Tekoälyavusteisen chatbotin hankinta pilotointiin Maanmittauslaitoksen verkkosivuille Maanmittauslaitos tuottaa tietoa, palvelua ja tutkimusta Maasta. Yli 200-vuotias Maanmittauslaitos tekee erilaisia maanmittaustoimituksia, kuten lohkomisia ja tilusjärjestelyjä sekä tuottaa kartta-aineistoja ja edistää niiden käyttöä. Maanmittauslaitos turvaa maanomistuksen ja luototusjärjestelmän ylläpitämällä kiinteistöjen ja osakehuoneistojen tietoja rekistereissään ja huolehtimalla omistusoikeuksien rekisteröinneistä ja kiinnityksistä. Keskeisiin tehtäviin kuuluu myös paikkatiedon tutkimus ja soveltaminen Suomessa ja kansainvälisesti.
Maanmittauslaitoksella on toimipaikkoja 26 paikkakunnalla ympäri Suomen, Maarianhaminasta Ivaloon. Työntekijöitä on yhteensä noin 1800. Maanmittauslaitoksen toiminnassa kehitetään jatkuvasti vastuullisuutta, millä tarkoitetaan Maanmittauslaitoksessa ympäristön, ihmisten ja talouden hyvinvoinnin näkökulmien huomioimista päätöksenteossa, tutkimuksessa, kehittämisessä ja arjen työnteossa.
Maanmittauslaitoksen verkkosivuilla vierailee kuukausittain noin 300 000 kävijää, ja katselukertoja on noin miljoona, verkkosivut ja niiden kautta avautuvat verkkopalvelut ovat saatavilla ympärivuorokautisesti. Verkkosivuston pääasiallisena käyttötarkoituksena on asiakkaiden asioinnin tukeminen sekä Maanmittauslaitoksen julkinen viestintä ja tiedottaminen. Verkkosivusto toimii sähköisen asioinnin aloituspisteenä.
Maanmittauslaitoksen verkkosivut antavat käyttäjälle tietoa Maanmittauslaitoksen palveluista. Palautteiden perusteella sivustolta tarvittavaa tietoa ei aina löydy helposti, minkä takia osa asiakkaista ottaa yhteyttä Maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun selvittääkseen asiaansa. Maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun tulee vuosittain noin 120 000 puhelua, 80 000 sähköpostia, 30 000 verkkosivujen kautta tulevaa palvelupyyntöä ja 20 000 live chat-yhteydenottoa.
Tavoitteena on saada siirrettyä asiakkailta asiakaspalveluun tulevia neuvontapyyntöjä geneeristä tekoälyä hyödyntävän chatbotin vastattavaksi. Lisäksi chatbotin tulee pystyä ohjaamaan asiakas jatkamaan asiointiaan oikeaan asiointi- tai palvelukanavaan, koska esimerkiksi asiakkaan henkilötietoja vaativat asiat hoidetaan jatkossa ensisijaisesti vahvaa tunnistautumista vaativan Maanmittauslaitoksen Asiointipalvelun kautta.
Maanmittauslaitos toteuttaa kilpailutuksen tekoälyavusteisesta palvelusta ja pyytää tällä tarjouspyynnöllä toteutusratkaisua Maanmittauslaitoksen verkkosivuille (www.maanmittauslaitos.fi) pilotointitarkoitukseen. Hankinta sisältää palvelun käyttöönoton.
Tarkempi kuvaus tarjouspyynnön kohteena olevasta palvelusta on tarjouspyynnön liitteellä 1 Hankinnan kohteen kuvaus.,