Vanhusten ympärivuorokautinen asuminen 2026

Suomi | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Julkaistu 3 viikkoa sitten | 15.11.2025 Määräaika: 1 viikko kuluttua | 17.12.2025 10:00 Alkuperäinen ilmoitus

Tällä tarjouspyynnöllä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (jäljempänä Tilaaja) pyytää tarjousta vanhusten ympärivuorokautisesta palveluasumisesta yksityisiltä palveluntuottajilta.

Tämä on hankinnan 1. avaus.

Jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat tarjousmenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä antamalla tarjouksellaan:

• Alentaa aikaisemmin tarjoamansa palvelun hintaa
• Jättää tarjouksen uuden yksikön tai osakohteen osalta

Tilaaja hankkii tämän tarjouspyynnön mukaisia palveluja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion rajoissa, jossa on huomioitu hyvinvointialueen valtiolta saama vuosittainen rahoitus. Hankittavan palvelun määrä voi vaihdella sopimuskaudella. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tilaaja varaa oikeuden järjestää palvelua myös palvelusetelillä tai muuttaa Palveluntuotantoa omaksi toiminnaksi.

Hankittavat palvelut on määritelty tarkemmin liitteessä "Vanhusten asumisen palvelukuvaus 2025_1Avaus", jossa kerrotaan hankittavien palvelujen laadulle asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset sekä kuvataan hankittavien palvelujen sisältö ja tavoitteet sekä arvioitu palvelun tarve.

Ympärivuorokautisella palveluasumisella tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista asumispalvelua, joka järjestetään asumisyksiköissä, joissa henkilökunta on paikalla ympärivuorokautisesti ja asiakas saa asumisyksikön henkilöstöltä viipymättä ja vuorokaudenajasta riippumatta hoitoa ja huolenpitoa myös äkilliseen tarpeeseensa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä, jotka palvelutarpeen arvion perusteella tarvitsevat liitteessä "Vanhusten asumisen palvelukuvaus 2025_1Avaus" kuvattujen palvelukokonaisuuksien palveluita.

Palvelujen laatuvaatimuksilla turvataan vanhusten mielekäs ja arvokas arki. Palvelukuvauksessa esitetyt laatuvaatimukset ovat vähimmäisvaatimuksia asumisyksikön toiminnalle. Kaikkien tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vähimmäislaatuvaatimusten ja tavoitteiden tulee täyttyä täysimääräisesti jokaisen tarjotun palvelun kohdalla koko sopimuskauden ajan. Kaikki palvelujen sisällölle ja laadulle asetetut vaatimukset sisältyvät palvelun hintaan.

OSATARJOUSMAHDOLLISUUDET

Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille vanhuksille (palvelutuote A)

Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (palvelutuote B)

Ympärivuorokautinen palveluasuminen erittäin haastavasti käyttäytyville vanhuksille (palvelutuote C), (mitoitus vähintään 0,7)

Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdetaustaisille vanhuksille (palvelutuote D)

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (palvelutuote E)

Ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote F)

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote G)

Osakohteissa A ja B yksikön tulee sijaita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tai sen rajakunnan alueella. Rajakunta on kunta, jolla on yhteinen maantieteellinen raja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa.

Osakohteissa C, D, E, F ja G yksikön tulee sijaita Uudenmaan maakunnan alueella.

Osakohteessa A käytetään sähköistä huutokauppaa, joka on kuvattu liitteessä "Sähköisen huutokaupan kuvaus".

TARJOUSTEN KÄSITTELY JA TARJOAJIEN KELPOISUUDEN ARVIOINTI

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan seuraavasti:

• Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
• Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
• Hankintayksikkö tekee välipäätöksen osakohteessa A huutokauppavaiheeseen kutsuttavista tarjoajista
• Osakohteessa A huutokauppakutsu lähetetään valituille tarjoajille
• Osakohteen A sähköinen huutokauppa avautuu
• Käydään tarjouskilpailu huutokaupan säännöillä
• Alin tarjous voittaa, viimeisimmän tarjouksen jälkeen odotetaan kymmenen (10) minuuttia.

TARJOUSTEN TARJOUSPYYNNÖN MUKAISUUDEN TARKISTAMINEN (Kaikki osakohteet)

Tarjouksen on vastattava tarjouspyyntöä ja sen liitteitä sekä niissä mainittuja vaatimuksia. Tarjotun palvelun tulee olla tarjouspyynnön asiakirjojen sisällön mukaisia. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei oteta huomioon. Tarjous ei saa olla ehdollinen. Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä olla hyväksymättä mitään tarjousta tai keskeyttää hankinta, mikäli tarjotun palvelun hinta ylittää sille varatun määrärahan. Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä hankintayksikön edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi, ettei hankintayksikkö voi tarjouskilpailun tuloksia hyödyntää, hankintayksikkö voi keskeyttää hankintamenettelyn kokonaan tai osittain.

Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan hylätä. Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjoaja, joka ei täytä vaadittuja teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä, voidaan sulkea tarjouskilpailusta pois.

Myöhästynyttä tarjousta ei oteta tarjouskilpailussa huomioon. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteissä olevat ehdot.

TARJOUSTEN VERTAILU (Kaikki osakohteet)

Tarjousten vertailuvaiheeseen pääsevät tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajalle (ja hänen alihankkijalleen), tarjottavalle palvelulle ja tarjouksen muodolle asetetut kelpoisuusehdot. Hankintayksikkö ei tee sopimusta valitun Palveluntuottajan kanssa, jos kaikki
ehdottomat vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa ja sen liitteissä., Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille vanhuksille (Palvelutuote A) Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on sairauksista ja ikääntymisestä johtuvia toimintakyvyn rajoitteita ja haasteita sekä usein myös keskivaikea tai vaikea muistisairaus, joka estää asiakkaan itsenäisen selviytymisen kotiin tuotettavista tukitoimista ja palveluista huolimatta. Asiakkailla voi myös olla harhoja, jotka aiheuttavat turvattomuutta sekä käytösoireita. Asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa apua päivittäisissä toiminnoissa ja terveytensä hoidossa. Avuntarve on säännöllistä ja toistuvaa siten, että asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa ympärivuorokautista valvontaa. Pitkäaikaisen palveluasumisen asiakkaat eivät selviydy kotiin järjestettävien palveluiden turvin.

Asiakkaalla on hoitojakson alkaessa kohtalaisesti fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn rajoituksia. Asiakkaalle voidaan järjestää palvelu myös vaikeisiin psyykkisiin, sosiaalisiin tai turvallisuuteen liittyviin ongelmiin perustuen. Asiakkaat selviytyvät päivittäistoiminnoista yleensä yhden tai kahden henkilön auttamana. Hoidon tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen sekä sairauksien hyvä hallinta ja hoito. Tavoitteena on, että asiakas kokee olonsa turvalliseksi ja tulee hyväksytyksi sekä voi elää mahdollisimman aktiivista elämää.

Palveluun kuuluu myös palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Asiakkaan on mahdollista asua asumisyksikössä elämänsä loppuun saakka. Osalla asiakkaista on myös kuntoutumismahdollisuuksia, jolloin asiakkaalle mahdollistetaan siirtyminen kevyempien palvelujen piiriin yhteistyössä tilaajan asiakasohjauksen kanssa., Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (Palvelutuote B) Sisällöltään palvelu vastaa palvelutuotetta A. Asiakkaat ovat äidinkieleltään ruotsinkielisiä ja palvelu tuotetaan ruotsin kielellä.

Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on sairauksista ja ikääntymisestä johtuvia toimintakyvyn rajoitteita ja haasteita sekä usein myös keskivaikea tai vaikea muistisairaus, joka estää asiakkaan itsenäisen selviytymisen kotiin tuotettavista tukitoimista ja palveluista huolimatta. Asiakkailla voi myös olla harhoja, jotka aiheuttavat turvattomuutta sekä käytösoireita. Asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa apua päivittäisissä toiminnoissa ja terveytensä hoidossa. Avuntarve on säännöllistä ja toistuvaa siten, että asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa ympärivuorokautista valvontaa. Pitkäaikaisen palveluasumisen asiakkaat eivät selviydy kotiin järjestettävien palveluiden turvin.

Asiakkaalla on hoitojakson alkaessa kohtalaisesti fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn rajoituksia. Asiakkaalle voidaan järjestää palvelu myös vaikeisiin psyykkisiin, sosiaalisiin tai turvallisuuteen liittyviin ongelmiin perustuen. Asiakkaat selviytyvät päivittäistoiminnoista yleensä yhden tai kahden henkilön auttamana. Hoidon tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen sekä sairauksien hyvä hallinta ja hoito. Tavoitteena on, että asiakas kokee olonsa turvalliseksi ja tulee hyväksytyksi sekä voi elää mahdollisimman aktiivista elämää.

Palveluun kuuluu myös palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Asiakkaan on mahdollista asua asumisyksikössä elämänsä loppuun saakka. Osalla asiakkaista on myös kuntoutumismahdollisuuksia, jolloin asiakkaalle mahdollistetaan siirtyminen kevyempien palvelujen piiriin yhteistyössä tilaajan asiakasohjauksen kanssa., Ympärivuorokautinen palveluasuminen erittäin haastavasti käyttäytyville vanhuksille (Palvelutuote C) Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on erityisiä haasteita arjessa pärjäämisessä (mm. turvattomuus, harhat, käytöshäiriöt, karkailu ja aggressiivisuus). Asiakkailla on sairauksista ja ikääntymisestä johtuvia toimintakyvyn rajoitteita ja haasteita sekä usein myös keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta, joka estää asiakkaan itsenäisen selviytymisen. Asiakkailla voi olla monimuotoista psykiatrista oireilua, kuten harhoja ja käytösoireita sekä usein heikentynyt kognitio. Psykiatriset oireet, alentunut kognitio ja mahdolliset käytösoireet vaikeuttavat oleellisesti välinetoimintojen (IADL) lisäksi päivittäisistä toiminnoista selviytymistä ja osa asiakkaista tarvitsee runsaasti apua niistä selviytyäkseen. Asiakkailla esiintyvät käytösoireet ovat pitkäaikaisia tai pysyviä ja ne vaikuttavat sekä asiakkaaseen itseensä että ympäristöön. Asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa valvontaa.

Asiakkaan hoidon tarpeen ensisijainen syy hoidon alkaessa perustuu vaikeisiin psyykkisiin, sosiaalisiin tai turvallisuuteen liittyviin ongelmiin. Asiakkaat selviytyvät päivittäistoiminnoista yleensä yhden tai kahden henkilön auttamana. Hoidon tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen sekä sairauksien oireiden hyvä hallinta. Tavoitteena on, että asiakas kokee olonsa turvalliseksi ja tulee hyväksytyksi sekä voi elää mahdollisimman aktiivista elämää. Lisäksi tavoitteena on käytösoireiden hallinta ja vähentäminen. Asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa apua päivittäisissä toiminnoissa ja terveytensä hoidossa. Avuntarve on säännöllistä ja toistuvaa siten, että asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa ympärivuorokautista valvontaa. Pitkäaikaisen palveluasumisen asiakkaat eivät selviydy kotiin järjestettävien palveluiden turvin.

Palveluun kuuluu myös palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Asiakkaan on mahdollista asua asumisyksikössä elämänsä loppuun saakka, mutta osalla asiakkaista on myös kuntoutumismahdollisuuksia, jolloin asiakkaalle mahdollistetaan siirtyminen kevyempien palvelujen piiriin yhdessä tilaajan asiakasohjauksen kanssa.

Hoitohenkilökunnan asiakaskohtainen välitön mitoitus on asiakkaiden palvelutarpeen mukaisesti vähintään 0,7. Palveluntuottaja huolehtii siitä, että erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden asumispalvelu ympäristöltään ja toiminnaltaan vastaa kohderyhmän palvelutarpeeseen. Erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden yksiköissä tulee esimerkiksi huomioida turvallinen terävien esineiden säilytys.

Lisäksi palvelua tarjoavan palveluntuottajan on huomioitava seuraavat vaatimukset:

• Yksikön toiminta-ajatuksessa, menettelytavoissa ja työohjeissa on huomioitu erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden erityistarpeet.

• Yksikön arjen suunnittelussa on huomioitu erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden erityistarpeet.

• Suurimmalla osalla henkilökunnasta on kokemusta erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden hoitotyöstä.

• Henkilökunnalla on riittävä koulutus erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden hoitotyöhön ja henkilökunnan täydennyskoulutus vastaa asiakasryhmän eritystarpeisiin., Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdetaustaisille vanhuksille (Palvelutuote D) Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on sairauksista ja ikääntymisestä johtuvia toimintakyvyn rajoitteita ja haasteita sekä usein myös keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta, joka estää asiakkaan itsenäisen selviytymisen. Osalla asiakkaista on taustallaan runsasta päihteiden käyttöä ja sen seurauksena syntyneitä fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn vajeita. Asiakkailla voi olla päihteiden käyttöä edelleen ja tällöin hoidon tulee tukea asiakkaan päihteiden käytön hallintaa. Asiakkailla voi myös olla harhoja, jotka aiheuttavat turvattomuutta sekä käytösoireita. Asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa apua päivittäisissä toiminnoissa ja terveytensä hoidossa. Avuntarve on säännöllistä ja toistuvaa siten, että asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa ympärivuorokautista valvontaa. Pitkäaikaisen palveluasumisen asiakkaat eivät selviydy kotiin järjestettävien palveluiden turvin.

Asiakkaalla on hoitojakson alkaessa kohtalaisesti fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn rajoituksia. Asiakkaalle voidaan järjestää palvelu myös vaikeisiin psyykkisiin, sosiaalisiin tai turvallisuuteen liittyviin ongelmiin perustuen. Asiakkaat selviytyvät päivittäistoiminnoista yleensä yhden tai kahden henkilön auttamana. Hoidon tavoitteena on asiakkaan jäljellä olevan toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen sekä sairauksien hyvä hallinta ja hoito. Tavoitteena on, että asiakas kokee olonsa turvalliseksi ja tulee hyväksytyksi sekä voi elää mahdollisimman aktiivista elämää.

Palveluun kuuluu myös palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Asiakkaan on mahdollista asua asumisyksikössä elämänsä loppuun saakka, mutta osalla asiakkaista on myös kuntoutumismahdollisuuksia, jolloin asiakkaalle mahdollistetaan siirtyminen kevyempien palvelujen piiriin yhdessä tilaajan asiakasohjauksen kanssa.

Lisäksi palvelua tarjoavan palveluntuottajan on huomioitava seuraavat vaatimukset:

• Yksikön toiminta-ajatuksessa, menettelytavoissa ja työohjeissa on huomioitu kohderyhmän asiakkaiden erityistarpeet.

• Yksikön mielekkään arjen suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu kohderyhmän asiakkaiden erityistarpeet.

• Suurimmalla osalla henkilökunnasta on kokemusta moniongelmaisten asiakkaiden kuntouttavasta hoitotyöstä. Palveluntuottajan tulee huolehtia, että jokaisessa työvuorossa on tarpeeksi henkilöstöä, jolla on kokemusta moniongelmaisten asiakkaiden kuntouttavasta hoitotyöstä.

• Henkilökunnalla on riittävä koulutus päihdeongelmaisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn ja kuntoutukseen ja henkilökunnan täydennyskoulutus vastaa asiakasryhmän eritystarpeisiin., Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (Palvelutuote E) Lyhytaikaishoidon jakson tavoitteena on edistää asiakkaan toimintakykyä ja kotona selviytymistä. Asiakkaan kunkin hoitojakson pituus sovitaan tilaajan ja palveluntuottajan kanssa asiakaskohtaisesti. Asiakkaiden palvelutarve ja tuotettu palvelu vastaa pääsääntöisesti palvelutuote A:n kuvausta.

Palvelu on suunnattu äidinkieleltään ruotsinkielisille, muun muassa omaishoidon tuen asiakkaille.

Lyhytaikaisen hoidon tehtävä on tukea asiakkaiden sekä heidän läheistensä hyvinvointia, ja siten mahdollistaa omassa kodissa asuminen mahdollisimman pitkään. Toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan elämänhistoria, perheen nykytilanne sekä asiakkaan ja häntä hoitavan läheisen jäljellä oleva toimintakyky ja voimavarat.

Lyhytaikaishoito on suunnitelmallista kotona asumista tukevaa hoitoa ja kuntoutusta, joka voidaan järjestää jaksottais- tai intervallihoitona tai yksittäisenä hoitojaksona esimerkiksi omaishoitajan sairastapauksen vuoksi. Asiakkaat tuovat jaksolle mukanaan omat lääkkeensä, henkilökohtaiset hygieniatuotteet sekä apuvälineet.

Asiakkaan hoitojakson päättyessä asiakkaasta tehtyjen arviointien lisäksi tulee käydä keskustelu asiakkaan hoitavan tahon sekä mahdollisen omaishoitajan tai läheisen kanssa siitä, miten jakso on mennyt ja mitä jaksolla on tapahtunut. Läheisen on hyvä tietää, millaisena esimerkiksi asiakkaan toimintakyky näyttäytyy yksikössä ollessa.

Omaishoitaja/läheinen nähdään asiantuntijana ja yhteistyökumppanina asiakkaan asioissa ja hänet otetaan mukaan hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Yhteistyö muiden kotona asumista tukevien palveluiden kanssa tapahtuu asiakkaan palvelukokonaisuuden mukaisesti tehden tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Mikäli asiakas on kotihoidon asiakas, tulee kotihoitoon olla yhteydessä aina tarvittaessa sekä asiakkaan kotiutuessa, mikäli asiakas ei kotiudu suunnitelmien mukaisesti. Mahdollisista jaksomuutoksista tulee lisäksi tiedottaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten asumisen järjestämisen tiimiä., Ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote F) Sisällöltään palvelu vastaa palvelutuotetta A tai B. Asumispalvelun asiakkailla on erilaisia ja -tasoisia aistivammoja. Palvelun piirissä on kuuroja, kuurosokeita, viittomakieltä ja viittomakommunikaatiota käyttäviä sekä muita kommunikoinnissa tukea tarvitsevia asiakkaita.

Asiakkaat kommunikoivat viittomakielen lisäksi mm. taktiilin viittomakielen, tukiviittomien, kuvakommunikaation ja muiden yksilöllisten kommunikointikeinojen avulla. Asiakkailla saattaa olla käytössä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä puheen tuottamisen ja ymmärtämisen apuvälineitä.

Palveluntuottajan tulee muokata asumispalveluyksikön yleistä viestintää asiakkaille siten, että huomioidaan kommunikaation esteettömyys ja tiedon saavutettavuus., Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote G), Lyhytaikaishoidon jakson tavoitteena on edistää asiakkaan toimintakykyä ja kotona selviytymistä. Asiakkaan kunkin hoitojakson pituus sovitaan tilaajan ja palveluntuottajan kanssa asiakaskohtaisesti. Asiakkaiden palvelutarve ja tuotettu palvelu vastaa pääsääntöisesti palvelutuotteen A tai B kuvausta.

Palvelun piirissä on kuuroja, kuurosokeita, viittomakieltä ja viittomakommunikaatiota käyttäviä sekä muita kommunikoinnissa tukea tarvitsevia asiakkaita. Asiakkaat kommunikoivat viittomakielen lisäksi mm. taktiilin viittomakielen, tukiviittomien, kuvakommunikaation ja muiden yksilöllisten kommunikointikeinojen avulla. Asiakkailla saattaa olla käytössä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä puheen tuottamisen ja ymmärtämisen apuvälineitä.

Palveluntuottajan tulee muokata asumispalveluyksikön yleistä viestintää asiakkaille siten, että huomioidaan kommunikaation esteettömyys ja tiedon saavutettavuus.

Lyhytaikaisen hoidon tehtävä on tukea asiakkaiden sekä heidän läheistensä hyvinvointia, ja siten mahdollistaa omassa kodissa asuminen mahdollisimman pitkään. Toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan elämänhistoria, perheen nykytilanne sekä asiakkaan ja häntä hoitavan läheisen jäljellä oleva toimintakyky ja voimavarat.

Lyhytaikaishoito on suunnitelmallista kotona asumista tukevaa hoitoa ja kuntoutusta, joka voidaan järjestää jaksottais- tai intervallihoitona tai yksittäisenä hoitojaksona esimerkiksi omaishoitajan sairastapauksen vuoksi. Asiakkaat tuovat jaksolle mukanaan omat lääkkeensä, henkilökohtaiset hygieniatuotteet sekä apuvälineet.

Asiakkaan hoitojakson päättyessä asiakkaasta tehtyjen arviointien lisäksi tulee käydä keskustelu asiakkaan hoitavan tahon sekä mahdollisen omaishoitajan tai läheisen kanssa siitä, miten jakso on mennyt ja mitä jaksolla on tapahtunut. Läheisen on hyvä tietää, millaisena esimerkiksi asiakkaan toimintakyky näyttäytyy yksikössä ollessa.

Omaishoitaja/läheinen nähdään asiantuntijana ja yhteistyökumppanina asiakkaan asioissa ja hänet otetaan mukaan hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Yhteistyö muiden kotona asumista tukevien palveluiden kanssa tapahtuu asiakkaan palvelukokonaisuuden mukaisesti tehden tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Mikäli asiakas on kotihoidon asiakas, tulee kotihoitoon olla yhteydessä aina tarvittaessa sekä asiakkaan kotiutuessa, mikäli asiakas ei kotiudu suunnitelmien mukaisesti. Mahdollisista jaksomuutoksista tulee lisäksi tiedottaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten asumisen järjestämisen tiimiä.,

Ilmoitusnumero 2025-034056
Ilmoitusta kuvaavat CPV-Koodit Terveyspalvelut ja sosiaalitoimen palvelut (85000000), Sosiaalityö ja siihen liittyvät palvelut (85300000), Vanhustenhuoltopalvelut (85311100)
Ilmoitustyyppi Hankintailmoitus (tarjouspyyntö)
Aluekoodi FI1B1
Osoitetiedot Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
PL 1000 01301 Vantaa FIN
Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä
Liitteet
Lähde Hilma