Islab hyvinvointiyhtymällä on käytössä Mylab Oy:n laboratoriotietojärjestelmä My+, johon tällä suorahankinnalla Mylab Oy: ltä päivitetään My+ care osastokäyttäjän käyttöliittymä, joka korvaa käytössä olevan Weblab Clinicalin. Järjestelmäpäivitys tulee Islabin jäsenten eli hyvinvointialueiden erikoissairaanhoidon ja myöhemmin myös perusterveydenhuollon käyttöön. Tällä hetkellä Islabilla on käytössä erikoisairaanhoidossa hoitoyksikköjen selainliittymä Weblab Clinical, joka on elinkaarensa lopussa.
Islab hyvinvointiyhtymän tehtävänä on perussopimuksen ja hyvinvointialuelain 58 § mukaisesti tuottaa sen jäseninä oleville hyvinvointialueille kliinisiä diagnostisia palveluita, ja huolehtia alan tutkimuksesta ja opetuksesta. Laboratoriotietojärjestelmän osastokäyttäjän käyttöliittymän päivitys My+care -järjestelmään mahdollistaa laboratorioiden ja hoitoyksiköiden yhteistyön ja kattaa hoitoyksiköiden päivittäisessä työssä tarvittavat toiminnot tutkimusten tilaamiseen (pyyntö-vastaus-yhteydet terveyden- ja sairaanhoidon potilastietojärjestelmiin), hoitoyksiköiden näytteenottoon ja tarratulostukseen (näyteputkien tarrat), sekä tulosten katseluun. Ilman näitä toiminnallisuuksia ei käytännössä voida toimia.
Vuoden 2025 aikana Islabin jäsenellä on vaiheittain otettu käyttöön kokonaan uutta ja koko jäsenen kattavaa yhtenäistä potilastietojärjestelmää. Sittemmin on ilmennyt, ettei kyseisen loppuasiakkaan järjestelmätoimittaja pysty mahdollistamaan edellä mainittuja olennaisia pyyntö-, vastaus – ja tarratulostusominaisuuksia.
Optiona tässä suorahankinnassa on hoidonseuranta- ja historiatietokantapalvelujen My+ care osastokäyttäjän käyttöliittymän laajentaminen sisältäen optiot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kahden muun jäsenen käyttöön, koska Islab pyrkii konsolidoimaan tutkimustilaus-, tulosten katselu ja osastojen näytteenoton sekä näyteputkitarratulostuksen kokonaisuuden.
Jäsenten tarpeita palveleva järjestelmäpäivitys tehdään olemassaolevalta sopimustoimittajalta, koska järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja hankinnan toteuttamiselle ei ole ja jäsenten tarpeita vastaava järjestelmäpäivitys ja järjestelmän ylläpitopalvelut ovat mahdollista saada tekniseen ja yksinoikeuteen liittyvästä syystä vain kyseiseltä toimittajalta.
Sopimuskumppanin vaihtaminen aiheuttaisi hankintayksikölle merkittävää haittaa ja kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä, sillä kokonaan uuden järjestelmän kilpailuttaminen ja rakentaminen vanhan rinnalle tulisi hankintayksikön kokemuksen mukaan käytössä olevan järjestelmän vaatiman pitkäaikaisen työmäärän, käyttöönottoprojektin ja tehtyjen räätälöintien perusteella kustantamaan merkittävästi enemmän kuin olemassaolevan järjestelmän päivitys, mikä ei ole taloudellisesti perusteltua.
| Ilmoitusnumero |
667821-2025 |
| Ilmoitusta kuvaavat CPV-Koodit |
Tietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000) |
| EUVL S |
195/2025 |
| Ilmoitustyyppi |
Ennakkoilmoitus suorahankinnasta |
| Aluekoodi |
|
| Osoitetiedot |
ISLAB hyvinvointiyhtymä KUOPIO kirjaaamo@islab.fi https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/667821-2025 |
| Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä |
|
| Liitteet |
|
| Lähde |
TED |