Kirkko ja kaupunki -median kuvauspalvelut Pyydämme tarjoustanne Kirkko ja kaupunki -median kuvauspalveluista. Kirkko ja kaupunki -media vaalii korkeatasoista kuvajournalismia sekä paperi- että verkkolehdessään ja sosiaalisen median kanavissaan. Kirkko ja kaupungin valokuvan kriteereinä ovat kuva-aiheen käsittelyn näkemyksellisyys eli idean ymmärtäminen ja oivaltava välittäminen, hyvä tekninen laatu ja nopea kuvankäsittely. Kuvaajalla on oltava valmius ottaa kuvaustehtävä vastaan nopeallakin aikataululla.
Kirkko ja kaupunki -median kuvaustehtäviin sisältyy muun muassa henkilökuvausta, kuvituskuvia, uutis- ja reportaasikuvia, symboleiden, esineiden ja rakennusten kuvausta. Median aiheet käsittelevät usein ihmisen elämänkaareen ja vaikeisiinkin kokemuksiin liittyviä asioita, iloja ja suruja. Hengellisyys, uskonnot, kirkko ja seurakuntien toiminta ovat jatkuvia kuvausaiheita. Lehden painettu versio ilmestyy Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla, joten pääkaupunkiseudun tuntemus on tarpeen.
Painettua Kirkko ja kaupunki -lehteä julkaistaan noin 18 kertaa vuodessa. Numeroista kaksi ilmestyy vain Espoossa. Ilmestymismäärästä on sovittu tarkasti vuodella 2025 ja määrä voi muuttua sopimuskaudella. Sopimuskauden ensimmäinen numero ilmestyy 16.1.2025. Lehdellä on yksi, yhteinen ISSN-numero ja sen kokonaisjakelu on elokuussa 2024 noin 326 000 kappaletta. Lehti ilmestyy kolmena osittain erilaisena paikallisversiona, joilla erikokoinen levikki (Helsinki noin 178 000, Espoo + Kauniainen 83 000 ja Vantaa 65 000 kappaletta). Painosmäärä saattaa muuttua sopimuskauden aikana riippuen muun muassa seurakuntien jäsenkehityksestä. Lehden normaali sivumäärä on 40. Poikkeustapauksissa lehdessä voi olla myös enemmän tai vähemmän sivuja. Lehden formaatti on ns. matalaksi leikattu tabloid, jonka koko on 250 mm x 310 mm. Lehti on kokonaan nelivärinen. Paperi on sanomalehtipaperi 42,5 g sanomalehtipaperi ISO 59.
Kirkko ja kaupunki -median verkkosivujen osoite on kirkkojakaupunki.fi. Verkkomedian sivuilla vierailee viikoittain keskimäärin 42 000 eri kävijää (vuonna 2023). Media on aktiivisesti läsnä eri sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa, Tiktokissa, X-palvelussa ja Youtubessa. Uutta sisältöä julkaistaan joka päivä. Aineistoa tehdään ja versioidaan eri alustoille, ja juttujen ja valokuvien lisäksi käytetään videota ja audiota. Verkkomedian käyttäjistä suuri osa seuraa sitä mobiililaitteista.
Toimitus sijaitsee Helsingissä. Hallinnollisesti toimitus sijoittuu Helsingin seurakuntayhtymään, joka toimii julkaisijana.
Teemme hankintapäätöksen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Kyseessä on puitesopimus. Valitsemme pakolliset kelpoisuusehdot täyttävien kuvaajien joukosta 8–12 kuvaajan poolin. Puitesopimus tehdään kolmeksi vuodeksi ja siihen liittyy mahdollisuus korkeintaan kahteen optiovuoteen. Puitesopimuksen avulla pyritään saamaan riittävä määrä median kriteerit täyttäviä kuvaajia, joiden osaaminen mahdollistaa median pitkäjänteisen kehittämisen. Tähän liittyy maksimissaan viiden vuoden sopimuskausi, johon siis sisältyvät optiovuodet, joiden käyttöönotosta päätetään erikseen. Normaalit kuvaustehtävät tilataan keikkaluonteisesti kulloinkin tarkoitukseen soveltuvalta kuvaajalta tilaajan harkinnan mukaan. Minikilpailutusta voidaan tarvittaessa sopimuskauden aikana käyttää poolin sisällä erityisen pitkäkestoisessa ja hyvin laajassa tehtävässä.
Tilaaja varaa itselleen oikeuden hankkia harkintansa mukaan vähäisessä määrin kuvia myös muualta. Esimerkiksi tapauksissa, joissa haastattelu tapahtuu muualla kuin pääkaupunkiseudulla, tilaaja voi käyttää lähempänä haastattelupaikkakuntaa asuvaa kuvaajaa kustannustehokkuuden lisäämiseksi, paikallistuntemuksen vuoksi tai aikataulusyistä.
Hankintapäätöksen tekee Helsingin seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto arviolta marraskuussa.,