Tietopyyntö, kaatumisen tunnistusratkaisut

Suomi | Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Julkaistu 4 viikkoa sitten | 24.10.2024 Alkuperäinen ilmoitus

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala suunnittelee kaatumisen tunnistusratkaisun hankintaa. Tämän tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa kyseisiä ratkaisuja tarjoavia toimittajia sekä kerätä lisätietoa tarjolla olevien ratkaisujen ominaisuuksista hankinnan suunnittelua varten. Kartoitamme tietopyynnöllä erityisesti ratkaisuja, joissa kaatumisen tunnistaminen ei vaadi asiakkaalta konkreettisia omia toimia, ja jotka soveltuvat ikääntyneiden tai kognitiivisia haasteita omaavien asiakkaiden kaatumisen tunnistamiseen. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille vahvalla osaamisella ja yhteistyöllä. Olemme yksi Suomen suurimmista sote- ja pelastuspalveluiden tuottajista, ja meillä työskentelee yli 15 000 aitojen tekojen ja kohtaamisten ammattilaista. Rakennamme yhdessä parempaa kaupunkia, jossa jokainen voi elää hyvää elämää. Me sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset haluamme olla helsinkiläisten apuna ja tukena eri elämänvaiheissa: olemme kanssakulkijoina niin neuvolaikäisille, lapsille, nuorille, aikuisille, perheille kuin ikääntyneillekin. Teemme merkityksellistä työtä tarjoamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat hyvinvointia ja terveyttä tukevat palvelut. Yleiskuvaus tietopyynnöstä Erityisesti Syystien ja Roihuvuoren seniorikeskuksissa on noussut esiin tarve kaatumisen tunnistusratkaisuille, jotka tunnistavat myös asiakkaiden liikkeellelähdön. Näiden keskusten tilarakenteet, joissa on laaja tilaratkaisu ja useita kerroksia, yhdistettynä henkilöstön tiukkaan mitoitukseen, ovat lisänneet tarvetta ratkaisuille, jotka voivat tukea henkilökunnan työtä ja parantaa asukkaiden turvallisuutta. Akuutein tarve ratkaisuille on Syystien ja Roihuvuoren seniorikeskuksissa. Näiden keskusten lisäksi tulevan ratkaisun tulisi palvella laajasti koko Helsingin seniorikeskuskenttää. Ratkaisun skaalautuvuudella ja soveltuvuudella erilaisiin keskuksiin varmistetaan, että kaikki kaupungin ikääntyneet voivat hyötyä paremmasta turvallisuudesta ja hoidon laadusta. Tietopyynnön tavoitteet Tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa, millaisia kaatumisen- ja liikkeellelähdön tunnistamisen ratkaisuja on markkinoilla saatavilla. Nämä ratkaisut eivät saisi vaatia asiakkaalta konkreettisia omia toimia ja niiden tulisi soveltua laajoihin ja monimutkaisiin tilaratkaisuihin sekä skaalautua laajasti erilaisiin seniorikeskuksiin. Ratkaisun avulla on tarkoitus pyrkiä parantamaan asukkaiden turvallisuutta ja nopeuttamaan avun saantia sekä vähentämään vakavien kaatumisvammojen riskiä. Ratkaisujen tarkoitus on myös tukea henkilöstön työtä ja parantaa työn tehokkuutta sekä turvallisuutta erityisesti yövuorojen aikana. Ratkaisujen tulee skaalautua laajasti erilaisiin seniorikeskuksiin ja tarjota selkeästi integroidun osan laajempaan palvelukokonaisuuteen. Tulevan toimittajan tulee tarjota kattava kokonaisratkaisu, joka yhdistää kaatumisen tunnistuksen muihin turvapalveluihin, kuten hälytys- ja seurantajärjestelmiin. Tarkoitus on siirtyä pistemäisistä ratkaisuista kohti yhtenäistä ja integroitua palvelukokonaisuutta. Käyttäjät Ammattilaiset seniorikeskuksissa ja mahdollisesti kotihoidossa. Tietopyynnön kohteen vähimmäisvaatimukset Tietopyyntöön osallistuvan toimittajan kaatumisen tunnistusratkaisun tulee olla teknisesti kehittynyt, luotettava ja sen yhdistettävyyttä muihin järjestelmiin tulee voida arvioida tietopyyntöön annetusta vastauksesta. Ratkaisun tulee tarjota tarkkaa ja nopeaa kaatumisentunnistusta minimaalisilla virheellisillä hälytyksillä. Ratkaisun tulee tarjota selkeästi määritelty kustannus-hyöty-analyysi, jossa hyödyt ylittävät selvästi ratkaisun kustannukset. Toivomuksena siis on, että toimittaja kuvaa vastauksessaan ratkaisun elinkaarikustannukset (laitehankinnat, käyttöönotto, ylläpito ja päivitykset) selkeästi ja vastauksessa annettava alustava hinta-arvio on laskettu per asiakas per kuukausi (asiakkaalla tarkoitamme tässä seniorikeskuksen asiakkaita), jotta eri ratkaisujen hinnoittelua ja kustannuksia voidaan vertailla eri vastausten kesken. Hinta-arviossa tulee myös ilmetä kokonaiskustannukset, joiden perusteella Hankintayksikön on mahdollista laskea ja arvioida hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille loppukäyttäjämäärille ja käyttö/sopimusajoille. Tietopyyntöön osallistujalta pyydetään seuraavat tiedot: - Vapaamuotoinen kuvaus kaatumisen tunnistusratkaisusta. Kuvauksesta tulisi mm. ilmetä miten ratkaisu täyttää tässä tietopyynnössä ilmoitetut vaatimukset sekä miten se soveltuu asiakkaille, joilla on alentunut toimintakyky. Lisäksi kuvaus miten ratkaisu soveltuu rakennuksiin ja tiloihin, jotka ovat pinta-altaan laajat, jakautuvat useampaan kerrokseen ja rakennukseen ja joissa henkilökunta voi olla kaukana asiakkaista. - Kuvaus miten ratkaisu toimii, millaiset ovat sen tekniset tiedot sekä millaisista laitteista ja järjestelmistä se koostuu. Mitä ratkaisu vaatii käyttöympäristöltään? Millaisten ratkaisujen kanssa se on yhteensopivat ja millaisiin ratkaisuihin se voidaan integroida? (Hankintayksikön tulee voida arvioida toimittajan vastauksen perusteella ratkaisun yhteensopivuutta toimialan nykyisten ja olemassa olevien ratkaisujen ja järjestelmiensä kanssa) - Toimittajan arvio ratkaisun kustannuksista edellä esitetyn mukaisesti. Mistä ratkaisun kulut koostuvat ja millainen on hinta-arvio per loppukäyttäjä? (Saadun hinta-arvion perusteella Hankintayksikön on tarkoitus arvioida tulevan hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille käyttäjämäärille sekä erilaisille käyttö/sopimusajoille) Tietopyyntöön osallistuminen Tällä ilmoituksella ei pyydetä tarjouksia. Tietopyyntöön vastaaminen tai vastaamatta jättäminen ei estä mahdolliseen tulevaan tarjouskilpailuun osallistumista. Tietopyyntö ei velvoita hankintayksikköä toteuttamaan varsinaista tarjouskilpailua. Päätös mahdollisen tarjouskilpailun järjestämisestä ja hankintakokonaisuudesta tehdään esiselvitys- ja kartoitusvaiheen jälkeen. Tietopyynnöllä kerätyt tiedot säilyvät täysin luottamuksellisina ja niitä tullaan käyttämään ainoastaan hankinnan suunnitteluun. Annetut vastaukset tulevat vain hankintayksikön käyttöön. Kiinnostuneita toimittajia pyydetään toimittamaan yhteystiedot, pyydetyt tiedot ja kuvaukset sähköpostitse osoitteeseen sotepe.hankinnat@hel.fi viimeistään 22.11.2024 klo 16:00 mennessä. Sähköpostin otsikkokenttään pyydämme ilmoittamaan otsikoksi: "Tietopyyntö, kaatumisen tunnistus” Kirjallisten vastausten lisäksi hankintayksikkö voi myös pyytää tietopyyntöön vastaavilta tapaamista ja lisätietoja, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi. Vastauksia ei vastaanoteta muulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala suunnittelee kaatumisen tunnistusratkaisun hankintaa. Tämän tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa kyseisiä ratkaisuja tarjoavia toimittajia sekä kerätä lisätietoa tarjolla olevien ratkaisujen ominaisuuksista hankinnan suunnittelua varten. Kartoitamme tietopyynnöllä erityisesti ratkaisuja, joissa kaatumisen tunnistaminen ei vaadi asiakkaalta konkreettisia omia toimia, ja jotka soveltuvat ikääntyneiden tai kognitiivisia haasteita omaavien asiakkaiden kaatumisen tunnistamiseen. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille vahvalla osaamisella ja yhteistyöllä. Olemme yksi Suomen suurimmista sote- ja pelastuspalveluiden tuottajista, ja meillä työskentelee yli 15 000 aitojen tekojen ja kohtaamisten ammattilaista. Rakennamme yhdessä parempaa kaupunkia, jossa jokainen voi elää hyvää elämää. Me sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset haluamme olla helsinkiläisten apuna ja tukena eri elämänvaiheissa: olemme kanssakulkijoina niin neuvolaikäisille, lapsille, nuorille, aikuisille, perheille kuin ikääntyneillekin. Teemme merkityksellistä työtä tarjoamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat hyvinvointia ja terveyttä tukevat palvelut. Yleiskuvaus tietopyynnöstä Erityisesti Syystien ja Roihuvuoren seniorikeskuksissa on noussut esiin tarve kaatumisen tunnistusratkaisuille, jotka tunnistavat myös asiakkaiden liikkeellelähdön. Näiden keskusten tilarakenteet, joissa on laaja tilaratkaisu ja useita kerroksia, yhdistettynä henkilöstön tiukkaan mitoitukseen, ovat lisänneet tarvetta ratkaisuille, jotka voivat tukea henkilökunnan työtä ja parantaa asukkaiden turvallisuutta. Akuutein tarve ratkaisuille on Syystien ja Roihuvuoren seniorikeskuksissa. Näiden keskusten lisäksi tulevan ratkaisun tulisi palvella laajasti koko Helsingin seniorikeskuskenttää. Ratkaisun skaalautuvuudella ja soveltuvuudella erilaisiin keskuksiin varmistetaan, että kaikki kaupungin ikääntyneet voivat hyötyä paremmasta turvallisuudesta ja hoidon laadusta. Tietopyynnön tavoitteet Tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa, millaisia kaatumisen- ja liikkeellelähdön tunnistamisen ratkaisuja on markkinoilla saatavilla. Nämä ratkaisut eivät saisi vaatia asiakkaalta konkreettisia omia toimia ja niiden tulisi soveltua laajoihin ja monimutkaisiin tilaratkaisuihin sekä skaalautua laajasti erilaisiin seniorikeskuksiin. Ratkaisun avulla on tarkoitus pyrkiä parantamaan asukkaiden turvallisuutta ja nopeuttamaan avun saantia sekä vähentämään vakavien kaatumisvammojen riskiä. Ratkaisujen tarkoitus on myös tukea henkilöstön työtä ja parantaa työn tehokkuutta sekä turvallisuutta erityisesti yövuorojen aikana. Ratkaisujen tulee skaalautua laajasti erilaisiin seniorikeskuksiin ja tarjota selkeästi integroidun osan laajempaan palvelukokonaisuuteen. Tulevan toimittajan tulee tarjota kattava kokonaisratkaisu, joka yhdistää kaatumisen tunnistuksen muihin turvapalveluihin, kuten hälytys- ja seurantajärjestelmiin. Tarkoitus on siirtyä pistemäisistä ratkaisuista kohti yhtenäistä ja integroitua palvelukokonaisuutta. Käyttäjät Ammattilaiset seniorikeskuksissa ja mahdollisesti kotihoidossa. Tietopyynnön kohteen vähimmäisvaatimukset Tietopyyntöön osallistuvan toimittajan kaatumisen tunnistusratkaisun tulee olla teknisesti kehittynyt, luotettava ja sen yhdistettävyyttä muihin järjestelmiin tulee voida arvioida tietopyyntöön annetusta vastauksesta. Ratkaisun tulee tarjota tarkkaa ja nopeaa kaatumisentunnistusta minimaalisilla virheellisillä hälytyksillä. Ratkaisun tulee tarjota selkeästi määritelty kustannus-hyöty-analyysi, jossa hyödyt ylittävät selvästi ratkaisun kustannukset. Toivomuksena siis on, että toimittaja kuvaa vastauksessaan ratkaisun elinkaarikustannukset (laitehankinnat, käyttöönotto, ylläpito ja päivitykset) selkeästi ja vastauksessa annettava alustava hinta-arvio on laskettu per asiakas per kuukausi (asiakkaalla tarkoitamme tässä seniorikeskuksen asiakkaita), jotta eri ratkaisujen hinnoittelua ja kustannuksia voidaan vertailla eri vastausten kesken. Hinta-arviossa tulee myös ilmetä kokonaiskustannukset, joiden perusteella Hankintayksikön on mahdollista laskea ja arvioida hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille loppukäyttäjämäärille ja käyttö/sopimusajoille. Tietopyyntöön osallistujalta pyydetään seuraavat tiedot: - Vapaamuotoinen kuvaus kaatumisen tunnistusratkaisusta. Kuvauksesta tulisi mm. ilmetä miten ratkaisu täyttää tässä tietopyynnössä ilmoitetut vaatimukset sekä miten se soveltuu asiakkaille, joilla on alentunut toimintakyky. Lisäksi kuvaus miten ratkaisu soveltuu rakennuksiin ja tiloihin, jotka ovat pinta-altaan laajat, jakautuvat useampaan kerrokseen ja rakennukseen ja joissa henkilökunta voi olla kaukana asiakkaista. - Kuvaus miten ratkaisu toimii, millaiset ovat sen tekniset tiedot sekä millaisista laitteista ja järjestelmistä se koostuu. Mitä ratkaisu vaatii käyttöympäristöltään? Millaisten ratkaisujen kanssa se on yhteensopivat ja millaisiin ratkaisuihin se voidaan integroida? (Hankintayksikön tulee voida arvioida toimittajan vastauksen perusteella ratkaisun yhteensopivuutta toimialan nykyisten ja olemassa olevien ratkaisujen ja järjestelmiensä kanssa) - Toimittajan arvio ratkaisun kustannuksista edellä esitetyn mukaisesti. Mistä ratkaisun kulut koostuvat ja millainen on hinta-arvio per loppukäyttäjä? (Saadun hinta-arvion perusteella Hankintayksikön on tarkoitus arvioida tulevan hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille käyttäjämäärille sekä erilaisille käyttö/sopimusajoille) Tietopyyntöön osallistuminen Tällä ilmoituksella ei pyydetä tarjouksia. Tietopyyntöön vastaaminen tai vastaamatta jättäminen ei estä mahdolliseen tulevaan tarjouskilpailuun osallistumista. Tietopyyntö ei velvoita hankintayksikköä toteuttamaan varsinaista tarjouskilpailua. Päätös mahdollisen tarjouskilpailun järjestämisestä ja hankintakokonaisuudesta tehdään esiselvitys- ja kartoitusvaiheen jälkeen. Tietopyynnöllä kerätyt tiedot säilyvät täysin luottamuksellisina ja niitä tullaan käyttämään ainoastaan hankinnan suunnitteluun. Annetut vastaukset tulevat vain hankintayksikön käyttöön. Kiinnostuneita toimittajia pyydetään toimittamaan yhteystiedot, pyydetyt tiedot ja kuvaukset sähköpostitse osoitteeseen sotepe.hankinnat@hel.fi viimeistään 22.11.2024 klo 16:00 mennessä. Sähköpostin otsikkokenttään pyydämme ilmoittamaan otsikoksi: "Tietopyyntö, kaatumisen tunnistus” Kirjallisten vastausten lisäksi hankintayksikkö voi myös pyytää tietopyyntöön vastaavilta tapaamista ja lisätietoja, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi. Vastauksia ei vastaanoteta muulla tavalla.

Ilmoitusnumero 2024-150311
Ilmoitusta kuvaavat CPV-Koodit Valvonta- ja turvajärjestelmät ja -laitteet (35120000)
Ilmoitustyyppi Ennakkoilmoitus julkisesta hankinnasta
Aluekoodi FI1B1
Osoitetiedot Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4 A 00530 Helsinki FI
Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä
Liitteet
Lähde Hilma