Sopimusmuutos infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmää koskevaan sopimukseen

HELSINGIN KAUPUNKI, Suomi | Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Julkaistu 2 viikkoa sitten | 3.11.2024 Alkuperäinen ilmoitus

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä esityksen, joka koskee infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmää koskevan allianssisopimuksen muuttamista hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdan perusteella. Sopimusmuutos koskee alkuperäisen hankintasopimuksen arvon muuttamista johtuen tarpeesta suorittaa sellaisia lisätöitä, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen. Toisaalta muutoksen tarve johtuu myös olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida.

Alkuperäisen hankintapäätöksen ja sopimuksen kokonaisarvo kymmenen vuoden sopimuskaudelta laskettuna on ollut Helsingin kaupungin osalta arviolta enintään 1 500 000 euroa. Tämä sopimusmuutos koskee kolmatta palveluvaihetta (2025–2026), jota koskevan tilauksen arvo on kaupunkiympäristön toimialan osalta enintään 412 500 euroa. Sopimusmuutoksen arvo nyt tehtävään tilaukseen (2025–2026) on enintään
427 000 euroa (alv 0 %).

Muutettavaksi esitetty allianssisopimus on perustunut toimialajohtajan
hankintapäätökseen 20.6.2018 § 17, jolla päätettiin valita infrahankkei-
den kustannuslaskentajärjestelmän ja palveluallianssin palveluntuotta-
jaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen yritys-
ryhmittymä IHKu:n, jonka muodostavat Solita Oy, Ramboll Finland Oy
ja Civilpoint Oy (nyk. Arkance Systems Finland Oy). Palvelun tilaajana
toimivat Liikennevirasto (nyk. Väylävirasto) sekä Helsingin, Espoon,
Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit hankintarenkaa-
na.
Hankinnan hankintailmoitus ja alustava tarjouspyyntö julkaistiin sähköi-
sessä hankintailmoituskanava Hilmassa 2.3.2018. Kustannuslaskenta-
järjestelmä ja palvelu hankittiin projektiallianssina, jossa palveluntuottajalle maksetaan kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun tuottami-
sesta korvattavien kustannusten lisäksi palkkio, joka on 104 %. Helsin-
gin kaupungille hankinnasta 10 vuoden sopimuskauden aikana aiheu-
tuvat kustannukset oli arvioitu alkuperäisessä hankintapäätöksessä
enintään 1 500 000 euroksi (alv. 0 %).

Nyt tehtävä hankintapäätös koskee projektiallianssin 3. palveluvaiheen tilausta kaikkine tehtävineen, jolloin yhteenlasketut kustannukset ovat
enintään 412 500 euroa (alv 0 %). Kustannukset jakautuvat kehittämisosaan 247 500 euroa sekä jatkuviin palveluihin ja asiakastukeen 165 000 euroa. Sopimusmuutoksen arvo koostuu 3. palveluvaiheen tilauk-
sen arvosta. Lisäksi sopimusmuutoksen arvossa on otettu huomioon 2.
palveluvaiheen kustannusten ennakoitu ylittyminen 14 500 eurolla.

Ilmoitusnumero 668295-2024
Ilmoitusta kuvaavat CPV-Koodit Tietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
EUVL S 214/2024
Ilmoitustyyppi Lisätietoilmoitus
Aluekoodi
Osoitetiedot Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
HELSINGIN KAUPUNKI
kymp.icthankinnat@hel.fi
https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/668295-2024
Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä
Liitteet
Lähde TED