Hämeenlinnan kaupunki (jäljempänä Tilaaja) pyytää tarjoustanne maankäytön ja infran suunnittelun asiantuntijapalveluun sekä viranomaispalveluiden asiantuntijapalveluun.
Hankinnassa on yksi (1) osa-alue, (osa-alue 11) jossa hankintayksikkö vertailee laatua. jolloin osallistujat vertaillaan kokonaistaloudellisesti edullisesti siten, että hinta- ja laatu arvioidaan erikseen, ja korkeimmat hinta- ja laatupisteet saanut voittaa tarjouskilpailun. Muissa osa-alueissa asiantuntijapalvelulle on asetettu henkilöpätevyyksien osalta vähimmäisvaatimukset ja halvin hinta ratkaisee. Tarkemman tiedon osa-alueen vertailusta löydät jokaisen osa-alueen kohdasta: Hankinnan kuvaus. Sopimuskaudelle valitaan 3-5 sopimuskumppania, joista jokaisen kanssa tehdään erillinen puitesopimus.
Kyseessä on suunnitteluun liittyviä konsulttitoimeksiantoja maankäytön suunnittelun ja infran tulosalueeseen sekä viranomaispalveluiden tulosalueeseen. Maankäytön suunnittelun tulosalue vastaa kaavoituksesta, katu-, viher- ja liikennesuunnittelusta, joukkoliikennesuunnittelusta sekä maapolitiikasta ja tonttituotannosta. Infran tulosalue vastaa katujen ja yleisten alueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta sekä pilaantuneisiin maihin liittyvistä tehtävistä.
Hankinnassa on mukana viranomaispalveluiden tarvittavia asiantuntijapalveluja, joilla turvataan ympäristönsuojeluviranomaisen ja terveydensuojeluviranomaisen valvontatehtävissä noudatettavien erityislakien mukaiset vaatimukset.
Osa kaupunkirakenteen perustehtäviin kuuluvista asiantuntijatöistä hankitaan ulkopuolisilta konsulteilta. Töiden jakaantuminen itse tehtäväksi ja ulkopuolelta tilattavaksi perustuu ajankohtaiseen työmäärään ja kunkin tehtävän sisältöön. Ulkopuolisilta asiantuntijoilta hankitaan pääosin sellaisia erityisosaamista vaativia selvitys- ja suunnittelutöitä, joihin kaupungilla ei ole omaa osaamista, tai kaupungin omat resurssit ei riitä.
Sopimuskauden aikana toteutettavien tehtävien alustavat tehtävänkuvaukset osa-alueille sekä konsulttityönä teetettävien toimeksiantojen osa-aleuiden 1-13 yleispiirteiset kuvaukset on kuvattu yksityiskohtaisemmin tässä tarjouspyynnössä. Kuvaukset eivät ole tarkkoja toimeksiantojen sisältöjä, vaan ne sovitaan töiden aloituksen yhteydessä. Puitejärjestely sisältää seuraavat osa-alueet:
Osa-alue 1 Kunnallistekninen suunnittelu
Osa-alue2 Geotekninen suunnittelu
Osa-alue 3 Taitorakenteiden suunnittelu
Osa-alue 4 Liikennevalosuunnittelu
Osa-alue 5 Liikennesuunnittelu
Osa-alue 6 Hulevesien hallinnan suunnittelu
Osa-alue 7 Melu-, tärinä ja akustiikkaselvitykset
Osa-alue 8 Kulttuuriympäristöselvitykset
Osa-alue 9 Arkeologiset selvitykset
Osa-alue 10 Luontoselvitykset
Osa-alue 11 Alueiden kortteleiden tonttien ja rakennusten viitesuunnitelmat
Osa-alue 12 Maankäytön suunnittelua palvelevat maastomittaukset ja pohjatutkimukset
Osa-alue 13 Maaperän ja pohjaveden pilaantumiseen liittyvät tutkimukset, selvitykset ja suunnitelmat
Kyseessä on Hankintalain 1397/2016 mukainen palveluhankinta, jonka ennakoitu arvovonlisäveroton arvo on noin 2,5 € milj. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, ja hankinta toteutetaan puitejärjestelynä siten, että kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat otetaan mukaan vertailuvaiheeseen. Yksi tarjoaja voi tarjota yhtä tai useampaa osa-aluetta, mutta yhtä osa-aluetta ei voida jakaa pienempiin kokonaisuuksiin.
Puitesopimusjärjestely kilpailutetaan yhteensä neljän vuoden ajalle. Kunkin työtehtävän yhteydessä tilaajalla on mahdollisuus käyttää ketä tahansa palveluntuottajan konsulteista sen mukaan, ketkä henkilöstöstä täyttää tarjouspyynnön henkilöstöpätevyydet., KUNNALLISTEKINEN SUUNNITTELU Tämän osa-alueen suunnittelutyöt ovat pääasiassa katujen, aukioiden ja torien
yleis-, katu-, viher- ja rakennussuunnittelua. Kohde voi koostua yksittäisistä kaduista
tai käsittää laajemman asemakaava-aluekokonaisuuden. Suunnittelutyö saattaa
sisältää myös vesihuoltolinjojen suunnittelua. Vesihuoltoon liittyvät suunnitelmat
tarkastaa ja hyväksyy Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy.
Konsultin tulee toimia yhteistyössä myös muiden suunnitteluhankkeeseen sisältyvien suunnittelijoiden kanssa, esimerkiksi liikenne- ja vihersuunnittelu.
Kunnallistekniikan yleissuunnittelu
Kunnallistekniikan yleissuunnittelua tehdään yleensä asemakaavoitukseen liittyvien
tilavarausten, katu-, jalankulku- ja pyöräilyliikennejärjestelyjen, vesihuolto- ja
hulevesijärjestelyjen, meluntorjunnan ja pohjanvahvistustarpeiden määrittämiseksi.
Kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatimiseen voi sisältyä myös mm.
katuvihreiden-, valaistusperiaatteiden ja viitoituksen suunnittelua. Yleissuunnittelua
ohjaa kaupunkirakennepalveluiden lisäksi yleensä myös Hämeenlinnan Seudun Vesi
Oy.
Yleissuunnitelma tehdään erityisesti yleisten alueiden kustannusarvioiden
laskemiseksi investointien suunnittelua ja ohjelmointia sekä rakennuttamista varten.
Katu- ja muiden yleisten alueiden yleissuunnitelma on yleispiirteinen, katu- ja
muiden yleisten alueiden laatimista ohjaava suunnitteluvaihe, joka tukee myös
kortteleiden suunnittelua.
Kohteesta laaditaan kustannusarviot. Suunnitelmien sisältöä ja ulkoasua koskevat
vaatimukset esitetään kohdekohtaisesti. Kaikessa suunnittelutyössä tulee kiinnittää
huomiota suunnittelukohteen elinkaarikustannuksiin.
Katujen katu- ja rakennussuunnitelmat
Tehtävä sisältää katujen katu- ja rakennussuunnitelmien laatimisen. Toimeksianto voi koskea myös LP-alueita sekä katujen hulevesien käsittelyyn soveltuvia alueita.
Katu- ja rakennussuunnittelua tehdään voimassa olevien asemakaavojen perusteella. Siihen kuuluu hallinnollisen aineiston (katusuunnitelmat, rakennussuunnitelmat, kustannusarviot, suunnitelmaselostus, esitteet, esittelyaineisto, koneohjausmallit) tuottaminen suunnitteluprosessissa. Rakennussuunnittelussa laaditaan kaikki kohteen rakentamiseksi tarvittavat asiakirjat ja hoidetaan rakentamisen aikaista suunnittelua.
Kohteesta riippuen toimeksiannot voivat sisältää myös esteettömyyteen, liikenneturvallisuuteen, pyöräilyn edistämiseen, hulevesien luonnonmukaiseen käsittelyyn ja rakenteiden tai rakennelmien muotoiluun liittyviä suunnittelu- ja asiantuntijatehtäviä. Ympäristön kannalta merkittävissä kohteissa toimeksiantoon voi kuulua myös visualisointi ja havainnekuvien tuottaminen sekä viestintäpalvelut.
Tehtävä sisältää katujen ja kuivatuksen rakennussuunnitelmien laatimisen. Katualueiden kuivatuksen ja pintavesien hallittuun johtamiseen myös tulvatilanteissa sekä tulvatarkasteluun on kiinnitettävä huomiota.
Tyypilliseen tehtävään kuuluu katu- ja vesihuoltosuunnittelun lisäksi yleensä geoteknistä-, viher- ja ympäristösuunnittelua. Ympäristösuunnittelu käsittää katujen päällysteiden, kuivatuksen, katuvihreän ja kadun kalusteiden, varusteiden sekä rakenteiden suunnittelun rakennussuunnitelmatasoisesti. Erityistä huomiota tulee kiinnittää mm. yleisen alueen ja tonttien välisiin saumakohtiin sekä katuaukioiden päällysteisiin, tasoeroihin, kuivatukseen ja yksityiskohtiin. Niistä tulee laatia riittävä määrä suunnitelmadetaljeja, jotta "suunnittelemattomia" ratkaisuja esim. pintakuivatuksen tai esteettömyyden osalta ei pääse syntymään.
Suunnittelutoimeksianto voi sisältää valaistus-, liikennevalo-, viitoitus- ja liikennemerkkisuunnittelua. Mikäli suunnittelutoimeksianto ei sisällä näitä, niin konsultin tulee tehdä tiivistä yhteistyötä näiden osioiden suunnittelijoiden kanssa.
Konsultin tulee selvittää nykyiset, siirrettävät ja alueelle mahdollisesti tulevat uudet johdot, sähkö- ja tietoliikennekaapelit mukaan lukien liikennetelematiikkaan liittyvät kaapelit. Teknisten verkostojen suunnitteluvastuu on laitoksilla ja operaattoreilla. Konsultin tulee olla yhteydessä heidän suunnittelijoihinsa ja konsultille kuuluu koordinointivastuu, tila- ja sijaintivarausten osoittaminen katu- ja muihin rakenteisiin. Putket, johto- ja kaapeliputket esitetään rakennepoikkileikkauksissa (lukumäärä ja omistaja) sekä pyydettäessä erillisillä johtokartoilla. Kaivannot tulee sovittaa yhteen mahdollisten muiden kaivantojen kanssa.
Suunnittelutyössä tulee huomioida myös rakentamisen työnaikaiset vaatimukset, jotta työ voidaan laadituilla suunnitelmilla tehdä turvallisesti ympäristön toimintoja vaarantamatta., GEOTEKNINEN SUUNNITTELU Osa-alueen työt liittyvät pääosin tilaajan omien liikenneväylien sekä vesihuollon linjastojen ja järjestelmien geotekniseen suunnitteluun, tavoitteena turvallinen rakentaminen. Toimeksiantoon kuuluu geotekninen suunnittelu, erilaisten pohjanvahvistustoimenpiteiden vaihtoehtotarkastelut, geotekniset laskelmat ja mallinnukset, sekä kustannusarvioiden laatiminen.
Osa-alueen toimeksiantoihin kuuluu myös maaperän rakennettavuuteen liittyvät selvitykset, joita tehdään maankäytön suunnittelun eri vaiheissa. Rakennettavuuteen liittyy myös geoteknisiä selvitystarpeita, mahdollisia alueellisia pohjatutkimustarpeita ja esirakennustoimenpiteiden tarpeen ja kustannusten arviointia.
Keskeisimmät tehtävät on mainittu ao. listauksessa:
• kaavoituksen tarvitsemat alueelliset rakennettavuusselvitykset kartoitusten ja pohjatutkimusten perusteella
• Vaativat geotekniset tutkimukset (vrt. osa-alue 12, Maankäytön suunnittelua palvelevat maastomittaukset ja maaperätutkimukset) ja niihin liittyvät laskelmat ja lausunnot
• perustamistapojen määrittely ja suunnittelu katu- sekä kunnallistekniikan linjoille pohjatutkimusten perusteella
• erilaisten pohjanvahvistustoimenpiteiden vaihtoehtotarkastelut ja suunnittelu. Vaihto-ehtotarkasteluissa otetaan huomioon myös eri vaihtoehtojen kustannukset –eli ei aina etsitä parasta vaihtoehtoa vaan ”teknistaloudellisesti” parasta
• siirtymärakenteiden suunnittelu eri tavoin perustettujen rakenteiden välille sekä pituus- että poikkisuunnassa
• routamitoitus (routanousut, routaeristeet, siirtymärakenteet yms.)
• pysyvän ja työnaikaisen tuentasuunnitelman laatiminen
• kaivantojen stabiliteettitarkastelut ja suunnittelu (tuennat, luiskat, yms.)
• pohjaveden alennussuunnitelman laatiminen
• geoteknisten riskien kartoitukset
• uusiomateriaalien käyttömahdollisuuksien selvittäminen (tekniset ja ympäristölliset perusteet)
• olemassa olevien rakenteiden huomioiminen ja hyödyntäminen (mikäli mahdollista),
• kaivumaiden muodostumisen minimointi ja niiden hyötykäytön optimointi
• työnaikaisen kuivatuksen suunnittelu leikkauksissa ja kaivannoissa
• rakentamisen ympäristöhaittojen ehkäisyn suunnittelu (mm. louhinnan aiheuttama tärinä, kaivantojen aiheuttama pohjaveden aleneminen, viereisten rakenteiden painumat, yms.
• tilaajan suunnitelmien tarkistaminen geotekniseltä katsantokannalta
• määrä- ja kustannusarvioiden laatiminen
Työssä tulee noudattaa Ympäristöministeriön asetusta pohjarakenteista 465/2014., TAITORAKENTEIDEN SUUNNITTELU Tehtävään kuuluu kaupunkiympäristön infrastruktuuriin liittyvien pysyvien rakenteiden ja rakennelmien mitoitus- ja rakennussuunnittelu. Tällaisia voivat olla sillat, tukimuurit, meluesteet, kaiteet, laiturit ja vesistörakenteet. Tehtävät saattavat olla uusien kohteiden suunnittelua tai korjattavia taitorakennekohteita.
Tehtävään sisältyy korjattavien taitorakenteiden kuntotutkimukset ja rakennesuunnittelu. Tyypillisiä töitä ovat olevien siltojen yleis- ja erikoistarkastukset, sekä toteutussuunnitelmatasoiset korjaussuunnitelmat. Uusien taitorakenteiden suunnitteluun kuuluu rakennussuunnitelmien laadinta, erilaisten pohjanvahvistustoimenpiteiden vaihtoehtotarkastelut ja geotekniset laskelmat.
Kaikkiin töihin liittyy kustannusarvion laatiminen. Rakennus- ja korjaussuunnitelmiin saattaa sisältyä lisäksi urakoinnin aikaiset suunnittelupalvelut.
Mahdollisen lupien, kuten vesistö- tai ympäristölupien, valmistelu voi kuulua toimeksiantoon. Tähän osa-alueeseen kuuluu myös siltojen kantavuuslaskentojen laatiminen.
Osa-alueen työt saattavat sisältää myös visualisointia ja arkkitehtisuunnittelua., LIIKENNEVALOSUUNNITTELU Tehtävään sisältyy liikennevalo-ohjaussuunnitelmien laatiminen joko uusiin kohteisiin tai nykyisiin saneerattaviin liikennevalo-ohjattuihin liittymiin. Suunnittelutyöt ovat liikennevalo-ohjauksen yleis-, ajoitus- ja rakennussuunnittelua. Tehtävään kuuluu myös eri vaihtoehtojen toimivuustarkasteluja. Toimivuustarkastelut edellytetään tehtäväksi siihen soveltuvilla ohjelmistoilla.
Suunnittelijan tulee tehdä tiivistä yhteistyötä kohteen muiden suunnittelijoiden kanssa. Katusuunnittelijan kanssa tulee varmistaa esimerkiksi kaista- ja ryhmitysjärjestelyiden, suojateiden sijainnin ja liittymägeometrian sopivuus valo-ohjaukseen. Ympäristö- ja valaistussuunnittelijan kanssa tulee varmistaa liikennevalopylväiden ja liikennevaloportaalien sijainti suhteessa katupuihin ja –pensaisiin sekä valaisinpylväisiin. Liikennemerkkisuunnittelijan kanssa tulee selvittää liikennemerkkien asentaminen liikennevalopylväisiin.
Tehtävään voi sisältyä myös liikennevalojen toiminnan seurantaa ja arviointia joko etänä liikennevalojen keskusjärjestelmällä tai maastossa., LIIKENNESUUNNITTELU Työ voi sisältää erilaajuisia kaavoitukseen sekä katu- ja kunnallistekniseen suunnitteluun ja joukkoliikenteeseen liittyviä liikenneselvityksiä, liikennejärjestelyjen esi- ja yleissuunnittelua, suunnitelmiin ja selvityksiin liittyvää vaikutusten arviointia, toimivuustarkasteluja, liikenne-ennusteiden laadintaa, liikennelaskentoja sekä pysäköintiselvityksiä. Liikenne-ennusteet ja toimivuustarkastelut edellytetään tehtäväksi siihen soveltuvilla ohjelmistoilla.
Selvityksissä voidaan kuvata liikenteen nykytilanne, huomioida aiemmin laaditut suunnitelmat ja selvitykset sekä arvioida tulevaisuuden liikenne-ennusteet. Selvityksissä voidaan tarkastella tulevaa maankäyttöä ja sen liittymistä nykyiseen ja tavoitetilanteen liikenneverkkoon kaavatason edellyttämällä tarkkuudella ja kaavan vaikutusten edellyttämässä laajuudessa huomioiden mm. maankäytön aiheuttamat liikennemäärät, liikenteelliset vaikutukset liikenneverkkoon, toteutuskustannuksiin, liikenteelliseen toimivuuteen, liikenneturvallisuuteen ja esteettömyyteen huomioiden kaikki kulkumuodot.
Liikenteenohjauksen suunnittelu:
Työ sisältää suunnittelukohteen liikennemerkki-, viitoitus- ja tiemerkintäsuunnitelmat sekä portaalien mitoitussuunnitelmat. Suunnitelmien tulee perustua voimassa oleviin asemakaavoihin, katu- ja kunnallistekniikan suunnitelmiin ja niiden tulee sopia yhteen vallitsevan maastotilanteen kanssa. Suunnitelman laajuus voi vaihdella yksittäisestä katuosuudesta laajempiin aluekokonaisuuksiin. Toimeksiannot voivat koskea pysyviä järjestelyjä sekä työnaikaisia, tapahtumiin liittyviä tai muita tilapäisiä liikenteen ohjaustarpeita. Suunnitelmat laaditaan kaupungin kuvausteknisen ohjeistuksen mukaisesti. Luovutettavaa suunnitelma-aineistoa on pystyttävä muokkaamaan Novapoint-ohjelmistolla (Road Sign- ja Road Marking-sovellukset). Kohteesta laaditaan kustannusarviot., HULEVESIEN HALINNAN SUUNNITTELU Hulevesiselvityksiä tehdään maankäytön suunnittelun eri vaiheissa, ja niiden yleinen tavoite on täyttää lakien asettamat vaatimukset. Tyypillisesti hulevesiselvitys tehdään yleis- tai asemakaavan vaikutusten arvioimiseksi. Hämeenlinnan kantakaupunkiin tai pitäjiin sijoittuvissa suunnittelukohteissa voidaan hyödyntää laadittua hulevesimallia.
Hulevesien hallinnan yleissuunnitelmaan sisältyy hulevesien määrällisen ja laadullisen hallinnan suunnittelutehtävät, joissa arvioidaan hulevesien hallinnan tarvetta valuma-aluetarkastelun kautta. Yleissuunnitelmissa arvioidaan tarvittavien hallintatoimenpiteiden vaikutukset (huleveden laatu ja määrä), alustavat mitoitukset, tulvareitit ja kustannusarviot. Erityisnäkökohtana huomioidaan rakentamisen aikaiset hulevedet ja hulevesien hallintaratkaisujen kunnossapito. Yleissuunnitelmat raportoidaan tiiviillä raportilla, johon tyypillisesti liitetään havainnolliset karttaesitykset. Hulevesien hallinnan yleissuunnitteluun saattaa sisältyä hulevesimallinnuksia.
Valittavan puitesopimuskumppanin on pystyttävä tarkastelemaan nykyisten hulevesijärjestelmien kapasiteettien riittävyyttä ja uusien järjestelmien mitoitusta käyttäen lähtötietona kantakaupungin ja pitäjät sisältävää hulevesimallia (SWMM). Tarjoajan on esitettävä, mitä ohjelmistoja sillä on mallinnuksiin käytettävissään.
Hulevesijärjestelmien ja -viemäriverkostojen rakennussuunnitelmissa laaditaan yksityiskohtaiset toteutussuunnitelmat, joiden avulla voidaan pyytää urakkatarjoukset kyseisten kohteiden rakentamisesta. Tyypillisesti rakennussuunnitelman alkuvaiheessa tarkistetaan yleissuunnitteluvaiheessa arvioitu mitoitus suunniteltaville järjestelmille.
Osa-alueen töissä tulee ottaa huomioon hulevesien kokonaisvaltainen hallinta perinteisen hulevesien poisjohtamisen sijaan. Tavoitteena on vähentää hulevesien muodostumista ja estää niiden laadun heikkeneminen. Suunnittelussa tulee pyrkiä hulevesien hyödyntämiseen syntypaikalla, imeyttämiseen maaperään ja viivyttämiseen. Mahdollisuuksien mukaan tulisi suosia luontopohjaisia ratkaisuja, kuten hulevesikosteikkoja ja biosuodatusalueita. Suunnittelussa tulee myös kiinnittää huomiota hulevesijärjestelmän kunnossa- ja ylläpitokustannuksiin. Tarvittaessa laaditaan myös kunnossapitokortit uusista hulevesijärjestelmistä., MELU- JA TÄRINÄSELVITYKSET Melu- (liikenne-, teollisuus-, ympäristömelu), tärinä- ja akustiikkaselvityksiä tehdään maankäytön suunnittelun eri vaiheissa ja niiden yleinen tavoite on täyttää kaavaratkaisussa nykylainsäädännön vaatimukset. Selvitysten yhteydessä hyödynnetään olemassa olevia lähtötietoja, esimerkiksi melusta tai sen aiheuttajasta tehtyjä laskelmia, mittauksia ja mallinnuksia. Laadittavissa mallinnuksissa huomioidaan nykytilanne ja tuleva tilanne tavoitevuonna sekä ympäristön elementit; mm. maaston muodot ja maaperä, rakennettu ympäristö, liikenneverkon ominaispiirteet kuten nopeusrajoitukset ja olemassa olevat meluesteet.
Melun ja tärinän suhteen selvitystarpeita aiheuttavat mm. Hämeenlinnan kantakaupungin läpi kulkevat valtatiet 3 ja 10 sekä päärata. Yleiskaavatasolla tulee tarvittaessa melun näkökulmasta kriittisillä alueilla antaa suosituksia toimintojen välisistä etäisyyksistä tai antaa suosituksia meluntorjunnan keinoista. Konsultin tulee esittää mitä eri toteutustapoja, mittalaitteita ja tietokoneohjelmia sillä on käytössään ja tärinäselvitysten tekoa varten. Selvityksessä annetaan ohjeet melutilanteen huomioimiselle kaavassa ja jatkosuunnittelussa kaavatason edellyttämällä tarkkuudella.
Selvitysten yhteydessä syntyy raportti (doc ja pdf) sekä melunleviämismalleista tietokantapohjainen paikkatietoaineisto. Aineiston tulee täyttää saavutettavuuden vaatimukset. Tilaaja saa vapaat käyttö-, muutos- ja levitysoikeudet kaikkiin työn tuloksiin.
MELU-, JA TÄRINÄSELVITYKSET HANKINTAYKSIKÖN VIRANOMAISPALVELUIDEN YMPÄRISTÖNSUOJELU- JA TERVEYDENSUOJELULAINSÄÄDÄNNÖN NÄKÖKULMASTA.
Melu- ja tärinämittauksia tehdään tarvittaessa ulkotiloissa osana ympäristönsuojeluviranomaisen ja sisätiloissa osana terveydensuojeluviranomaisen valvontatehtäviä. Mittaamisessa ja raportoinnissa noudatetaan voimassaolevaa ympäristömelun mittausohjetta tai terveydensuojelulainsäädännön soveltamisohjetta. Ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomainen edellyttää tulosten vertaamista voimassa oleviin melutason ohjearvioihin ulko- ja/tai sisätiloissa., KULTTUURIYMPÄRISTÖN SELVITYSTEN ASIANTUNTIJAPALVELUT Hämeenlinna on Suomen vanhin 1639 perustettu sisämaakaupunki. Vanajavedenlaakso on rakennuskulttuuriltaan monipuolinen alue Hämeen ydinalueella. Suojainen ja kapea Vanajaveden laakso on antanut suotuisat edellytykset kulttuurin kehittymiselle.
Kulttuuriympäristöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksesta syntynyttä ja muotoutunutta ympäristöä sen eri aikakausina syntyneine kerroksineen. Kulttuuriympäristön selvityksissä yleisenä tavoitteena on kuvata kohteen kulttuuriympäristöä siten, että ympäristön historiallinen merkityssisältö voidaan tulkita ja että ympäristön kulttuurihistorialliset arvot voidaan määritellä. Kulttuuriympäristön selvityksessä tulee arvottamisen kautta arvioida ympäristön kehittämispotentiaalia, haavoittuvuutta ja muutoksensietokykyä.
Valittavan puitesopimuskumppanin on pystyttävä laatimaan eri laajuisia kulttuuriympäristön selvityksiä kaavatasosta riippuen esim. yleiskaavoissa laajoina, monimuotoisina alueina (ns. kulttuuriympäristövyöhykkeinä), joissa on esillä samanaikaisesti useita kulttuuriympäristöteemoja tai aikakerroksia. Kulttuuriympäristöanalyysia (esim. DIVE-menetelmä) käyttäen selvitetään kulttuuriympäristön nykytila, luonne ja historiallinen merkitys, ympäristön luettavuus, sen arvot ja mahdollisuudet sekä herkkyys- ja muutoksensietokyky ja yhdyskuntarakenteen kehittämistoimenpiteiden sovittaminen erityisiin kulttuuriympäristöarvoihin. Kaavamääräyksiä varten on selvitettävä vaalittavat ominaispiirteet ja arvot sekä muutoksensietokyky, jotka helpottavat tulkintojen tekemistä kaavaa ja sen vaikutusten arviointia varten. Selvitykset tulee laatia maankäytön suunnittelun tarpeista lähtien huomioiden kaavatason edellyttämä tarkkuus. Selvityksiä voidaan tarvita asema- ja yleiskaavoihin ja täydennysrakentamishankkeisiin.
Selvitysten yhteydessä syntyy raportti (doc ja pdf) sekä tietokantapohjainen paikkatietoaineisto. Aineiston tulee täyttää saavutettavuuden vaatimukset. Tilaaja saa vapaat käyttö-, muutos- ja levitysoikeudet kaikkiin työn tuloksiin., LUONTOSELVITYKSET Hämeenlinna sijaitsee Etelä-Hämeen lehtokeskuksen alueella, missä luonto on rehevää, vaihtelevaa ja monipuolista. Maankäytön suunnittelussa ihmisten ja monimuotoisuuden huomioimisen tarpeet voivat olla vastakkaisia. Alueiden käytön suunnittelun ja luonnonvarojen kestävän käytön tueksi tarvitaan ajantasaista luontotietoa.
Luontoselvityksellä tarkoitetaan tietyn alueen luonnonarvojen selvittämistä sisältäen olevien tietojen kokoamisen, tarvittavat maastotyöt, arvottamisen, suositusten antamisen sekä tulosten raportoinnin. Luontoselvityksiä tehdään maankäytön suunnittelun eri vaiheissa, ja niiden yleinen tavoite on täyttää lainsäädännön asettamat vaatimukset. Pääasiassa luontoselvityksiä laaditaan yleis- ja asemakaavoituksen tarpeisiin. Lisäksi voidaan teettää erilaisia viheralueiden suunnitteluun, rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyviä luontoarvojen ja eliölajien kartoituksia sekä vaikutusselvityksiä.
Valittavan puitesopimuskumppanin on pystyttävä laatimaan erilaajuisia ja -tyyppisiä luontoselvityksiä selvitysalueesta riippuen. Selvityksen kohteena voivat olla alueen luontotyypit (LuTu-luokittelu, uhanalaiset luontotyypit, luontodirektiivin luontotyypit, luonnonsuojelulain ja vesilain suojellut luontotyypit, muut huomioitavat luontotyypit sekä metsälain erityisen tärkeät elinympäristöt ja METSO-elinympäristöt), alueen lajisto ja lajit (uhanalaiset lajit, luonto- ja lintudirektiivin lajit, muut huomioitavat lajit, haitalliset vieraslajit) ja alueeseen liittyvät ekologiset verkostot. Selvityksen tuloksissa tulee arvioida, millainen merkitys yksittäisen elinympäristön tai ekologisen yhteyden muutoksella on ekologiseen verkostoon ja arvioida kaavan toteutuksesta luonnonympäristöön kohdistuvia vaikutuksia.
Selvitysten laatiminen tapahtuu yhteistyössä kaupungin kaavoittajien, ympäristöviranomaisten ja Hämeen ELY-keskuksen edustajien kanssa, jotta voidaan yhteensovittaa maankäytön suunnittelua alueen luontoarvoihin ja kehittää maankäytöllisiä ratkaisuja selvitysten pohjalta (tulosten kaavallinen tulkinta). Kaavamääräyksiä varten on selvitettävä vaalittavat luontoarvot sekä muutoksensietokyky, jotka helpottavat tulkintojen tekemistä kaavaa ja sen vaikutusten arviointia varten.
Selvitysten yhteydessä syntyy raportti (doc ja pdf) sekä tietokantapohjainen paikkatietoaineisto. Puitesopimuskumppanin tulee lisäksi siirtää syntyvä lajitieto valtakunnalliseen lajitietokeskuksen portaaliin. Aineiston tulee täyttää saavutettavuuden vaatimukset. Tilaaja saa vapaat käyttö-, muutos- ja levitysoikeudet kaikkiin työn tuloksiin., ALEUIDEN, KORTTELEIDEN, TONTTIEN JA RAKENNUSTEN VIITESUUNNITELMAT Viitesuunnitelma on suunnitelma, joka toimii pohjana kaavaratkaisun kehittämisessä. Se voi esittää yleisen tavoitetilan tai tarkemman suunnitelman, jonka perusteella päätetään, mihin suuntaan kaavahanketta viedään. Alueiden, kortteleiden, tonttien ja rakennusten viitesuunnitelmia laaditaan yleensä asemakaavojen tai kaavarunkoalueiden suunnittelun alkuvaiheessa. Viitesuunnitelmien kautta etsitään vaihtoehtoja alueen, korttelin, tontin, uudisrakennuksen tai muutettavan rakennuksen toteutukselle. Viitesuunnittelu on tärkeä osa kaavahankkeen konseptointia; se toimii lähtötietojen ja tavoitteiden kokoajana ja selkiyttäjänä. Sillä saadaan tutkittua kaupunkirakenteellisia ja arkkitehtonisia ominaisuuksia sekä vertailtua ideoita ja ratkaisuja.
Viitesuunnitelma on lähtökohtaisesti yleispiirteinen ja voi kohdistua laajemmalle kuin varsinaiselle kaavan suunnittelualueelle. Yleisesti viitesuunnittelu on kuitenkin aina monialaista, eikä keskity esimerkiksi ainoastaan rakennuksen arkkitehtonisten ominaisuuksien tarkasteluun. Viitesuunnittelussa on tarpeen yhdistää erilaisia tarkastelunäkökulmia (esim. kaupunkikuva, viihtyisyys, liikennejärjestelyt, melu ja tärinä, yhdyskuntatekniikka, kulttuuriympäristön sekä maisema- ja luonnonarvojen huomioiminen, esteettömyys, turvallisuus, ilmastonmuutoksen torjumiseen ja sopeutumiseen liittyvät ratkaisut sekä toteuttamiskustannukset). Tarjoajan on pystyttävä muodostamaan monialainen työryhmä kattavan viitesuunnitelman laatimista varten.
Viitesuunnitelmalle on ominaista, että sitä kehitetään yhdessä tilaajan kanssa, ja että se saa lopullisen muotonsa prosessin aikana. Eri vaihtoehtoja voidaan käsitellä eri laajuudessa. Viitesuunnitelmassa on huomioitava alueelle laaditut selvitykset.
Viitesuunnitelma esitetään tarvittavassa laajuudessa, tapauskohtaisesti sovittavin asiakirjoin. Näitä voivat olla esim. asemapiirustus, tontinkäyttösuunnitelma, pohja- ja julkisivukaaviot, alueleikkaukset, sanallinen selostus ja taulukot sekä havainnollistavat kuvasovitukset, visualisoinnit tai vastaavat. Lisäksi viitesuunnitelman laatijaa voidaan velvoittaa osallistumaan esimerkiksi hanketta koskevaan esittelytilaisuuteen.
Viitesuunnitelmien yhteydessä syntyvä aineisto luovutetaan tilaajalle yhtenäisenä kokonaisuutena helposti säilytettävässä muodossa (esim. pdf). Kuvamateriaali sekä tietokantapohjainen paikkatietoaineisto (kaupungin koordinaatistossa) toimitetaan tilaajalle erillisinä tiedostoina tarvittaessa. Aineiston tulee täyttää saavutettavuuden vaatimukset. Tilaaja saa vapaat käyttö-, muutos- ja levitysoikeudet kaikkiin työn tuloksiin., MAANKÄYTÖN SUUNNITTELUA PALVELEVAT MAASTOMITTAUKSET JA POHJATUTKIMUKSET Tämä osa-alue kattaa pienimuotoiset maastomittaukset ja pohjatutkimukset, joita tarvitaan esimerkiksi uusien asemakaava-alueiden, katujen tai yleisten alueiden suunnittelun lähtötiedoiksi. Pohjatutkimuksilla kartoitetaan maan olosuhteet, mahdolliset vanhat pohjarakenteet ja maanalaiset rakenteet. Pohjatutkimukset antavat tarkan kuvan maaperän vallitsevista ja rakentamiseen vaikuttavista olosuhteista.
Maastomittausten ja pohjatutkimuksien suorittaja vastaa työn toteutusta varten vaadittavista luvista, pidettävistä katselmuksista ja tiedottamisesta, liikenteenohjaus- ja turvallisuussuunnitelmista, ympäristö- ja muista riskeistä sekä tutkimuspisteiden toteutustavasta ja alueen jälkitöistä.
Kaikki pohjatutkimukset on toimitettava tek- tai npinf-muodossa ja maastomittaukset gt-muodossa tai muussa tilaajan kanssa sovitussa muodossa.
Suunnittelun tekee tilaaja itse. Geoteknisesti vaativat kohteet sisältyvät osa-alueeseen 2., geotekninen suunnittelu.
Tarjoajan vastuuhenkilöstön soveltuvuusvaatimuksena on soveltuva koulutus. Koulutusvaatimuksen katsotaan täyttyvän seuraavilla tutkinnoilla:
• insinööri AMK (rakennus- ja yhdyskuntatekniikan alalta),
• rakennusmestari AMK,
• soveltuva diplomi-insinöörin tutkinto
• tai aiempi alempaa korkeakoulututkintoa vastaava opistotasoinen tutkinto
Lisäksi henkilöstöltä edellytetään vähintään kahden vuoden työkokemusta maastomittauksista ja maaperätutkimusten suorittamisesta. Työkokemuksen tulee olla päätoimista ja kertynyt vuoden 2015 jälkeen. Työkokemukseksi lasketaan vain valmistumisen jälkeinen työkokemus. Avustavia tehtäviä voi tehdä tarjoajalla työskentelevät harjoittelijat ja muu henkilöstö, joka ei täytä edellä mainittua pätevyyttä.
Pohjatutkijalla on oltava riittävä pätevyys suorittaa pohjatutkimuksia. Pätevyys osoitetaan Suomen Geoteknillisen yhdistyksen myöntämällä pohjatutkijan pätevyydellä. Myönnetty pätevyys edellyttää riittävää työkokemusta ja perehdytystä pohjatutkimuksiin., MAAPERÄN JA POHJAVEDEN PILAANTUMISEEN LIITTYVÄT TUTKIMUKSET, SELVITYKSEN JA SUUNNITELMAT Tämä suunnittelualue sisältää muun muassa seuraavia tehtäviä:
• pilaantuneisuustutkimukset
• kunnostuksen yleissuunnitelmat ja urakka-asiakirjojen laadinta
• kunnostukseen liittyvät riskinarvioinnit, seurantasuunnitelmat ja suunnitelmien
mukaiset palvelut
• kunnostukseen liittyvien lupahakemusten laadinta
• kunnostuksen turvallisuuskoordinaattorin tehtävät
• kunnostuksen rakennussuunnitelmat
• kunnostuksen valvontatehtävät
• vanhoihin kaatopaikkoihin liittyvät tutkimus-, suunnittelu- ja tarkkailu-, sekä
kunnostuskohteiden jälkitarkkailutehtävät.
• hankintoihin (esim. vastaanottomaksujen kilpailutus) liittyvät asiantuntijapalvelut
• Pilaantuneisuuden tutkija ja kunnostussuunnitelman tekijä laatii myös
puhdistustyön toteutuksen kustannusarvion.
• maaperään ja pohjaveteen kohdistuvien vaikutusten kokonaisvaltainen riskinarviointi ympäristönsuojelun ja/tai terveydensuojelun valvonnan näkökulmasta
Tähän osa-alueeseen valittavalla konsultilla tulee olla pilaantumiseen liittyvän
ympäristöteknisen osaamisen lisäksi riittävä geotekniikan ja maarakentamisen
osaaminen. Tarjoajan valvonta- ja projektinhallintahenkilöstön
soveltuvuusvaatimuksena on soveltuva koulutus.
Koulutusvaatimuksen katsotaan
täyttyvän seuraavilla tutkinnoilla:
• insinööri AMK (ympäristö-, rakennus- tai yhdyskuntatekniikan alalta)
• muu ympäristöalan korkeakoulututkinto
• soveltuva diplomi-insinöörin tutkinto
• tai aiempi alempaa korkeakoulututkintoa vastaava opistotasoinen tutkinto
Lisäksi henkilöstöltä edellytetään vähintään kahden vuoden työkokemusta
vastaavista tehtävistä. Työkokemuksen tulee olla päätoimista ja kertynyt vuoden
2019 jälkeen. Työkokemukseksi lasketaan vain valmistumisen jälkeinen
työkokemus. Avustavia tehtäviä voi tehdä tarjoajalla työskentelevät harjoittelijat ja
muu henkilöstö joka ei täytä edellä mainittua pätevyyttä
Harjoittelijoiden tuntiveloitus on enintään 70 % henkilöroolin normaalista tuntiveloitushinnasta. Raporttien laadunvarmistusprosessista ei makseta erillistä korvausta. Tuntihinnat sisältävät matka- ja kulukorvaukset. Mahdollisista henkilörooleista poikkeavista tehtävistä pyydetään erikseen tarjous.
Tämän osa-alueen osalta Hankintayksikkö on asettanut vähimmäisvaatimukset asiantuntijapalvelun laadun osalta ja halvin hinta ratkaisee. Kullekin henkilöroolille on painotettu maksimipisteet jotka halvin henkilöroolille annettu hinta saa. Muut hinnat, määräytyvät suhteessa halvimpaan. Esim.
Tämän osa-alueen osalta Hankintayksikkö on asettanut vähimmäisvaatimukset asiantuntijapalvelun laadun osalta ja halvin hinta ratkaisee. Halvin hinta muodostuu siitä, että jokainen yksikköhinta lasketaan yhteen. Yhteen lasketuista yksikköhinnoista muodostuu kokonaishinta, joka on vertailuhinta. Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa hintapisteiden maximipisteet 100p ja muut suhteessa siihen kaavalla: halvin hinta /tarjottu hinta *maximipisteet, ARKEOLOGISET SELVITYKSET Hämeenlinna on Suomen vanhin 1639 perustettu sisämaakaupunki. Vanajavedenlaakso on rakennuskulttuuriltaan monipuolinen alue Hämeen ydinalueella. Suojainen kapea Vanajaveden laakso on antanut suotuisat edellytykset kulttuurin kehittymiselle.
Arkeologisia selvityksiä tehdään maankäytön suunnittelun eri vaiheissa, ja niiden yleinen tavoite on täyttää lakien asettamat vaatimukset. Arkeologisten selvitysten tavoitteena on luoda kattava yleiskuva selvitysalueen arkeologisesta kulttuuriperinnöstä ja tuottaa tietoa alueella sijaitsevien arkeologisten kohteiden määrästä, sijainnista, tyypeistä, ajoituksesta ja laajuudesta. Arkeologiset selvitykset voidaan jakaa tavoitteiden, kattavuuden ja menetelmien mukaisesti esimerkiksi kaavainventointeihin, teemainventointeihin ja ja tarkkuusinventointeihin.
Valittavan puitesopimuskumppanin on pystyttävä laatimaan erilaajuisia ja -tyyppisiä arkeologisia selvityksiä alueesta riippuen. Inventoinnin tyyppejä ovat esimerkiksi arkistoselvitys, arkistoinventointi, yleisinventointi, teemainventointi sekä tarkkuusinventointi. Inventointien lisäksi valittavan puitesopimuskumppanin on tarvittaessa pystyttävä hyödyntämään kohteen luonteeseen soveltuvia prospektimenetelmiä (esim. maatutkaluotaus, metallinetsinkartoitus, viistokaikuluotaus, pintapoiminta, kairaukset ja koepistot) ja suorittamaan arkeologisia kaivauksia. Valittavan puitesopimuskumppanin on noudatettava Museoviraston laatimaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjetta.
Laadittavissa selvityksissä tulee selvitystyön tuloksia peilata suunniteltuun maankäyttöön ja arvioida kohteen maankäytön mahdollisuuksia. Kaavamääräyksiä varten on selvitettävä vaalittavat arkeologiset arvot sekä muutoksensietokyky, jotka helpottavat tulkintojen tekemistä kaavaa ja sen vaikutusten arviointia varten. Selvityksiä voidaan tarvita asema- ja yleiskaavoihin ja täydennysrakentamishankkeisiin. Selvitysten yhteydessä syntyy raportti (doc ja pdf) sekä tietokantapohjainen paikkatietoaineisto.,
Ilmoitusnumero |
2025-026939 |
Ilmoitusta kuvaavat CPV-Koodit |
Arkkitehti-, rakennus-, insinööri- ja tarkastuspalvelut (71000000) |
Ilmoitustyyppi |
Hankintailmoitus (tarjouspyyntö) |
Aluekoodi |
FI1C2 |
Osoitetiedot |
Hämeenlinnan kaupunki Wetterhoffinkatu 2 13100 Hämeenlinna FIN |
Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä |
|
Liitteet |
|
Lähde |
Hilma |