisältö on kuvattu täsmällisemmin osallistumispyynnön liitteellä 2, palvelukuvaus.