Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia pyytää tarjouksia koko johdon ja esihenkilöiden johtamisvalmennuksesta vuosille 2025–2026. Valmennuksen nimi on Gradia-lead. Valmennus koostuu 7 teema-alueesta (liite 1), jotka tukevat Gradian uutta strategiaa (liite 2), sen toteuttamiseen ja seurantaan jo sovittuja Gradian toimintamalleja ja yhteisesti kirjattuja esihenkilötyön periaatteita (liite 3). Valmennukseen osallistuu yhteensä 43 henkilöä. Valmennus toteutetaan kolmessa (3) pienryhmässä siten, että kaikki valmennukseen osallistuvat henkilöt käyvät läpi koko valmennuskokonaisuuden tai vähintään 5 teema-aluetta sopimuskauden aikana. Tavoitteena on, että kaikki henkilöt käyvät valmennuksen läpi vuosien 2025-2026 aikana. Tilaaja varaa kuitenkin oikeuden jatkaa sopimuksia optiona vuodelle 2027 (tarvittavien teema-alueiden osalta). Valmennuskokonaisuus teema-alueittain: 1. Strateginen johtaminen 2. Pedagoginen johtaminen 2.1 Pedagogiikan johtaminen 3. Hyvinvointijohtaminen 4. Uudistumisen johtaminen 5. Johtamisviestintä ja vuorovaikutus 6. Palveluiden johtaminen Jokaiseen seitsemään (7) eri teema-alueeseen tulee jättää oma tarjous. Tarjoajat voivat jättää tarjouksensa haluamiinsa osa-alueisiin, näin ollen jokaisessa teema-alueessa voi olla eri toteuttajaorganisaatio. Poikkeuksena "2. Pedagoginen johtaminen" ja "2.1 Pedagogiikan johtaminen", jotka on yhdistetty tarjouspyynnössä omaksi tarjottavaksi osa-alueeksi. Näihin johtamisen teemoihin halutaan sama toteuttaja, koska teemat linkittyvät vahvasti toisiinsa. Varsinaiset hankintasopimukset tehdään osa-aluettain. Yksi valmennuspäivä on oltava vähintään 6 tuntia ja siinä on huomioitu ruokailutauko, jota ei lasketa valmennuspäivän kestoon. Kuhunkin valmennuspäivään tulee toteuttajaorganisaation sisällyttää harjoitustehtävä tai muu vastaava itsereflektio, jonka osallistuja palauttaa Gradian nimeämälle omalle valmennuksen fasilitaattorille (kehittämisasiantuntijalle). Valmennuspäiviin voi halutessaan sisällyttää myös ehdotuksia aihetta tukevasta kirjallisuudesta tai sen hankkimisesta osana valmennusta. Valmennuspäivät toteutetaan lähipäivinä Jyväskylässä tai Jyväskylän lähialueella. Gradia vastaa soveltuvien valmennustilojen ja tarjoiluiden järjestämisestä sekä niiden kustannuksista. Valmennuksen toteuttajilla tulee olla kokemusta / referenssejä vastaavista toteutuksista ja käsitystä julkisen organisaation johtamisesta sekä erityisesti koulutustoimialan johtamisen riittävää tuntemusta. Koulutusorganisaatioille toteutetut valmennukset luetaan eduksi laadullisessa pisteytyksessä. Referensseiksi hyväksytään myös yrityksille ja muille julkisille organisaatioille toteutetut valmennukset. Tämän lisäksi tutkintoon johtavat valmennukset sekä organisaatioiden sisäiset valmennukset voidaan hyväksyä referensseiksi, mikäli niiden sisältö vastaa tarjouspyynnön vaatimusmäärittelyä. Tarjouksessa tulee kuvata valmennuspäivän toteutus pääpiirteittäin, mahdollinen teoreettinen viitekehys tai taustalla oleva ideologia, kuvata alustavia ajatuksia harjoitustehtävistä sekä esitellä tarjottu kouluttaja(t) referensseineen sekä antaa yhden koulutuspäivän arvonlisäveroton hinta. Valmennuspäivät teema-alueittain toteutetaan pienryhmissä samansisältöisenä 2–3 kertaa vuosien 2025–2026 aikana (optiovuoden 2027 käyttöönotosta päätetään erikseen ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä). Tilaaja pidättää oikeuden hylätä tarjouksen kokonaan soveltumattomana tai jättää jonkin teema-alueen kokonaan toteuttamatta. Gradian johtoryhmä arvioi tarjouskilpailuun osallistuneet toteuttamisuunnitelmat ja referenssit pisteyttämällä. Tarjousvertailuun hyväksyttyjen tarjousten vertailussa kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta (hinta 40% laatu 60%). Strateginen johtaminen Valmennuspäivän sisältötoiveet: -strateginen johtaminen arjessa -tavoitteen mukaisen toiminnan johtaminen ja seuranta -esihenkilön rooli strategisessa johtamisessa -osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen -ennakointi, tiedolla johtaminen ja laatu Pedagoginen johtaminen ja pedagogiikan johtaminen Valmennuspäivien sisältötoiveet: 2. Pedagoginen johtaminen - positiivinen, arvostava ja valmentava johtajuus - oman henkilöstön vahvuuksien tunnistaminen ja johtaminen - merkityksellisen oppimisyhteisön rakentaminen - myönteisen osaamiskulttuurin vahvistaminen 2.1 Pedagogiikan johtaminen - käytännönläheinen teemapäivä pedagogiikasta oppilaitosjohdolle, oman pedagogisen ajattelun kirkastamista, erilaisia näkökulmia pedagogiikasta tänä päivänä ja tulevaisuuden kuvia, pohdintaa siitä, mitkä ovat omat pedagogiset valmiudet tai miten johdan pedagogiikkaa, miten pedagogisena johtajana edistän oppimista, oman pedagogisen johtajan roolin tarkastelua ja itsereflektiota. Hyvinvointijohtaminen Valmennuspäivän sisältötoiveet: - hyvinvoinnin johtamisen kokonaisvaltainen käsittely, miten hyvinvointia johdetaan, yhteisön hyvinvoinnin tukeminen ja vahvistaminen, johdon rooli, lähiesihenkilön rooli, hyvinvoinnin uhkien tunnistaminen, ihmisläheinen johtaminen. Uudistumisen johtaminen Valmennuspäivän sisältötoiveet: - tiimien johtaminen - itseohjautuvuus - kokeilukulttuurin vahvistaminen - muutosjohtaminen - muutosresilienssin vahvistaminen - rohkeus uudistua - tekoälyistyvien organisaatioiden johtaminen Johtamisviestintä ja vuorovaikutus Valmennuspäivän sisältötoiveet: - arvostava johtaminen - tunne- ja vuorovaikutustaidot johtamis- ja työyhteisötaitoina - palautteen antaminen ja vastaanottaminen - esihenkilöviestintä ja viestintä muutostilanteissa - haastavat viestintätilanteet Palveluiden johtaminen Valmennuspäivän sisältötoiveet: - palvelumuotoilu ja asiakaskokemuksen johtaminen - palveluiden integraatiot - yhteistyön johtaminen